Turbo vinkuu (lisäsin kuvan)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Turbo vinkuu (lisäsin kuvan)

Viesti Kirjoittaja sakarias »

No nyt pelottaa :?

Turbo vinkuu tosi inhottavasti. Kylillä ajellessa huomaa kun kaikki kääntyvät katsomaan. Vinkuna on pahinta pienillä kierroksilla ja aivan selkeästi riippuvainen ahtojen määrästä. Yritin kiristellä kaikki näkyvät letkujen liitokset, mutta äänet ei hävinneet.
Kannentiivistekkin näyttää tihkuvan jäähdytysnestettä. Liekkö turbo saanut siipeensä?
Niin ja huippuahdothan sitten myöskin seilaa :?
Mikähän tässä taas mättää? Tuo vinkuna tuli aivan yhtäkkiä pienen testikiihdyttelyn jälkeen?
Viimeksi muokannut sakarias, Su Elo 29, 2004 00:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Turbo vinkuu

Viesti Kirjoittaja Vigge »

sakarias kirjoitti:No nyt pelottaa :?

Turbo vinkuu tosi inhottavasti. Kylillä ajellessa huomaa kun kaikki kääntyvät katsomaan. Vinkuna on pahinta pienillä kierroksilla ja aivan selkeästi riippuvainen ahtojen määrästä. Yritin kiristellä kaikki näkyvät letkujen liitokset, mutta äänet ei hävinneet.
Kannentiivistekkin näyttää tihkuvan jäähdytysnestettä. Liekkö turbo saanut siipeensä?
Niin ja huippuahdothan sitten myöskin seilaa :?
Mikähän tässä taas mättää? Tuo vinkuna tuli aivan yhtäkkiä pienen testikiihdyttelyn jälkeen?
Ei sulla ole DP:n laippa löysällä? Tai ottaako putki kiinni runkoon? Molemmat korostavat turbon ääntä selvä, jälkimmäinen tosin vain kabiiniin.
#1730
500whp.net member
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Re: Turbo vinkuu

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Vigge kirjoitti:
Ei sulla ole DP:n laippa löysällä? Tai ottaako putki kiinni runkoon? Molemmat korostavat turbon ääntä selvä, jälkimmäinen tosin vain kabiiniin.
Putkihan on JT:n putki, elikkä kiinnitysmutterithan on v-mäisiä käsitellä.
Täytyypä kuitenkin kipaista tarkistamassa.
Uskosin kuitenkin, että tuskin.

edit. Kipaisimpa tarkistamassa ja koeajolla. Kiitos vinkistä, mutterit olivat todellakin hieman löysällä. Sain kiristettyä 2 ylimmäistä, mutta vinkuna ei hävinny.
Tuntuu, että vinkuna kuuluu pahiten alle 0bar paineilla, elikkä olisiko jossain imusarjan liepeillä tai putkistoissa vuotoa? Mistähän kannattais aloittaa tutkiminen?
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tarkista myös cooleri, ettei päädyt ole korkannu.
#1730
500whp.net member
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Kävimpä äsken kaahailemassa. Nyt tulee toinen vinkuna esielle noin 1bar kieppeillä. Huippuahtoja ei saa kuin aivan pieneksi hetkeksi 5-vaihteella ja ahdot vaappuu jo puolenbaarin tietämillä. Voisko tuolla kannentiivisteen tihkumisella olla vaikutusta turboon?

P.S. taitaa mennä jo tuninki-osaston jutuiksi (saa siirtää jos siltä tuntuu)
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Sarjassamme lisää typeriä kysymyksiä :roll:
-kuuluuko imuputkistossa olla pieniä öljynsekaisia metallikappaleita?
-mikä turbo tuohon kannattais vaihtaa (sopii heittämällä paikalleen) ?
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Siivet paskana siis ?
TD04HL18T #6
Garrett T28BB
Garrett GTBB30 8O
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

93t sport kirjoitti:Siivet paskana siis ?
TD04HL18T #6
Garrett T28BB
Garrett GTBB30 8O
Pahasti pelkään, että on turbo ottanut siipeensä. Ompahan ainakin hyvä syy päivittää vähäsen tehokkaampaan.
Mikähän lie tuon LPT:n originaali turbo ja meneekö nuo mainitsemasi vehkeet "heittämällä" paikalleen?
Miten turbon vaihto vaikuttaa alkierrosvääntöön ja joutuuko vaihtamaan cuulerin samalla? Olisko viggenin cuuleri järkevä vaihtoehto (autossa on ilmastointi ja pysyy) ?
Maptun näyttää kauppaavan T25/28 hybridiä stage 4:seen. Oliskohan tommonen järkevä vaihtoehto ja mistäköhän moista kannattas kysellä? Maptuniltako?
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Sattuisko kukaan tietämään nettisivua jossa olisi Garrettin turboista teknisiä tietoja? Itse en ole onnistunut löytämään.

Oman rikkinäisen puhaltimen lätkässä on seuraavat numerot:
DE 0429
9198318
452068-3

onko se T25 vai TB2569 vai??
Meikä on taas ihan hukassa :?
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Eikös vm. -00 LPT:ssä ole T25 jos on Trionic5?

Trionic 7 vehkeissä --01 eteenpäin on GT17.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=55978

Ruotsin poika myy halvalla T17. ~220e + rahti

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

peinu kirjoitti:http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=55978

Ruotsin poika myy halvalla T17. ~220e + rahti
Eli koska mulla on 154 heppanen (alunperin) niin mullakin on tuo kyseinen T17 ahdin, vai kuinka. :?
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
andy
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 07:44
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja andy »

Eiku sulla on trionic 5 ja T25.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tosa vielä noi föönit

Bilmodell Årsmodell Motortyp Effekt Turbo
900 94-98 B204L 185 hk T25M
9-3 98.5-99 B204E 154 hk T25M
9-3 98.5-99 B204L 185 hk T25M
9-3 99 B204R 200 hk T25M (mod. wastegate dosa)
9-3 (Viggen) 99 B235R 225 hk TD04HL-15T
9-3 00- B205L 185 hk GT17
9-3 (Aero) 00- B205R 205 hk TD04HL-15T
9-3 (Viggen) 00 B235R 230 hk TD04HL-15T
9-5 98- B205E 150 hk GT17
9-5 (Saab trim kit) 98- B205E 190 hk GT17
9-5 98- B235E 170 hk GT17
9-5 (?) 98,5- B308E 200 hk GT15
9-5 (Aero) 00- B235R 230 hk TD04HL-15T
#1730
500whp.net member
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Tilasin sitten selvyyden välttämiseksi uuden turbon runkonumeron perusteella saabin liikkestä (ja maksan itteni kipeäksi.)
Mukaan tulee myös kaikki mahdolliset asennustarvikkeet (pultit, mutterit ja tiivisteet.)
Ajattelin asentaa puhaltimen itse. Pultithan tietenkin katkeilevat sisälle, mutta onkohan hommassa odotettavissa jotain muita ongelmia? Öljynkierrostahan täytyy tietenkin huolehtia ennen käynnistystä ja peruspaineet täytyy säätää.
Olisiko teillä mielessä muita vinkkejä?

Kiitoksia vaivannäöstä!
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
Vastaa Viestiin