Jarrulevyjen vaihto?
Jarrulevyjen vaihto?
En löytänyt haulla valaisevaa juttua jarrulevyjen ja palojen vaihdosta eteen. Mutta sellaisessa käsityksessä olen että vähän tumpelompikin kaveri (minä ) osaisi ks. homman tehdä. Jos joku pistäisi vähän vinkkiä niin käyn hakemassa osat ja kokeilen itse vaihtoa ennenkuin vien autoa pajalle..
Saabin alkuperäiset ei vissiin ole kovinkaan kummoiset, millaisia levyjä suosittelisitte tilalle ja onko esim. motonetin osat mistään kotoisin?
Saabin alkuperäiset ei vissiin ole kovinkaan kummoiset, millaisia levyjä suosittelisitte tilalle ja onko esim. motonetin osat mistään kotoisin?
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
#2895
Itse laitoin lopulta Brembon alkuperäistä vastaavat (Zimmermannit oli kaikkialta loppu silloin) ja Ferodon palat. Olisko koko setti maksanut 145€ paikallisessa varaosaputkassa? Hyvin toimii. On helppo homma. Katso että jousiraudat tulee satulaan oikealla tavalla ja kunnolla paikoilleen.
Saab 9-3 2.0t sport business -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Pika ohje:
- Pyörä irti
- jarru satulan takana on kaksi isoa pulttia (usein aika jumissa)
- vedä satula irti mutta älä jätä sitä jarruletkun varaan roikkumaan
- irroita satulan ulkopuolella oleva jousi
- Palat lähtee irti kun vedät niitä toisiaan kohti
- Isoilla papukaija pihdeillä tai vinkalla paina satulan sisällä olvat sylinteri sisään, varovaisuutta kun siinä on kumiakin ympärillä joka menee helposti rikki
- palat paikalleen
- satulan ulkopuolella oleva jousi paikalle
- levy on kiinni pienellä kuusiokolo ruuvilla
- levy usein jumissa joten joutuu vähän taputtelemaan vaikkapa kumipäisellä vasaralla
- uusi levy paikalle
- ruuviliimaa kuusikolo ruuviin ja kiinni
- satulan sovitus omalle paikalle, usein ahdasta kun on uudet palat ja levyt. Ekalla kerralla hermoja ja pientä pähkäilyä
- Satulan pultit kiinni
mustat kädet ja naama
- Pyörä irti
- jarru satulan takana on kaksi isoa pulttia (usein aika jumissa)
- vedä satula irti mutta älä jätä sitä jarruletkun varaan roikkumaan
- irroita satulan ulkopuolella oleva jousi
- Palat lähtee irti kun vedät niitä toisiaan kohti
- Isoilla papukaija pihdeillä tai vinkalla paina satulan sisällä olvat sylinteri sisään, varovaisuutta kun siinä on kumiakin ympärillä joka menee helposti rikki
- palat paikalleen
- satulan ulkopuolella oleva jousi paikalle
- levy on kiinni pienellä kuusiokolo ruuvilla
- levy usein jumissa joten joutuu vähän taputtelemaan vaikkapa kumipäisellä vasaralla
- uusi levy paikalle
- ruuviliimaa kuusikolo ruuviin ja kiinni
- satulan sovitus omalle paikalle, usein ahdasta kun on uudet palat ja levyt. Ekalla kerralla hermoja ja pientä pähkäilyä
- Satulan pultit kiinni
mustat kädet ja naama
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Pistin tuonne WISsin ohjeen
http://mypage.1g.fi/jarrutNG900_93.pdf
http://mypage.1g.fi/jarrutNG900_93.pdf
TÄHÄN VÄLIIN: UUDEN JARRULEVYN KITKAPINTOJEN RASVANPOISTO Ettei tule ajossa het alkuun ikävää yllätystä.potkuhousu kirjoitti:Pika ohje:...
...- levy on kiinni pienellä kuusiokolo ruuvilla
- levy usein jumissa joten joutuu vähän taputtelemaan vaikkapa kumipäisellä vasaralla...
potkuhousu kirjoitti: ...- uusi levy paikalle
- ruuviliimaa kuusikolo ruuviin ja kiinni...
mustat kädet ja naama
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Yritin irrotella jarrulevyjä, mutta lyijyvasara tai järeä pajavasara ( + liotus CRC:llä) ei saanut mitään eloa levyihin. Kokeilin myös levyn lämmitystä kuumailmapuhaltimella, ei iloa. Laakerin kärsimisen pelossa ei uskalla kovin paljoa voimaakaan käyttää. Miten tiukasti nuo yleensä ovat napaan juuttuneet ja millä olette saaneet levyt irti? Miten ne noita liikkeessä irrottavat?
Mitäköhän varten muuten levyssä ja navassa on 2 ylimääräistä reikää läpi asti? Ei olisi paljoa vaadittu tehdä tehtaalla levyyn pari kierteytettyä reikää
Mitäköhän varten muuten levyssä ja navassa on 2 ylimääräistä reikää läpi asti? Ei olisi paljoa vaadittu tehdä tehtaalla levyyn pari kierteytettyä reikää
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Itse lisäsin tuohon yhtälöön ajan, eli pitkälti toista tuntia matalamielistä rutiinia liuotus-kuumennus-paukutus tuotti lopulta tuloksen ja etulevy plopsahti irti.SS kirjoitti:Yritin irrotella jarrulevyjä, mutta lyijyvasara tai järeä pajavasara ( + liotus CRC:llä) ei saanut mitään eloa levyihin. Kokeilin myös levyn lämmitystä kuumailmapuhaltimella, ei iloa.
Kyllä ne pirulaiset osaavat lujassakin olla, enkä tiedä tai oikeammin uskalla kuvitella kuinka "ammattilaiset" liikkeissään noita irroittelevat mutta itse säälin juuri pyörännapaa laakereineen.
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Tuli joskus kuvailtua vasemmalla kädellä kun vaihtelin jarrut joka kulmaan...
Pukkasin nuo etujarrujen vaihtokuvat nettiin jos ne jotain kiinnostavat. En ole alan ammattilainen enkä tiedä kuinka päin helvettiä tuon tein, dokumentointikin on vähän sinnepäin. Ei mitään rakettitiedettä joten en tarkemmin sepitä mitä tein ja miksi, ja nehän on tässä topikissa jo aikaisemmin sepiteltykin.
Varmistakaa nyt ainakin tunkki ennenkuin hommaan ryhdytte
http://koti.kapsi.fi/~turku/saab/saabin_etujarrut/
Takajarruista kenkineen löytyy samanlainen setti. Jos ne jotain kiinnostavat...
Pukkasin nuo etujarrujen vaihtokuvat nettiin jos ne jotain kiinnostavat. En ole alan ammattilainen enkä tiedä kuinka päin helvettiä tuon tein, dokumentointikin on vähän sinnepäin. Ei mitään rakettitiedettä joten en tarkemmin sepitä mitä tein ja miksi, ja nehän on tässä topikissa jo aikaisemmin sepiteltykin.
Varmistakaa nyt ainakin tunkki ennenkuin hommaan ryhdytte
http://koti.kapsi.fi/~turku/saab/saabin_etujarrut/
Takajarruista kenkineen löytyy samanlainen setti. Jos ne jotain kiinnostavat...
Re: Jarrulevyjen vaihto?
ne kuusiokoloruuvit voi olla aika jumissa ja itselläni pyörähti toisesta kanta pyöreäksi, toinen irtosi kuumennuksen avulla helposti, levyjä sai paukuttaa toista tuntia pajavasaralla, voimaa saa käyttää ja hiki roiskua, mutta kannattaa silti vähän varoa...
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
Ford Bronco II -88
Re: Jarrulevyjen vaihto?
Jees, kiitos vinkeistä. Kuusiokolot olivat lähes ruosteettomat ja aukesivat helposti, kuten kaikki muutkin pultit. Levyt vaan ovat kiinni navassa aika tukevasti, mikä on toistaiseksi ollut ainoa ongelma. Kaipa sitä täytyy vaan jatkaa huomenna koputtelua, josko siitä irtoaisivat. Yön yli saavat liota CRC:ssä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2