SID2 korjausopas

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

hakuba2 kirjoitti:
LapeT kirjoitti:SID2 korjattu painelemalla ja toiminut jo kuukauden moitteetta.
Sama homma, kuukauden nyt toiminut "tökkimisen" jälkeen. Kannatti kyl uhrata sunnuntai päivästä 30 minuuttia tohon urakkaan. Tuloksena toimiva/ehjä näyttö ja kaks pirun syvää haavaa sormessa parsinneulasta.
Kiitti vaan kertojalle tosta vinkistä..
Mulla pari pystyriviä on alkanut taas pätkiä viime aikoina. Pistely on tehty viime elokuussa. Nämä pystyrivit eivät ole niitä samoja jotka ovat ennen pätkineet. Pistelyn viimeinen käyttöpäivä on näköjään mennyt ohi :( Tai sitten pistelin liian tylsällä työkalulla viime kerralla. Tarttee varmaan pistellä uudelleen.
On toiminut lähemmäs vuoden kuitenkin.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja karg »

Nonni, NG900:n SID2:sta hävisi yksi vaakarivi. Tarvii katella jossain vaiheessa, jotta saanko sen elvytettyä. Sinänsä se ei haittaa.. kyseessä on se rivi, missä on kolmannet SID-toiminnot, elikkä toimintojen tekstit ei näy vasemmassa reunassa, mutta numerot näkyy yläreunassa täysin. Ainoa mikä ei näy kivasti on "TEST BRAKE LIGHTS".
mikaa13
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Heinä 21, 2009 10:32

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja mikaa13 »

Tein nuo painelut mutta kaikki pikselit eivät palanneet. Pitäisikö minun laittaa myös se vaahtomuovi sinne koska liimaus näytti olevan jo aika heikko?
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

mikaa13 kirjoitti:Tein nuo painelut mutta kaikki pikselit eivät palanneet. Pitäisikö minun laittaa myös se vaahtomuovi sinne koska liimaus näytti olevan jo aika heikko?
Vaikea sanoa. Tämä näyttää olevan henkimaailman juttuja. Vaahtomuovi on sen verran pehmeää että luulisin että sillä ei ole paljoa merkitystä paineen antajana. Pitäisi oikeasti tietää miksi virta ei kulje kunnolla joka liitoksen läpi. Irtoaako liitos ja tuleeko sen väliin ilmarako, erittyykö liitosaineesta jotain kemikaalia joka muodostaa eristekerroksen vai miksi. (Joku sanoi aiemmin tällä palstalla että liitos ei ole juotettu vaan on jonkinmoista sähköä johtavaa liimaa.) Itselläni on painetta antamassa suikale pyyhkijän sulkaa joka on aika jäykkää ainetta ja antaa ehkä enemmän painetta. Silti minulla pätkii nyt kaksi pystyriviä.
Jossain vaiheessa taidettiin puhua myös liitoksen "silittämisestä" kuumalla silitysraudalla mutta ei tainnut olla yhtä hyvä kikka kuin pistely. Hmm... mitenköhän olisi eri menetelmien yhdistelmä?
Mitenköhän pistelytyökalun tyyppi mahtaa vaikuttaa: Erittäin terävä vai vähän tylpempi + enemmän voimaa? Oma työkaluni ei ollut kovin terävä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja SS »

Pistelin yhden näytön puolisen vuotta sitten yhden näytön terävällä kellosepän ruuvarin kulmalla (lattapää ruvari, leveys n. 2mm) ja ainakin vielä toimii moitteetta. Mahdollisimman terävä työkalu ja kohtuudella voimaa niin, ettei liuskaan kuitenkaan tule reikiä.

Omasta kulkineestani pimeni yllättäen pari pystyriviä ja 1 vaakarivi, joten sama homma on siinäkin edessä :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Aikani aihetta seuranneena, haluan kommentoida seuraavaa:

On todella hienoa, että "jengi" yrittää löytää DIY korjaus vinkkejä milloin mihinkin, siis itsekkin olen saanut hyviä ohjeita moneen...
Mutta, tässä kohtaa on pakko sanoa, että ollaan hieman hukassa.
SID näytön lattakaapeli on todellakin liimattu ! Sähköä johtavalla liimalla siis. Liima joka kadottaa kykynsä pitää kiinni ei pistelyyllä tai lämpökäsittelyllä kauaa toimi. Tekohengittelynä ko.toimenpiteet varmasti toimivat, mutta pysyvää apua niistä taatusti ei ole. Asiaa hieman tutkineena voin kuitenkin kertoa, BISON Electro Glue on aine, jolla voi pysyvästi koittaa aparaattia korjata (nimeltä mainitsematon yritys myös käyttää samaa ainetta korjauksiin). Homma ei silti ole kovin helppo ja edellytys on, että lattakaapelin kontaktit ovat vielä ehjät. Lattakaapelin päihin kun laittaa ko.liimaa voi sähkön saada vielä kulkemaan (saattaa vaatia, että leikkaa lattakaapelin päästä palan pois). Eli uusi kerros sähköä johtavaa liimaa piirilevyn ja lattakaapelin väliin / päätyyn. Jos lattakaapelin kontaktit ovat jo revenneet tai muutoin epätoimivat, jäljelle jää uusi näyttö oikean kaapelin kera (siis ei liimalla kiinnitettävä, vaan juotettava).
9-3 2.0T SE -98
tolonen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 19:46

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja tolonen »

. Jos lattakaapelin kontaktit ovat jo revenneet tai muutoin epätoimivat, jäljelle jää uusi näyttö oikean kaapelin kera (siis ei liimalla kiinnitettävä, vaan juotettava).

ok, mistä tuollaisen näytön voisi hankkia? ilmeisesti niitä ei myydä erikseen ainakaan sid:iin.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

TomStar kirjoitti:.... Asiaa hieman tutkineena voin kuitenkin kertoa, BISON Electro Glue on aine, jolla voi pysyvästi koittaa aparaattia korjata. Homma ei silti ole kovin helppo ja edellytys on, että lattakaapelin kontaktit ovat vielä ehjät. Lattakaapelin päihin kun laittaa ko.liimaa voi sähkön saada vielä kulkemaan (saattaa vaatia, että leikkaa lattakaapelin päästä palan pois). Eli uusi kerros sähköä johtavaa liimaa piirilevyn ja lattakaapelin väliin / päätyyn.
On käynyt mielessä liitoksen uudelleen liimaus, mutta en ole raaskinut tai uskaltanut repiä vanhaa liitosta irti, kun pistely on tähän asti toiminut. En ole myöskään tiennyt sopivaa liimaa. Siinä on omat riskinsä kun irrottaa ja liimaa vanhan liitoksen. Voi saada aikaiseksi enemmän vahinkoa kuin korjausta. Tosin sama pätee myös pistelyihin - kuten aiemmista repliikeistä on käynyt ilmi.

Kiitos liimavinkistä. Googlaamalla näytti löytyvän mm. tämä:
http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&pr ... ctID=15120

Piirilevyn kontaktit ovat vain millin verran leveydeltään. Miten liiman saa levitettyä niin että se ei oikosulje vierekkäisiä kontakteja tosiinsa?

Toisaalta jos ymmärsin oikein, niin lattakaapelia ei välttämättä tarvitse irrottaa, vaan liiman voisi "imeyttää" kapillaari-ilmiöllä kaapelin ja kortin väliin. Sen voi mahdollisesti tehdä joko kaapelin reunan kohdata tai kortin reunan kohdalta? Tosin tässäkin on ehkä ongelmana se että saattaa oikosulkea vierekkäisiä kontakteja?

Kuvia kaapelista: http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/SID2/sivu2.htm
TomStar kirjoitti:.... Jos lattakaapelin kontaktit ovat jo revenneet tai muutoin epätoimivat, jäljelle jää uusi näyttö oikean kaapelin kera (siis ei liimalla kiinnitettävä, vaan juotettava).
Ai niitäkin on saatavissa? Jos joutuu vaihtamaan, niin ehkä olisi parempi ostaa sovinnolla uusi juotettava näyttö? Tina on siitä mukava aine että sulana se hylkii piirilevyä ja hakeutuu metalloituihin kohtiin. Saako noita juotettavia näyttöjä helposti hankittua? Joka tapauksessa varsinaista extremeurheilun korviketta! Helpommalla pääsisi kun veisi näytön alan firmalle korjattavaksi.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

Tein uusintapistelyn tänään. Se meni jo vanhalla rutiinilla melko nopeasti. Nyt kaikki pikselit näkyy taas. (Ainakin toistaiseksi.) :D
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja SS »

SID näytön lattakaapeli on todellakin liimattu ! Sähköä johtavalla liimalla siis. Liima joka kadottaa kykynsä pitää kiinni ei pistelyyllä tai lämpökäsittelyllä kauaa toimi. Tekohengittelynä ko.toimenpiteet varmasti toimivat, mutta pysyvää apua niistä taatusti ei ole.
Ei ehkä pysyvää, mutta iso ilo kumminkin. Näyttö, josta ei saanun kunnolla enää mitään selvää, toimii moitteetta vielä reilun vuoden kuluttua pistelystä. Vaikka siellä välissä liima olisikin, lisää folioon painettu kuoppa pintapainetta niin, että sähkö taas kulkee. Jos toimenpidettä vielä tehostaa pätkällä ikkunatiivistettä tms, saattaa korjaus kestää hyvinkin pitkään. Koska työhön menee aikaa noin vartti, ei toimenpiteen uusiminen muutaman vuoden välein ole kovin iso homma.

Eilen tuli pisteltyä oma SID:ini, poissa oli satunnaisesti 2...3 pystyriviä ja yksi vaakarivi. Pistelin ruuvarilla pari pistettä kuhunkin kontaktiin ja jätin piirilevyn taakse pätkän 10cm pätkän 3mm kutisteletkua painetta lisäämään. Ainakin toistaiseksi toimii.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Suunnitelmissa on syövyttää uusi lattakaapeli taipuisasta kalvosta ja liimata sähköä yhteen suuntaan johtavalla polymeerillä (en osaa paremmin kuvailla). Uuden SID:n myötä jäi kokeiltavaksi yksi aihio. Virolaisten foorumissa asiaa on käsitelty aika huolellisesti ja asiallisesti, sieltä myös idea peräisin. Painelutekniikka jurppii sen vuoksi, että se toimii vain kerran jos toimii.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja SS »

Suunnitelmissa on syövyttää uusi lattakaapeli taipuisasta kalvosta ja liimata sähköä yhteen suuntaan johtavalla polymeerillä
Siis jollain puolijohteella? mistä tiedät, kummin päin minkäkin karvan tulee sähköä johtaa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

Zomm kirjoitti:Suunnitelmissa on syövyttää uusi lattakaapeli taipuisasta kalvosta ja liimata sähköä yhteen suuntaan johtavalla polymeerillä (en osaa paremmin kuvailla).
Miksi yhteen suuntaan johtavalla? Onko sellaista polymeeriä edes olemassa. Ei kai mikään liima voi toimia diodina? Ja jos voi, niin sillä ei liene merkitystä, sillä nestekiteen läpi ei kulje juurikaan virtaa, sinne johdetaan vain jännite.
Zomm kirjoitti:Painelutekniikka jurppii sen vuoksi, että se toimii vain kerran jos toimii.
Minulla on toiminut kahdesti.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Zomm »

o--o kirjoitti: Miksi yhteen suuntaan johtavalla? Onko sellaista polymeeriä edes olemassa. Ei kai mikään liima voi toimia diodina? Ja jos voi, niin sillä ei liene merkitystä, sillä nestekiteen läpi ei kulje juurikaan virtaa, sinne johdetaan vain jännite.
Tuli taas ilmaistua asia epäselvästi. Elektronit säntäilee kyllä kyseisessä teipissä molempiin suuntiin siinä suunnassa missä tuote johtaa sähköä. Jos otetaan avuksi koordinaatisto, niin teippi johtaa sähköä esim x- suunnassa, mutta y-suunnassa ei liiku mitään. Yritän ehtiessäni ja muistaessani etsiä tuotetiedot. Linkki on työkoneella ja nyt on loma.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
eepos
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2008 10:47

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja eepos »

millä se koko laite on kiinni koelaudassa?
Vastaa Viestiin