9-3 antennin korjaus
9-3 antennin korjaus
Onko kukaan korjannut 9-3:n moottoriantennia. Asiaa en ole tutkinut vielä, mutta ongelma on seuraava: Antenni ei nouse eikä laske moottorin voimin. Moottori kuuluu kyllä "raksuttavan". Aiemmin toimi, mutt liekö oli liian rajut otteet puhdistuksen yhteydessä.
Hyviä vinkkejä korjausta varten?
Hyviä vinkkejä korjausta varten?
Re: 9-3 antennin korjaus
En halua olla ilonpilaaja, mutta kahdesta olen heittänyt moottoriantennin hevonkuuseen, ja asentanut tavallisen tilalle. Molemmissa autoissa radion kuuluvuus parani.
Re: 9-3 antennin korjaus
Moro!Motonetistä löytyy parilla kympillä Saabin moottoriantenninpiiska.Korjasin omani keväällä,hyvin on toiminut.
Re: 9-3 antennin korjaus
Korjaus onnistuu, mutta se teleskooppi voi olla ihan helvetinmoisessa jumissa. Meinaa usko loppua mutta kyllä se lähtee liikkeelle kun tarpeeksi herkistelee sopivien liukasteiden kanssa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: 9-3 antennin korjaus
Yhden jumissa olleen antennin fiksasin pari vuotta sitten seuraavasti:
1) Antenni kouraan takakontin sivuverhoilujen alta
2) Piiska irti
3) Antennin pää viilapenkin väliin ja voimalla ulos, putsaus tinnerin kanssa
4) CRC:tä väliin ja liikutellaan antennia kunnes se toimii kitkatta
5) Kasaus
Kohdille 3-4 vaihtoehtoinen tapa on ostaa uusi piiskaosa. Motonetin piiska on tarkoitettu tonnariin ja on hieman lyhyempi kuin 9-3:n, mutta toimii kuulemma sekin.
Hyvin tuo korjattukin on toiminut, pesujen yhteydessä kannattaa pyyhkiä antenni puhtaaksi ja voidella vaikkapa teflonrasvalla tai silikoniöljyllä.
1) Antenni kouraan takakontin sivuverhoilujen alta
2) Piiska irti
3) Antennin pää viilapenkin väliin ja voimalla ulos, putsaus tinnerin kanssa
4) CRC:tä väliin ja liikutellaan antennia kunnes se toimii kitkatta
5) Kasaus
Kohdille 3-4 vaihtoehtoinen tapa on ostaa uusi piiskaosa. Motonetin piiska on tarkoitettu tonnariin ja on hieman lyhyempi kuin 9-3:n, mutta toimii kuulemma sekin.
Hyvin tuo korjattukin on toiminut, pesujen yhteydessä kannattaa pyyhkiä antenni puhtaaksi ja voidella vaikkapa teflonrasvalla tai silikoniöljyllä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 antennin korjaus
Mites muuten tuon antennin tulisi ääntelehtiä vai ollenkaan?
Ennen avausta ja onnistunutta kasausta naksui useamman kerran ääriasennoissansa, mutta nyt vain kerran. Ilmeisesti sillä isolla rattaalla on jokin ajoituskohta?? Saako tuon yhdenkin naksu-äänen pois ratasta säätämällä?
Tässä vielä lisälinkkiä antennin "huoltoon"
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hkoeant%2A

Tässä vielä lisälinkkiä antennin "huoltoon"
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hkoeant%2A
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Re: 9-3 antennin korjaus
Tulipa tuo antenni korjattua. Uuden osto olisi tullut helpommaksi, mutta en halunnut antaa periksi. Ekaksi koko antenni käteen takaluukusta. Se on helppoa.
Availlaan muutamia ruuveja, jotta saadaan piiska irti. Jos tässä vaiheessa saa osat liikkumaan öljyn ja raa'an voiman avulla niin hyvä on. Omani ei liikkunut.
Avasin kunkin putkenpätkän alapäässä olevan holkin niittaukset poralla. Näin sain sisällä olleen putken naputeltua ulos vasaran ja apupuikon avulla. Kunkin putken sisällä on toinen ohut messinkiholkki, joka on niin syöpynyt ja jumissa ettei sitä saa pois kuin porakoneella. Kun osat on putsattu, voidaan antenni taas koota. Jätin kokonaan pois ne messinkiholkit. Ne putkien väliset kontaktijouset on pakko pitää mukana. Holkit pitää niitata uudelleen pistepuikolla. Ohutta öljyä sekaan. Kun kasaus on onnistunut, asenna antenni paikalleen takaluukkuun. Kun kytket sähköt, se vetäytyy automaattisesti kokoon. Antenni toimii taas, mutta ojentuu hiukan normaalia pidemmäksi, koska jätin ne messinkiholkit pois.
Availlaan muutamia ruuveja, jotta saadaan piiska irti. Jos tässä vaiheessa saa osat liikkumaan öljyn ja raa'an voiman avulla niin hyvä on. Omani ei liikkunut.
Avasin kunkin putkenpätkän alapäässä olevan holkin niittaukset poralla. Näin sain sisällä olleen putken naputeltua ulos vasaran ja apupuikon avulla. Kunkin putken sisällä on toinen ohut messinkiholkki, joka on niin syöpynyt ja jumissa ettei sitä saa pois kuin porakoneella. Kun osat on putsattu, voidaan antenni taas koota. Jätin kokonaan pois ne messinkiholkit. Ne putkien väliset kontaktijouset on pakko pitää mukana. Holkit pitää niitata uudelleen pistepuikolla. Ohutta öljyä sekaan. Kun kasaus on onnistunut, asenna antenni paikalleen takaluukkuun. Kun kytket sähköt, se vetäytyy automaattisesti kokoon. Antenni toimii taas, mutta ojentuu hiukan normaalia pidemmäksi, koska jätin ne messinkiholkit pois.
Re: 9-3 antennin korjaus
Jos antennisiima on mennyt poikki, moottorin koppa pitää avata ja kaivaa siiman pätkä pois kelan ympäriltä. Sitten vaan koppa takas ja Motonetista uusi antenni paikalleen.. sen hinta tais olla 15,90€ tossa kesäkuussa.