Ratkaistu: Auton klonkkuminen, apuva!
Ratkaistu: Auton klonkkuminen, apuva!
NG900 saabi kyseessä ja ongelmana etupään kolahtelu/klonkkuminen.
Kuuluu mielestäni kuskin puolelta edestä ja ilmenee kolahteluna jarruttaessa, mutkiin ja välillä ihan kääntyessä.
Tänään huomasin myös, että oikealle kun peruuttaa 90 asteen kulmaan niin vasen etupyörän kohdilta kuuluu sama kolahdus.
Mistähän tämä voisi johtua? Tuo peruuttaessa ilmenevä kolahdus oli oireena myös vanhassa nissanissani, mutta siitä sitä ei koskaan keretty selvittää tarkemmin.
Joku heitti vain, että "murros", mutta tiedä noista.. Eli mikähän siel mahtas kolahdella?
Kiitos vastaajille jo etukäteen!
Kuuluu mielestäni kuskin puolelta edestä ja ilmenee kolahteluna jarruttaessa, mutkiin ja välillä ihan kääntyessä.
Tänään huomasin myös, että oikealle kun peruuttaa 90 asteen kulmaan niin vasen etupyörän kohdilta kuuluu sama kolahdus.
Mistähän tämä voisi johtua? Tuo peruuttaessa ilmenevä kolahdus oli oireena myös vanhassa nissanissani, mutta siitä sitä ei koskaan keretty selvittää tarkemmin.
Joku heitti vain, että "murros", mutta tiedä noista.. Eli mikähän siel mahtas kolahdella?
Kiitos vastaajille jo etukäteen!
Viimeksi muokannut vivaldino, Ti Kesä 30, 2009 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Auton klonkkuminen, apuva!
Täysin identtinen homma mulla kyseessä... Tosin sillä erotuksella, että meikäläisen kolahtelut tulevat apparin puolelta.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: Auton klonkkuminen, apuva!
Peruuttaessa jos kolahtaa niin tulee mieleen jarrusatula, joka voisi olla väljä. Itsellä ei ikinä päässyt niin väljäksi että tietäisi koliseeko myös eteenpäin ajaessa/jarruttaessa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 12:25
Re: Auton klonkkuminen, apuva!
Tukivarren kiinnitys / holkki kuiva. Jos siis ei löydy mitään löysää, kolahtelee vaan. CRC:tä tai vastaavaa peliin ja kohta on kolina tiessään.
Re: Auton klonkkuminen, apuva!
Omassa kolkissa lonkuu ja naksuu jarrupalat... pääsevät joskus tipahtamaan lepotilaan satulan päälle ja jarrua painaessa lähtee löysät pois.
Re: Auton klonkkuminen, apuva!
Mulla kuuluu hitaissa nopeuksissa ja pienissä töyssyissä ja käännellessä joskus sellaista "rahisevaa klonksumista" (virallinen termi
) etupäästä. Ääni on ilmaantunut vasta tässä kesällä, normaalissa ajossa ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Voisiko iskarin yläpään laakeri ääntää? Tosin ei siellä voi vielä näillä kilsoilla (90tkm) väljääkään olla, eihän?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Auton klonkkuminen, apuva!
Kävin suorittamassa tossa pitkähkön tutkiskelusession ja auto päästää pienen naksahdus äänen kun mutkan jälkee alkaa kiihdyttämään. Jarruttaessa hieman kovempaa naksuntaa. Erona näillä, että kiihdyttäessä tuntuu kuin ääni tulisi jostain kuskin alta tms. Ja jarruttaessa edestäpäin.
Oikealle peruuttaessa kuuluu vasemmasta eturenkaasta selkeä ja äänekäs KLONKS, aivan kuin jokin osa tippuisi tai vastaavaa..
Hiukan mystisiä äänähdyksiä, huomenna hallitunkilla ylös ja rengas irti..
Katsellaan mitä siel mahtaa piileskellä![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Oikealle peruuttaessa kuuluu vasemmasta eturenkaasta selkeä ja äänekäs KLONKS, aivan kuin jokin osa tippuisi tai vastaavaa..
Hiukan mystisiä äänähdyksiä, huomenna hallitunkilla ylös ja rengas irti..
Katsellaan mitä siel mahtaa piileskellä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Auton klonkkuminen, apuva!
Tänään otettii eturenkaita irti ja heiluteltiin, niin kuskinpuolen eturenkaan vetoakselissa väljää.. Uusi näyttäs maksavan 74,50€ Motonetissä.
Huomenna katsastukseen, niin saadaan kaikki muutkin viat samalla ja nähdään et onko varaa ees korjata koko koslaa. Kiitoksia avusta tässä vaiheessa!
Huomenna katsastukseen, niin saadaan kaikki muutkin viat samalla ja nähdään et onko varaa ees korjata koko koslaa. Kiitoksia avusta tässä vaiheessa!
Re: Auton klonkkuminen, apuva!
Vetoakselin holkki väljä. Vaihda se, äläkä vetoakselia. Klonkkuminen ei välttämättä holkin vaihdolla häviä. Oletko kiristänyt apurungon pultit?vivaldino kirjoitti:Tänään otettii eturenkaita irti ja heiluteltiin, niin kuskinpuolen eturenkaan vetoakselissa väljää.. Uusi näyttäs maksavan 74,50€ Motonetissä
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Auton klonkkuminen, apuva!
Mikäs tämä "holkki" on, mitä maksaa ja mistä sellasen sais?baasenar kirjoitti:Vetoakselin holkki väljä. Vaihda se, äläkä vetoakselia. Klonkkuminen ei välttämättä holkin vaihdolla häviä. Oletko kiristänyt apurungon pultit?vivaldino kirjoitti:Tänään otettii eturenkaita irti ja heiluteltiin, niin kuskinpuolen eturenkaan vetoakselissa väljää.. Uusi näyttäs maksavan 74,50€ Motonetissä
Ainakin tuo peruuttaessa tapahtuva klonks -ääni selittyisi hyvin tuolla vetoaskselin väljyydellä, jos holkin vaihtaa niin eikö väljyys silloin katoa? Silloinhan klonkkumisenkin pitäisi loppua, eikös?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kiitos uudesta neuvosta!
EDIT: En ole kiristänyt apurungon pultteja vielä, mutta katselen nyt eka tuon yhden melunaiheuttajan
Re: Ratkaistu: Auton klonkkuminen, apuva!
Tuo holkki on näiden 9-3:ien tyyppivika ja ne menee vaihtoon hyvinkin vaihtelevalla ajokm. määrällä. Jotkut kestää lähelle 300 tkm ja jotkut ovat joutuneet vaihtamaan sen jo 100 tkm:n paikkeilla. Riippuu tietysti siitä, miten väljäksi sen antaa mennä. Marmoritiskiltä näitä normaalisti saa, tai sitten PCS:ltä (Pro Car Service). Jos on saatavuusongelmia, niin pistä minulle yv:tä, niin voin auttaa asiassa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Ratkaistu: Auton klonkkuminen, apuva!
Olisiko kuvaa tai voisitko kertoa hieman tarkemmin missä kohtaa ko. holkki sijaitsee?baasenar kirjoitti:Tuo holkki on näiden 9-3:ien tyyppivika ja ne menee vaihtoon hyvinkin vaihtelevalla ajokm. määrällä. Jotkut kestää lähelle 300 tkm ja jotkut ovat joutuneet vaihtamaan sen jo 100 tkm:n paikkeilla. Riippuu tietysti siitä, miten väljäksi sen antaa mennä. Marmoritiskiltä näitä normaalisti saa, tai sitten PCS:ltä (Pro Car Service). Jos on saatavuusongelmia, niin pistä minulle yv:tä, niin voin auttaa asiassa.
Itse en ole vielä purkaillut mitään, mutta olis hyvä kun ei tarvis sit arvailla
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kuten huomaat, en itse ole niin kauheasti autoja rassannut, mutta on viisaampia mukana tekemässä itse hommaa
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Ratkaistu: Auton klonkkuminen, apuva!
Siinä missä kuskin puolen vetoakseli menee vaihdelaatikon sisään, just vaihdelaatikon sisäpuolella. hakusanalla "Holkkiremontti" löytyy tarinoita vaihtamisesta. Tuo mainittu PCS www.pro-carservice.com Jyväskylässä on tunnettu siitä, että tekevät tuon asian suhteellisen rivakkaan purkamatta laatikkoa ja puolta autoa. Siellä käyvät ihmiset (lue:saabistit) huollattamassa autojaan ympäri Suomea.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Ratkaistu: Auton klonkkuminen, apuva!
Hmm.. Lueskelin etsi toiminnolla tarinoita holkkirempasta ja sen syistä.peinu kirjoitti:Siinä missä kuskin puolen vetoakseli menee vaihdelaatikon sisään, just vaihdelaatikon sisäpuolella. hakusanalla "Holkkiremontti" löytyy tarinoita vaihtamisesta. Tuo mainittu PCS http://www.pro-carservice.com Jyväskylässä on tunnettu siitä, että tekevät tuon asian suhteellisen rivakkaan purkamatta laatikkoa ja puolta autoa. Siellä käyvät ihmiset (lue:saabistit) huollattamassa autojaan ympäri Suomea.
Siellä puhutaan paljon ratin tärinästä. Itsellä ei kyllä tälläistä ongelmaa ole.
Kuulostaa tuo holkkiremppa hieman siltä, ettei sitä itse lähde tekemään..
Eikös tuo vetoakseli kuitenkin ole suht helppohomma siihen verrattuna?
Ei kyllä löytyny samoja oireita holkkiremppaan joutuneilta kuin mitä mulla tossa on.. Tollanen kolahtelu ja natina..
Mistä tietää, et kummassa se vika ois vetoakselissa vai holkissa?
Tiedä oikein, miten se holkki vois aiheuttaa tollasta klonksahtelua :/
Re: Ratkaistu: Auton klonkkuminen, apuva!
Ei vetoakseli eikä holkkikaan aiheuta tuota ääntelyä. Vika on jossain muualla. Apurungon pultit oikeaan tiukkuuteen. Samoin alatukivarren pultin/pulttien kiristys. Ne on auttaneet monella. Kokeilehan nuo.vivaldino kirjoitti:Hmm.. Lueskelin etsi toiminnolla tarinoita holkkirempasta ja sen syistä.peinu kirjoitti:Siinä missä kuskin puolen vetoakseli menee vaihdelaatikon sisään, just vaihdelaatikon sisäpuolella. hakusanalla "Holkkiremontti" löytyy tarinoita vaihtamisesta. Tuo mainittu PCS http://www.pro-carservice.com Jyväskylässä on tunnettu siitä, että tekevät tuon asian suhteellisen rivakkaan purkamatta laatikkoa ja puolta autoa. Siellä käyvät ihmiset (lue:saabistit) huollattamassa autojaan ympäri Suomea.
Siellä puhutaan paljon ratin tärinästä. Itsellä ei kyllä tälläistä ongelmaa ole.
Kuulostaa tuo holkkiremppa hieman siltä, ettei sitä itse lähde tekemään..
Eikös tuo vetoakseli kuitenkin ole suht helppohomma siihen verrattuna?
Ei kyllä löytyny samoja oireita holkkiremppaan joutuneilta kuin mitä mulla tossa on.. Tollanen kolahtelu ja natina..
Mistä tietää, et kummassa se vika ois vetoakselissa vai holkissa?
Tiedä oikein, miten se holkki vois aiheuttaa tollasta klonksahtelua :/
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-