Tuolloin tuli ostettua -93 rekisteröity, saksasta tuotu Saab 900s. Autolla oli ajettu tuolloin 205tkm, vasta katsastettu, uudet talvirenkaat, todella huonot kesärenkaat (ja niissä ihan tohjot vanteet => paljon painoja, isojakin), abs-jarrut, ruosteettoman näköinen todella hyvässä kunnossa ja sähköt toimi. Myös moottoriääniltään ihan kunnossa. Ostohetkellä ainut vika taisi olla, että huomattiin pientä öljyvalumaa pellin alla.
Pakoputki ruostu katkipoikki maaliskuussa, mutta siitä selvittiin hitsillä ja putkenpätkällä. Autoon ei siis ole tehty ruosteenestosuojausta..
Ovien alalaidat ehti ruostua melko ikävästi puolessa vuodessa, en tajua miten ostohetkellä oli vielä niin siistissä kunnossa.. noh, ne on nyt hieottu ja maalattu vasaralakalla.
Ratti rupesi täristämään ihan vietävästi +80km/h vauhdeissa, mutta tästä selvittiin ihan renkaiden painotuksella.
Silloin kun tuo pakoputki oli takapöntön kohdalta poikki, jouduin sen ajamaan 300km matkan, jotta pääsin hitstauttamaan sen. Matkalla alkoi pysähdyksen jälkeen palamaan "check engine" valo. Jatkuvasti..
Huomasin myöskin, että jäähdytysnesteiden tilalla olikin jotain ruskeaa mönjää. Eikä suinkaan normaalia nestettä. Jotkut ovat arvelleet, että siellä olisi öljyä päässyt sekaan, jotkut taas että paikkausainetta.. Mene ja tiedä..
Eli tässä nyt ensin tarkentavia kysymyksiä:
Autostani on sanottu, että olisi ng900. Tarkoittaako se samaa kuin autosta löytyvä gm94 merkintä? Auto on siis tuollainen aika pyöreä muodoiltaan, eikä suinkaan vanhaa laatikkosaabmallistoa. Hieman hämännyt tuo -93 ensirekisteröinti tässä asiassa, mutta kiitos sille joka asiaa selventää. Kun kuitenkin kaikki sanoo että ng900 on vasta -94 tuotantoa tms.
Tuossa torstaina piti palata 300km päähän kotio lomilta, mutta autosta hajos vaihteet. Eli ensin vitonen ei meinaa mennä päälle 80km/h vauheissa, seuraavaksi vitonen onkin sama kuin kolmonen.. nooh... Pääsin auton pysäyttämään parkkipaikalle niin pakki ei menny enää ollenkaan päälle.. ei vaikka kuinka venkslas. Eli oikealaita vaihteista poispelistä. Ongelma johtui siitä, että vaihdekepin ja laatikon välistä siitä ohjurista oli yks pultti irronnu ja sellanen ohjaava kumi päässy ulkonemaan ikävästi. Veljekset laaksonen, täällä vastaava saab liike ei tuota pulttia myy vain koko hässäkän tietty..
Ratkaisu: läpipultti joka kirrattiin mutterilla niin että kummit jäi puristuksiin, nyt pelaa vaihteet ihanasti.
Pahoittelen huonoa selontekoja ongelmasta, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin voisin koittaa lähipäivinä ottaa kuvan ko. osasta paikkauksineen

Tämän hetken ongelmia:
1 - Auto kolahtelee ikävästi jarruttaessa, sekä kääntyessä. Ei kuulu aina, mutta välillä, jopa kolmesti. Ääni on aika kova ja kuuluu mielestäni kuskin edestä, eli ikäänkuin vasemman eturenkaan kohdilta? Foorumia ahkerasti viimepäivinä lueskelleena epäilisin itse apurungon pultteja, mutta sitä ei tietääkseni ole irroitettu. Ei ainakaan minun omistaja aikanani. Ja ongelma siis alkoi tässä 2vk sisään. Jarrupalat näyttäsolevan kunnossa, sekä jarrulevy. Tämä kolina ei tosiaan kuulu aina, ei edes joka kerta, mutta kuitenkin joka ajoreissulla kerran pari vähintään. Tähän olen saanut kommentteja "vanhat sekä uudet saabit natisee ja kolisee, se on ominaisuus" tai vastaavaa, myöskin on kehoitettu ignooraamaan koko kolina ja sanottu ettei tartte huoltaa, myöskin sanottu ettei voi huoltaa.. En usko et katsastus-setä on samaa mieltä ja mielestäni se on huollettavavissa, ääni ei ole kuulunut ensimmäisen puolen vuoden, joten vikaa vikaa on..
2 - Jäähdytinesteissä on jotakin shittiä, kuten yllä jo mainitsin. Koitetaan nyt tyhjentää helahoito. Putsata puhtaalla vedellä kierrättäen useasti, jonka jälkeen vasta laitetaan uudet jäähdytinesteet. Katsotaan sitten sotkeeko nesteet vielä uudelleen.. Jos näin tekee niin kuulin että kansipahvi, eli tiiviste olisi menossa ja siksi laskisi öljyä nesteiden sekaan? Onko tässä perää tai muita mahiksia. Myöskin halkeemaa ehdotti.
3 - "check engine" -valo palaa jatkuvasti kun auton käynnistää, siihen saakka kunnes auton sammuttaa. Mistä mahtaisi johtua? Olen koittanut saada valoa vilkkumaan virta-avainta kääntämällä käynnistämättä autoa, mutta se ei ainakaan toiminut. Tästäkin sanottu, ettei tarttis välittää valosta, mutta pois sen haluan syyn selvittämällä. Saab liikkeessä erehdyin alunperin sanomaan että auto on -93 ja silloin sanoivat ettei tähän malliin ole koneellaluku mahdollinen, mutta auto nyt taitaa kuitenkin olla -94 tuotantoa kuten jo maitsin. Eli se taitaisi olla mahdollista myös? Saab liikkeessä kysyin, että miten valon saisi pois JOS se ois pakoputken takia vahingossa jääny palamaan tms.. sanoi että akku irti 5min ni se sammuu se check engine valo. Testastin tätä, onnistuin, mutta noin 1vk ajoittaisen ajon jälkeen valo syttyi taas. akkuirti TAAS, rauhallista ajoa pari viikkoa ja taas valo syttyy.. Eli jotain siel nyt on.
Jos jotain tietoa en nyt vielä tähän antanut niin kysykää toki, etsi toimintoa olen käytellyt, mutta lisää ideoita tarttis. Linkkaukset vanhoihin topicceihin tervetulleita, jos kuulostaa samalta ongelmalta

Hmm.. Tosiaan tää on manuaali vaihteilla ja ruiskukoneella.
Vastauksia odotellen
