9-3 vetelee...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 9-3 vetelee...

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Itellä lähti melkotehokkaasti pois just noi hidastamisen ja kiihtyttämisen aiheuttamat suunnanmuutokset. Jarrulla auto veti oikealle ja sama esim cruisen pois päältä ottamisessa. Piti hieman ohjaispyörää kääntää että ajosuunta säilyi.
Nyt ei cruise eikä kovakaan jarrutus saa vetelyjä aikaan.
Muutos tuli siis etupään ripustuksen puslilla. Veikkaan, että oikealla puolella saattoi olla pitkittäistuen pusla aika vetelässä kunnossa, vaikka silmin nähden rikki kuulemma ei mikään ollut, vain muutan vaan aika loppu

Ohittaminen yhtään huonommalla tiellä oli ennen puslia aikamoista huopaamista, mutta nyt voi puhaltaa kaasu pohjassa ohi ilman pelkoa.
Urat vääntää edelleen mutta loogisesti.

Auto siis teki ennen vetelyään vaikka paikallaan oli/on clamppi ja alustasarja. En osaa edes kuvitella millainen olisi noilla renkailla ihan vakioalustalla :D
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-3 vetelee...

Viesti Kirjoittaja TjK »

Sama vika.

Eilen vaihdoin PowerFlexit (alatukivarren kaikki 3kpl + vakaajan päät) ja muutos aika huima; vetely ja tärinä 80-100 km/h nopeudessa loppui täysin. Lisäksi terävä kolahtelu hiekkatien yms kuopissa loppui, nyt mukava ajaa vähän huonompaakin tietä. Ei todellakaan liian kovat nuo uretaanit, hyvin miellyttävä ajaa vakioilla 16-tuumaisilla kumeilla. Melusta en osaa sanoa, kun tuo avo humisee muutenkin aika kovaa.

Autolla on ajettu 130tkm ja siis vanhat puslat oli jo rikki.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 vetelee...

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

Itellä on KAIKKI etupään tuennan puslat PU:ia... Konin säädettävä sarja, Ohjausvaihteen molemmat kiinnityspuslat PU:ia... Tilasin vielä noi sisemmät raidetangon puslatkin(PU) perskele... Vetelyä ei voi pysäyttää :lol: mutta ei se menoa haittaa kun tietää miten tämä urissa vetää niin osaa ennakoida. Tässä on vähän sitä kuuluisaa "AJAMISEN MAKUA" :lol:
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 vetelee...

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Itse kans laitoin nyt KAIKKI etupään puslat mallia PowerFlex. Veti suun aika hymyyn kun vetely ja mutkittelu rajummissa kiihdytyksissä katosi! Toki urissa vähän hakee ohitustilanteessa/kaistan vaihdossa mutta kohtuu loogisesti, ja sitä osaa varoa kun sen tietää.

Orkkispuslat oli ihan loppu keulassa, tais olla alkuperäiset ja ajettu 190 tkm.. eli voin todellakin suositella noiden laittoa!

Alustan olin jo ennemmin päivittäny Konin säädettävään.

Myös jarrutuksissa ei vetele minnekkään ja ohjattavuus on todella hyvä esim väistötilanteessa. Eli kärsii vetää jarrut pohjaan ja auto menee just sinne minne itse haluaa! Niin joo ja rengastuksena on ihan orkkis alut 215/45 17".
XC70 D5 -11
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3 vetelee...

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Viggenisti kirjoitti:Itse kans laitoin nyt KAIKKI etupään puslat mallia PowerFlex. Veti suun aika hymyyn kun vetely ja mutkittelu rajummissa kiihdytyksissä katosi! Toki urissa vähän hakee ohitustilanteessa/kaistan vaihdossa mutta kohtuu loogisesti, ja sitä osaa varoa kun sen tietää.

Orkkispuslat oli ihan loppu keulassa, tais olla alkuperäiset ja ajettu 190 tkm.. eli voin todellakin suositella noiden laittoa!

Alustan olin jo ennemmin päivittäny Konin säädettävään.

Myös jarrutuksissa ei vetele minnekkään ja ohjattavuus on todella hyvä esim väistötilanteessa. Eli kärsii vetää jarrut pohjaan ja auto menee just sinne minne itse haluaa! Niin joo ja rengastuksena on ihan orkkis alut 215/45 17".
No joo... Jääkö siinä enää muuta tehtäväksi tuon alustan päivityksen jälkeen kuin tyytyä kapeampiin nakkeihin, jos kerran tuon vetelyn haluaa minimoida. Poishan sitä ei taida saada millään. Se ON vaan OMINAISUUS.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: 9-3 vetelee...

Viesti Kirjoittaja Oze »

joutuu siirtyyn takatuuppariautoon jos pelkää vetelyjä
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 vetelee...

Viesti Kirjoittaja mursu »

Oze kirjoitti:joutuu siirtyyn takatuuppariautoon jos pelkää vetelyjä
Kyllä tuokin on vaihtoehto, mutta tänään oikein aloin mietiskelemään kun purkasin ripustukset pois ja aloin vaihtaa PU:ta tilalle.

Kuva

Mikä virka tuolla "ykköspuslalla" oikein on? Miksei alatukivarret voisi olla koko helahoito yhtä rautaa?
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: 9-3 vetelee...

Viesti Kirjoittaja Oze »

niin eihän tuota tonnarissa taija ollakkaan. ja ei kyllä ole sen parempi ajaakkaan vaikka ysikolkista löytyy. varaosamyyntiä kato :lol:
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Zeikkari
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 05:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 vetelee...

Viesti Kirjoittaja Zeikkari »

Ajattelin laittaa noita powerflexejä kerralla täyden setin. Nyt tarttis sitten tietää minkä paksuinen etuvakaaja on laitettu 9-3 2001 2.0t (150hv), nyt juuri ei sateeeseen houkuttele mennä konttaamaan parkkipaikalle.
Vastaa Viestiin