Vetarit

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

Vetarit

Viesti Kirjoittaja wepetus »

Koska olen ns peukalo keskellä kämmentä autojen korjaamiseen (moneen muuhunkin) niin onko kellään räjäytyskuvaa 900 S vm 94-95 laatikko,perä ja vetarit. Taitaa olla menossa vetari kun joskus kurvissa kuuluu naks,naks oikealta edestä. Kumma kun ei ole kestänyt kuin 305 000 km ja heti menee... Samalla olisiko jollakulla edullisesti myytävänä vetarit?
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
mikkoh84
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 16:14

Re: Vetarit

Viesti Kirjoittaja mikkoh84 »

juup..
mikkoh84
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 16:14

Re: Vetarit

Viesti Kirjoittaja mikkoh84 »

Niin.. Hirveästi en Saabeista vielä tiedä mutta ihmettelen että eikö 300 000:ssa saa jo vähän vetonivel "raksuttaakkin", riippuen toki millaisessa ajossa on ollut. Mutta ei ole niveltä eikä kuvia.. Joltakin täältä löytyy varmaan ilman kuviakin ohjeet sen nivelen vaihtoon. Ei tosin varmaan vielä hetkeen hajoakkaan jos silloin tällöin vähän nakuttaa.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Vetarit

Viesti Kirjoittaja baasenar »

mikkoh84 kirjoitti:Niin.. Hirveästi en Saabeista vielä tiedä mutta ihmettelen että eikö 300 000:ssa saa jo vähän vetonivel "raksuttaakkin", riippuen toki millaisessa ajossa on ollut. Mutta ei ole niveltä eikä kuvia.. Joltakin täältä löytyy varmaan ilman kuviakin ohjeet sen nivelen vaihtoon. Ei tosin varmaan vielä hetkeen hajoakkaan jos silloin tällöin vähän nakuttaa.
No eihän se mikään ihme ole, jos noilla kilometreillä naksuttaa. Ei ne ikuisia nekään ole. Oletko kokeillut hakutoiminnolla, että löytyskö täältä foorumilta topiccia, jossa neuvottas tämä vetarin vaihto? :roll:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Vetarit

Viesti Kirjoittaja MrG »

Napamutteri ja alapallo irti, niin se taitaa jo sieltä välistä mahtua tulemaan.
Nivel irtoaa vetoakselista napauttamalla.
Kannattaa ostaa suosiolla uusi, koska ne ei montaa kymppiä maksa.
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vetarit

Viesti Kirjoittaja Anza »

Varmaanki lähimpänä tähän aiheeseen kuuluvaa kysymystä ois kysyttävänä. Elikkä mulla alkoi kuulumaan kovaa kolketta / rutinaa oikealta edestä tasaisella liu'uttaessa joko kytkin pohjassa tai vaihde vapaalla. Kaasuttaessa ja moottorijarrutuksessa ääni kuuluu hyvin harvoin. Eli vauhdin ollessa 0-50 auton rullatessa vapaana rutina ja pauke on niin hurjaa, että en uskalla paljon rassilla ajella. Suoraan liu'uttaessa pauke on siis kovaa ja hiukan (ratista n.180°) kääntäessä vasemmalle yltyy tosi kovaksi. Jossain tilanteissa polkimissa tuntuu pientä nykimistä.

Veikkasin itse ulompaa vetoniveltä, mutta jotenkin mun aiempia tietoja vastaan sotii se, että pauke alkoi aivan yhtäkkiä. Auto on ollut aivan normikäytössä. Perjantaina koulusta tullessa 30km matka meni aivan ninkun ennenkin. Perille päästyä jätin kaverin kyydistä huoltoaseman parkkipaikalle ja siitä jatkaessani matkaa kotia pauke kuului ekaa kertaa ja se kuului kovaa. Nyt sitten muutaman kilometrin ajanut sen jälkeen ja kerta kerralta vaan pahenee.

Mikähän mahtaa olla vikana? Arvauksetkin otetaan ilolla vastaan.
9-3 SE 2.0l -99
v4super
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 08:41

Re: Vetarit

Viesti Kirjoittaja v4super »

Osittain saman kuuloisia oireita myös minulla, mielestäni vetonivel varmaan mielekkäin vaihtoehto olla kulunut / rikki.?? Myös minulla tuo ääni alkoi kuulumaan yhtäkkiä parkkiin tullessa ei ääntä kuulunut ja seuraavan kerran ajoon oli ääni ilmestynyt, pistin itsekkin aiheesta kysymyksiä ilmoille tänne.


http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=112200
none
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vetarit

Viesti Kirjoittaja Anza »

Tuo siinä eniten ihmetyttääkin kun alkoi ihan yhtäkkiä pauke ja rutina. Ite oon tähän asti ollu sitä mieltä, että jos murros on menossa, niin rutina alkaa vaimeana naputuksena kääntäessä ja erityisesti pakittaessa. Mitä tuosta äänestä tulee mieleen, jos se on peräisin nivelestä, niin kuulostaa siltä, että se "kuulakehä" on ainakin poikki, jos ei useammassakin palasessa. Senverta kova tuo pauke on.

Itellä ei tässä oo sen kummempia laitteita tai paikkoja millä tehdä, kun oma piha ja käsityökalut. Kertaalleen yritin jo vetaria irroittaa, mutta puolitiehen jäi, kun ei suostunut navasta irtoamaan. Tuohon pitäis sitten jonkunlainen työkalu saada millä tuota irrottais. Paitsi sitten jos ja kun uuden osan saa, niin vanhan saa paukuttaa niin mutkalle kun tykkää..
9-3 SE 2.0l -99
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Vetarit

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Olihan pyörän mutterit tiukalla?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vetarit

Viesti Kirjoittaja Anza »

Oli oli. Ja on vieläki ja pauke senku jatkuu.

edit: Vika selvisi pienen tutkiskelun jälkeen. Enpä ollu tajunnu laakeria kattoa tai kokeilla, niin sehän se olikin. Tuossa illalla testasin, niin välyshän sieltä löytyi. Testasin samalla napamutterin, niin kiristyi helposti noin 90°. Pauke hävisi kokonaan ja ääni muuttui nyt "normaaliksi" laakerin jurinaksi. Nyt sen kuulee vähän kokemattomampikin, että laakerihan se siellä. Vaihtoon menee kunhan vaan osat saa. Foorumin viestien perusteella kannattaa viedä laitettavaksi, kun on kuulemma hankala tehdä pelkillä käsityökaluilla.
9-3 SE 2.0l -99
Vastaa Viestiin