Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
matonet
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 16, 2008 11:39
Paikkakunta: Espoo

Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja matonet »

Olipa ikävä katsastus. 2,0t automaatti 2002 159 tkm, vein katsastukseen ja hylsyhän sieltä tuli :evil:

Takaäänenvaimentimessa reikä etuyläpuolella (miten hel*etissä siellä reikä on??).
Etujarrulevyissä ei tarpeeksi kontaktipintaa (alle 2/3 levyn leveydestä).
Takajarruvoimissa liian suuri ero.

Noh, uudet levyt ja palat etu+taka Motonetistä ja Olarin Länsiautoon, kun ei ole aikaa eikö jaksamista puuhastella auton kanssa. Äänärin otan ihan orkkiksen.

Huollosta tuli sitten soittoa, että oikealla takana satulan sylinterin tiiviste kadonnut ja mäntä jumissa (ilmeisesti jopa ruostunut kiinni) :x
Satula vaihtoon, uuden hinta 173 eur ja vaihto päälle....

Tarkoituksena siis oli laittaa ne jarrut kertaheitolla kuntoon. Kuulin tuon hinnan äskettäin ja nyt rupes kyllä surettamaan :lol: tulikohan tehtyä liian suuri remppa turhaan? Vai pitäisikö vaan ajatella, että eipä tarvitse pariin vuoteen murehtia...

Tästä lähden autoa hakemaan, katsotaan miltä näyttää.
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Tuskin toimivat jarrut koskaan turha remontti on, voihan noita joskus sattua tarvitsemaan :wink: . Kallista varmastikin merkkihuollossa, jarrut onnistuu yleensä puljussa kuin puljussa.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Jarrut on vauhdin surma!
Väärinviritys stage 3 1x2-1
matonet
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 16, 2008 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja matonet »

Jees jees... huollon lopullinen hinta oli klubialennuksineen noin 740 euroa. Sisälsi siis jarrulevyjen + palojen vaihdon edessä ja takana, oikean takajarrusatulan ja vaihtotyön, uuden äänenvaimentimen (kromipäällä, tietty) ja sen vaihtotyön.

Plus sitten jälkitarkastus 22 eur, rrrkele. Onpahan auto katsastettu ja tyytyväisenä taas tien päällä 8)
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja mursu »

matonet kirjoitti:Jees jees... huollon lopullinen hinta oli klubialennuksineen noin 740 euroa. Sisälsi siis jarrulevyjen + palojen vaihdon edessä ja takana, oikean takajarrusatulan ja vaihtotyön, uuden äänenvaimentimen (kromipäällä, tietty) ja sen vaihtotyön.

Plus sitten jälkitarkastus 22 eur, rrrkele. Onpahan auto katsastettu ja tyytyväisenä taas tien päällä 8)
Tuleeko tähän vielä päälle ne motonetista ostetut palat + levyt?

Itsellä 250tkm mittarissa ja sama projekti edessä, ajattelin tehdä itse ja säästää :)
matonet
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 16, 2008 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja matonet »

Kyllä juu, päälle vielä Motonetin kamat:

1 x 22-1791 á 21,50 eur Bosch/TRW-takajpalat OpelSaab
1 x 22-1593 á 31,90 eur Jarrupalat Saab 9-3/9-5
2 x 22-5541 á 38,00 eur Jarrulevy Opel/Saab
2 x 22-5543 á 29,90 eur Takajarrulevy mm Vectra B

eli yhteensä 189,20 eur.

Käsijarrukenkiä ei vaihdettu. Jarrupaloille eteen ei asennusarjaa tarvittu (vanhat jouset oli ok kunnossa), ja taakse otin orkkiksen (eli kuului siihen Länsiauton hintaan).

Motonetin osat sopi hyvin kuulemma paikalleen, ei mitään sovitusongelmia. Saa sitten nähdä miten pitkäikäisiä tai kestäviä nuo osat on, ainakin ekat 300 km mennyt hyvin ja tyytyväisenä.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja torque »

Samanlainen jarruprojekti tulossa, itse en voi tehdä. Yritän löytää jonkun pajan.
Etulevyt+palat hankittu, takalevyjä ei ollut varastossa joten ne hankin jostain.

Eli takasettiin ei välttämättä tarvitse käsijarrukenkiä vaihtaa? Eli jää myös sen as. sarja pois.
Takajarrun as. sarja kuitenkin jarrupalojen kaveriks?

Miten etujarrupalojen vaihto, alla vähän ajetut orkkis mallit. Jättääkö paikalleen vai vaihto?
Ei huvittais laittaa tarvikepaloja jos ne ei toimi hyvin / vinkuu tms.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
matonet
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 16, 2008 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja matonet »

Nyt viitisen tuhatta kilsaa takana noilla Motonetin jarruosilla, ja...

...no, kyllähän se auto pysähtyy. Mutta saa polkeakin enemmän kuin ennen. Eikä ole sellaista terävää alkunappausta, mikä oli ennen.
Suosittelen lämpimästi alkuperäisosia hinnasta riippumatta.

Käsijarrukenkiä ei ole pakko vaihtaa samalla. Takajarrujen asennusarja kannattaa ottaa, aika pieni kuluerä :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja jus »

matonet kirjoitti:Suosittelen lämpimästi alkuperäisosia hinnasta riippumatta.
Jos Motonet-osat on melko nimettömät halpikset, niiltä ei pidäkään odottaa jarrutustehoja. Melkein samaan hintaan saa ihan merkkituotteet, esim. Remsa-palat ja pysähtyy varmaankin yhtä hyvin kuin orkkispaloilla.

Minkämerkkiset levyt ja palat sait? Levypaketissa olisi hyvä lukea esim. Brembo.

http://www.hessumobiili.fi/varaosat.php ... &varaosa=1
http://www.hessumobiili.fi/varaosat.php ... &varaosa=2
Tuolla luettelossa AD-levyt on Brembon levyjä.

Jos laitat uudet levyt, laita myös uudet palat.

Muitakin tarvikeliikkeitä kuin Motonet ja Biltema on, niissä muissa osaavat yleensä pyydettäessä tilata parempiakin osia kuin niitä halvimpia nimettömiä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja peinu »

matonet kirjoitti: Äänärin otan ihan orkkiksen.

.
Tiesithän, että jos ostaa Bosalin tarvikeputken (n.200€) , on se samanlainen kuin orkkis SAAB-leimoilla, joka on myös Bosalin valmistama. Hinta tuolla orkkiksella n. kolminkertainen.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
matonet
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 16, 2008 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja matonet »

Voi voi, näitä vastauksia kun olisin saanut talvella :D
Mutta ei se mitään, toivottavasti on apua torquelle, ja itsekin seuraavan jarrurempan yhteydessä selvittelen enemmän.

Orkkisäänäristä oli tarjous tuolloin, asennus+osa oli muistaakseni 270 eur paikkeilla, muutaman kympin toleranssilla.

Ain oppii!
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Saakohan autoasi varaosaketjusta laadukkaampia jarruosia, kuin motonetistä? Ainakin sivuillaan mainostavat bremboja...
tolonen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 19:46

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja tolonen »

Eli takasettiin ei välttämättä tarvitse käsijarrukenkiä vaihtaa? Eli jää myös sen as. sarja pois.
Takajarrun as. sarja kuitenkin jarrupalojen kaveriks?

Suosittelen käsijarrukenkien vaihtoa samaan rytäkkään. Omassa kulutuspinnat oli kuluneet kokonaan pois ja käsijarru jumitti jatkuvasti. Osat ei maksa paljoa ja kun kerralla laittaa kaikki jarrut, niin tietää niiden kunnon ja kaikki toimii.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja SS »

Saakohan autoasi varaosaketjusta laadukkaampia jarruosia, kuin motonetistä? Ainakin sivuillaan mainostavat bremboja...
Eiköhän noissa ihan samaa tavaraa ole, on niitä Bremboja Motonetissakin, ainakin joihinkin merkkeihin. Tosin pienemmissä puljuissa voi olla paremmat mahdollisuudet tilata mitä haluaa, jos vaan tavarantoimittajalta löytyy. Kannattaa kysyä mitä on tarjolla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Jarrukorjaus ja äänärin vaihto, tulikohan turha ja kallis...

Viesti Kirjoittaja torque »

Jarrut vaihdettu:

2 x Biltema Sport eteen + palat = 131,90€
2 x JUFI taakse + palat +as.sarja = 118,39€ (sis alennus)

Työt masterfitissä 269,nn €, auto noudettiin valmiina n. 3 h kuluttua.
Käsijarrukengät oli OK.

Eli summa 520€.

Jarrupoljin painuu melko syvään, jarrunestesäiliö on täynnä.

Tein muutaman "hidastuvuuskokeen" ja eron kyllä huomaa vanhoihin, tärinä poissa.

Sisäänajoahan nämä vaatii että asettuu, herkkyys paranee kait sitten.
Etulevyissä näkyy että on ottanut tuikemmin ulkoreunoista. Tämä lienee ohimenevää.
Hieman vaikutti vetävän oikealle kun ABS aktivoitui mutta saattoi johtua tieurista.

jussina tulee hieman pidempi lenkki ajettua, cruisella ajaessa vois olettaa palojen kuluvan sopivasti kohdalleen?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin