Sisätilalämppärin asennus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

Kiitos kuvista!

Itse jäin myös pohtimaan osuuko lämpöpuhallus liikaa jakkaran etureunaan. Lisäksi tuo takarauta tekee asennustilan vähän ahtaaksi. Pitänee varmaan kokeilla onnistuuko homma jos laittaisi asennuslevyn alle pienet holkit muuttamaan puhalluksen suuntaa ylöspäin, vai meneeköhän jalkatila silloin jo liian ahtaaksi?

KuvaKuva
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulla tuo lämppärin takakulma on osittain tuon tukiraudan (=muovin) päällä. Termimin mukana tulee pieniä korotusholkkeja ja takimmaisen ruuvin alle holkin laitoin, etummaiset ruuvit ilman holkkeja (siis 3 ruuvia yhteensä). Holkin täytyisi kuitenkin olla ainakin muutama sentti, jotta suuntaus tulisi ohi penkistä. Tuumasin että kyllä se lämmin ilma sieltä ylöskin nousee penkistä huolimatta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

Minä en ollut huomannut holkkeja, olin vain katsonut että 'kylläpä taustalevyssä onkin paljon ruuvauspaikkoja'. :oops: Irroitin siis kaikki neljä holkkia ja kasasin niistä yhden noin 2cm korkean tornin. Kauimmainen ruuvi piti tietenkin vaihtaa pidempään kiitos korotuksen.

Luulen että ongelma ei kokonaan poistu tälläkään virityksellä, mutta helpottuu vähäsen. Jos haluaa säästää jalkatilaa ja puhalluksen varmuudella ohi jakkaran etureunan pitää tosiaan kiinnittää Termiini kuten 'paerikss', ei ihan alas vaan kaltevalle pinnalle. Mutta holkkien pitää sitten olla ehkä jo 4-5 cm että hansikaslokeron kansi mahtuu kunnolla avautumaan.
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

Päivitetään tämä ketju kun sain viimeinkin kuvat tietokoneelle. Melko huomaamaton asennuspaikka kuljettajan vinkkelistä katsottuna. Suosittelen lämpimästi. :wink:

Kuva Kuva
Heblo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2009 18:58

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja Heblo »

Nostellaanpas tätäki aihetta vähän...

Joo eli tuli ostettua 9-3 jossa autoliikkeen ilmoituksen mukaan piti olla sisäpistoke...noh.. Eihän sitä sitte tietenkään mun tuurilla siellä ollut.

No nyt sitte pitäs saaha toi pistoke asennettua, serkku muisteli että ex-saabissaan olisi haaroitettu apparin puolella olevasta läpiviennnistä josta menee iso nippu johtoja... Ollaanko oikeilla jäljillä? ja varmaan häätyy ottaa hansikaslokeroki pois asennus vaiheessa.

Lämppäristä sen verran että etellisestä menopelistä jäi juuri tuo 1350 termiini joka olis ehkä saanu olla se järeämpi malli kun ei ainakaan mun makuun oikeen jaksanu s40:stä lämmittää kovimmilla pakkasilla. Toi asennus tonne hanskalokeron alapuolelle näyttää hyvältä paikalta kun jää kivasti piiloon, miten on pitääkö apparin penkki siirtää aina taakse ettei kärähdä?.. keskikonsolissa ei olisi sitä ongelmaa mutta taitaa se verkko tulla asennuksen tielle.

Mjoo... pitääpä lähtä tarviketorilta kysyyn saako calixiin erikseen ostettua y-haarotinta ku semmosta huutaa rojekti... vai onko jollain tiedossa jo että saako nuita ostaa erikseen?
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja Gothika »

Heblo kirjoitti:Joo eli tuli ostettua 9-3 jossa autoliikkeen ilmoituksen mukaan piti olla sisäpistoke...noh.. Eihän sitä sitte tietenkään mun tuurilla siellä ollut.
No kait laitat autoliikkeen kustantamaan sulle sitten sen sisäpistokkeen jos se kauppahintaaan on kuulunut ?
900 T8 Special
Heblo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2009 18:58

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja Heblo »

Gothika kirjoitti:
Heblo kirjoitti:Joo eli tuli ostettua 9-3 jossa autoliikkeen ilmoituksen mukaan piti olla sisäpistoke...noh.. Eihän sitä sitte tietenkään mun tuurilla siellä ollut.
No kait laitat autoliikkeen kustantamaan sulle sitten sen sisäpistokkeen jos se kauppahintaaan on kuulunut ?
Niin no.. niihän se tieten pitäs tehä mutta en jaksa alkaa tappeleen moisesta asiasta sen kummemmin kun muuten pistoke piuhat haarotinta lukuunottamatta löytyy omasta takaa. :?
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

Heblo kirjoitti:Toi asennus tonne hanskalokeron alapuolelle näyttää hyvältä paikalta kun jää kivasti piiloon, miten on pitääkö apparin penkki siirtää aina taakse ettei kärähdä?.. keskikonsolissa ei olisi sitä ongelmaa mutta taitaa se verkko tulla asennuksen tielle.
Ei tarvitse siirtää istuinta. Muutenkaan Termiini 1350W ei puhalla tulisen kuumaa ilmaa. Sen toimivuus taitaa perustua suureen ilman kierrätysmäärään. Vertailukohtana minulla kyllä on vanha Volvon 800W/1200W/1600W sisätilanlämmitin, sellainen kenkälaatikon kokoinen pyydys.
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Moron,

Defa suosittelee ja motonet myy 9-3 Saabiin sisätilanlämppärin haaroitussarjaa 1,5m + 1,0m johdoilla. Onko teillä riittänyt 1,0m johto lohkolämppäriltä ja 1,5m johto repsikan jalkatilasta haaroittimeen? Haaroitus pitää ilmeisesti laittaa apukuskin umpion ja ilmanputsarikotelon väliin. Sisätilan haara yltää tuohon, mutta lohkiksen johto menee todella tiukille :?: Mitähän reittiä se metrinen johto tuonne pitäisi yltää???

Saabdoc -sivuilla puhutaan 2,0m ja 1,5m haaroituksista, nämä ovat ilmeisesti Saabin toimittaman Calixin haaroitussarjan pituuksia.

edit:
Defan haaroitussarjan 1,5m + 1,0m johdot riittää nippa nappa, kun laittaa haaroituksen lukkopeltiin repsikan puolelle..
Viimeksi muokannut A_K_O, Ke Loka 21, 2009 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
E.I.A
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Kesä 11, 2009 11:27
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja E.I.A »

Moi!
Isseksein pähkäilin lämmittimen asennusta vuosi sitten.
Liimasin lämmittimen pohjaan tarranauhan pätkät ja laitoin lämmittimen
apumiehen penkin alle siihen palkin päälle.Tarranauha tarttuu aika hyvin
lattiamattoon.Toimi hyvin viimetalven ja on ollut siellä säilytyksessä
kesänkin.
"Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä."
93 SC -07
93 SC -07(vaimolla)
SAABilla jo vuodesta 1986
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja Firon »

Huomenna menee asennukseen Airportin Metro Autoon. Kertoilen sitten miten tuo asennus tuonne lokeron alle onnistui omalla kohdalla

Firon
#1899
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja Anza »

A_K_O kirjoitti:Moron,

Defa suosittelee ja motonet myy 9-3 Saabiin sisätilanlämppärin haaroitussarjaa 1,5m + 1,0m johdoilla. Onko teillä riittänyt 1,0m johto lohkolämppäriltä ja 1,5m johto repsikan jalkatilasta haaroittimeen? Haaroitus pitää ilmeisesti laittaa apukuskin umpion ja ilmanputsarikotelon väliin. Sisätilan haara yltää tuohon, mutta lohkiksen johto menee todella tiukille :?: Mitähän reittiä se metrinen johto tuonne pitäisi yltää???

Saabdoc -sivuilla puhutaan 2,0m ja 1,5m haaroituksista, nämä ovat ilmeisesti Saabin toimittaman Calixin haaroitussarjan pituuksia.

edit:
Defan haaroitussarjan 1,5m + 1,0m johdot riittää nippa nappa, kun laittaa haaroituksen lukkopeltiin repsikan puolelle..
Tuossa tuli itelle hankittua viimeinkin sisähaara omaan 9-3seen 0,5 ja 1m johdoilla. Taispa siis mennä uusiksi tuo piuhojen osto. :) Meikäläisellä kun vielä on autossa pistoke puskurin vasemmassa etukulmassa, joten ei mitään toivoa noilla ylettyä sisälle asti. Onko tässä lainatussa tapauksessa "tolppapistoke" puskurin vasemmassa laidassa vai jossain muualla? Voi olla, että just sillä 2 metrisellä piuhalla ylettyis haaroittimesta, joka tulee akkukotelon ja koneen väliin, kabiiniin asti. Voi toisaalta olla myös, että ei ylety edes tuolla. Jotain vinkkiä jos saisi tolppapistokkeen-, haaroituskappaleen- ja johtojen reitin sijainneista, sekä piuhojen pituuksista tolppapistokkeen ollessa puskurin vasemmassa kulmassa.
9-3 SE 2.0l -99
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sisätilalämppärin asennus

Viesti Kirjoittaja Anza »

Eipä kuulunut vastauksia, joten päätin käydä motonetistä hommaamassa 2m panssaripiuhan. Laitoin panssarijohdon siitä vänkärin eessä olevasta läpiviennistä läpi ja etiäpäin ja sit loput johdot niinkun kuului. Nyt ylettyi johdot hyvin. Se sisälämppärille menevä johto ois saanu olla 20cm lyhyempi, mutta ei kumminkaan ihan 1.5m olis ihan ylettyny. Nytpä ei tartte joka aamu lähtä kylmällä autolla liikenteeseen.

Eli jos asentelet tuon sisälämppärin, niin vasemmasta puskurin etukulmasta haaraan riittää metrin johto, eli se mikä on valmiina lohkolla. Haarasta lohkolle riittäisi sitten 20cm, eli 0.5m johdon joutuu laittamaan jo rullalle. Haarasta taas sisälle, jos johdon kiertää vänkärin edessä olevasta läpiviennistä, tarvitsee 2m johdon. Joku oli ilmeisesti saanut 1.5m johdon ylettymään, mutta mulla oilisi ainakin mennyt erittäin tiukalle.
9-3 SE 2.0l -99
Vastaa Viestiin