Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
Morjens! Osaisiko kukaan kertoa, kun Saabissani (900S 2.3 -94) SRS-merkkivalo hälyyttelee ja jää villkumaan; onko airbag pois käytöstä ja mikähän voisi mahdollisesti olla vikana? Merkkikorjaamolla sanottiin, että SRS-keskusyksikkö ehkä temppuilee ja se olisi vaihdettava. Uuden osan hinta on 775 euroa, joten ei viitsisi aivan tyhjää sitä ostaa. Lisäksi autossani on jotain mittaristo-vikaa; välillä kaikki mittarit putoavat nollille, ja matkamittarinkin lukema häviää, onkohan tällaisesta kellään kokemusta?
Minulla oli GM900SE -95, jossa sammui mittarit välillä. Eli mittarit meni pimeäksi ja muutaman sekunnin kuluttua virrat palasivat takaisin. Pari kertaa mittarit pimenivät kokonaan ja heräsivät vasta uudelleen käynnistyksen jälkeen... Kävin kysymässä asiaa paikallisesta merkkiliikkeestä ja epäilivät päämittarikorttia syylliseksi. Kehuivat, että eipä ole ensimmäinen Osan hinta oli tuolloin noin 2000 mummoa, joten jätin korjaamatta.
Eski
Eski
Oliskohan apua...?
Mittaristo juonitteli. Nyt toimii!
Pikaohjeet:
Akunkenkä pois (- napa riittää)
Torksi mensselit esille.
Vilkku ja pyyhkiöitten viikset kannattaa ottaa ensiksi poijes se helpottaa hommaa kummasti.
Ratti kannattaa vetää ulos niin paljon kuin tulee (korkeus säätö)
Kojetaulun paneli pois.
Kannattaa ottaa varovasti ettei ilman ohjaus systeemit, (siis ne missä nupit) levahda auki... tympiä lisähomma vaan kasata.
Mittaristo irti liittimestä, jos ja kun kuluntut n.puolituntia siittä kun irroitit akunkengän. (varatoimi)
Ja nyt asiaan:
Mittari auki (muistaakseni 6kpl. pieniä torksi ruuveja)
Mittaristossa on kaksi piirilevyä.
Otin sen levyn (mihin tulee mittariston liitin) iriti.
Vika paljastui sisukkaan etsinnän jälkeen huono juotos muutamassa tinnissä. (löytyi tehokkaan lampun, suurennuslasin ja ohmimittarin kaa)
Sijainti kahden alumiinisen jäähdytys-rofiilin vieressä jotka ovat toisiinsa nähden 90 asteen kulmassa, jos en muista väärin.
Tinnit on siinä "keskellä" piirilevyssä.
Tinasin ne ja nyt toimii
Varauduin pahinpaan että vika olisi jokin komponentti, mutta ilmeisesti lämpotilavaihtelut oli saaneet japsi valmisteisen mittariston polvilleen...
Toivottavasti näistä pikaohjeista on apua, harmi ettei ole kuvi operaatiosta.
Pikaohjeet:
Akunkenkä pois (- napa riittää)
Torksi mensselit esille.
Vilkku ja pyyhkiöitten viikset kannattaa ottaa ensiksi poijes se helpottaa hommaa kummasti.
Ratti kannattaa vetää ulos niin paljon kuin tulee (korkeus säätö)
Kojetaulun paneli pois.
Kannattaa ottaa varovasti ettei ilman ohjaus systeemit, (siis ne missä nupit) levahda auki... tympiä lisähomma vaan kasata.
Mittaristo irti liittimestä, jos ja kun kuluntut n.puolituntia siittä kun irroitit akunkengän. (varatoimi)
Ja nyt asiaan:
Mittari auki (muistaakseni 6kpl. pieniä torksi ruuveja)
Mittaristossa on kaksi piirilevyä.
Otin sen levyn (mihin tulee mittariston liitin) iriti.
Vika paljastui sisukkaan etsinnän jälkeen huono juotos muutamassa tinnissä. (löytyi tehokkaan lampun, suurennuslasin ja ohmimittarin kaa)
Sijainti kahden alumiinisen jäähdytys-rofiilin vieressä jotka ovat toisiinsa nähden 90 asteen kulmassa, jos en muista väärin.
Tinnit on siinä "keskellä" piirilevyssä.
Tinasin ne ja nyt toimii
Varauduin pahinpaan että vika olisi jokin komponentti, mutta ilmeisesti lämpotilavaihtelut oli saaneet japsi valmisteisen mittariston polvilleen...
Toivottavasti näistä pikaohjeista on apua, harmi ettei ole kuvi operaatiosta.
Viimeksi muokannut arttu, Su Syys 05, 2004 19:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Niin joo kyseessä oli Saab S -94 2.3
Oireet oli mittaristo sammui ja välillä lähti taas "käyntiin", srs valo vilkkui
Merkkihuollosta kysyi vika-arviota "Pitää vaihtaa sitä ja tätä jne." Olis ollut tosi kallis homma... Rahastuksen maku jäi!
Samalla kun mittari on "halkaistu" on hyvä vaihtaa palaneet polttimot
Oireet oli mittaristo sammui ja välillä lähti taas "käyntiin", srs valo vilkkui
Merkkihuollosta kysyi vika-arviota "Pitää vaihtaa sitä ja tätä jne." Olis ollut tosi kallis homma... Rahastuksen maku jäi!
Samalla kun mittari on "halkaistu" on hyvä vaihtaa palaneet polttimot
Re: Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
Jokohan voisi huokaista helpotuksesta.
Reilu 3 vuotta kulunut ja mittariston vika on pysynyt pois...
Edit. Edelleen vika pois elokuussa 2008.
Kuin myös syksyllä 2010.
Reilu 3 vuotta kulunut ja mittariston vika on pysynyt pois...
Edit. Edelleen vika pois elokuussa 2008.
Kuin myös syksyllä 2010.
Viimeksi muokannut arttu, Ke Syys 15, 2010 21:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
nyt toimii mittaristo mullakin (kaiketi aika näyttää sit et kuin kauan)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
Aah, vihdoikin löytyi vastaus siihen mitä halusin tietää.
Eikä tarvinnut kuin etsiä 2 tuntia.
Nyt täytyy vain sitten ottaa faijaa niskasta kiinni ja pyytää avuksi tässä (sillä kun on hieman enemmän kokemusta ja paja missä tehdä työt).
Suuri kiitos tästä avusta.
Itselläni on NG SAAB 900S 2.0 vm -97 (ilman turboa). Ja mittarin vaihota yritettiin mutta näköjään vaihtomittarissa oli jo sama vika. Olisi pitänyt vain etsiä tämä alunperin niin olisi säästynyt pitkä pitkä penni.
Eikä tarvinnut kuin etsiä 2 tuntia.
Nyt täytyy vain sitten ottaa faijaa niskasta kiinni ja pyytää avuksi tässä (sillä kun on hieman enemmän kokemusta ja paja missä tehdä työt).
Suuri kiitos tästä avusta.
Itselläni on NG SAAB 900S 2.0 vm -97 (ilman turboa). Ja mittarin vaihota yritettiin mutta näköjään vaihtomittarissa oli jo sama vika. Olisi pitänyt vain etsiä tämä alunperin niin olisi säästynyt pitkä pitkä penni.
Re: Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
Jos vaihdoit uuden (käytetyn) mittarin niin se ei sammuta SRS valoa luultavasti (en ole tästä ihan varma) mutta se on varma että TECH:illä nollattava pois...
Mulla oli jokin kosketus häikkä tuossa mittaristossa ja se sytytti tuon fuckin SRS valon ja mittari sammuili ajaessa aina välillä.
Vika edelleen pysynyt pois.
Mulla oli jokin kosketus häikkä tuossa mittaristossa ja se sytytti tuon fuckin SRS valon ja mittari sammuili ajaessa aina välillä.
Vika edelleen pysynyt pois.
Re: Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
Eikös nuo SRS valot yleensä jää kummittelemaan, jos esim mittariston piuha on irti ja kytkee virrat päälle?
Tuolla periaatteella myös mittariston huono kontakti voisi aiheuttaa tuon vian.
Tuolla periaatteella myös mittariston huono kontakti voisi aiheuttaa tuon vian.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
Mittaristoon pelkästään takaosan omaani vaihdoin aikoinaan, romuttamolta saatu osa ja hyytyminen/vilkkuminen loppui siihen. Kilometrit säädätytin merkkiliikkeessä kohdalleen.
SRS taas pelkkä jousikello vaihtui rattiin ja valo ei enää palanut. Maksoi noin 200e töineen merkkiliikkeessä.
Myös johtoliitokset penkkien alla kannattaa katsoa, joillain ollut sielläkin vian syy.
SRS taas pelkkä jousikello vaihtui rattiin ja valo ei enää palanut. Maksoi noin 200e töineen merkkiliikkeessä.
Myös johtoliitokset penkkien alla kannattaa katsoa, joillain ollut sielläkin vian syy.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
Itselläni palaa hätävilkkujen kolmiovalo, bensatankin varoitus valo (kun lähestyy tyhjää) sekä "check info" valo.
Tämä siis kun mittaristo yhtäkkiä pimenee ja kaikki mittarit menee niin kuin olisi sammutettu auto.
Jos oven avaa niin "ovi auki" auto-ikoni valo syttyy, samoin kuin Winter/Sport valot jos kytkee automaatista kyseiset vaihteet päälle.
Jos moottorissa tahi automaatissa jokin vika niin myös nämä valot syttyvät (testattu).
SRS valo ei ole koskaan syttynyt tai jäänyt palamaan. Joten siitä en huolehdi pahemmin. Kunhan vain sais tuon muuten toimimaan niin hyvä olisi.
Tämä siis kun mittaristo yhtäkkiä pimenee ja kaikki mittarit menee niin kuin olisi sammutettu auto.
Jos oven avaa niin "ovi auki" auto-ikoni valo syttyy, samoin kuin Winter/Sport valot jos kytkee automaatista kyseiset vaihteet päälle.
Jos moottorissa tahi automaatissa jokin vika niin myös nämä valot syttyvät (testattu).
SRS valo ei ole koskaan syttynyt tai jäänyt palamaan. Joten siitä en huolehdi pahemmin. Kunhan vain sais tuon muuten toimimaan niin hyvä olisi.
Re: Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
Minun autossa myös täysin identtinen vika. Oletko jo saanut korjattua omasi?Lord Pork kirjoitti:Itselläni palaa hätävilkkujen kolmiovalo, bensatankin varoitus valo (kun lähestyy tyhjää) sekä "check info" valo.
Tämä siis kun mittaristo yhtäkkiä pimenee ja kaikki mittarit menee niin kuin olisi sammutettu auto.
Jos oven avaa niin "ovi auki" auto-ikoni valo syttyy, samoin kuin Winter/Sport valot jos kytkee automaatista kyseiset vaihteet päälle.
Jos moottorissa tahi automaatissa jokin vika niin myös nämä valot syttyvät (testattu).
SRS valo ei ole koskaan syttynyt tai jäänyt palamaan. Joten siitä en huolehdi pahemmin. Kunhan vain sais tuon muuten toimimaan niin hyvä olisi.
Otin jo aiemmin mittariston irti ja puhdistin kaikki liitännät, mutta ei mitään apua. Täytyy koettaa vielä uudestaan katsoa tarkemmin noita juotoksia.
Re: Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
Yleenstä ottaen SRS-valon palamisen suhteen onko joku selvittänyt onko vikatyyppi jotenkin tunnistettavissa seuraavista vaihtoehdoista:
- SRS-valo jää palamaan jatkuvasti sen jälkeen kun laitetaan virrat päälle
- SRS-valo palaa ensin muutaman sekunnin, sitten sammuu sekunniksi ja tulee takaisin päälle jatkuvasti palamaan, ei siis jää vilkkumaan
- SRS-valo jää palamaan jatkuvasti sen jälkeen kun laitetaan virrat päälle
- SRS-valo palaa ensin muutaman sekunnin, sitten sammuu sekunniksi ja tulee takaisin päälle jatkuvasti palamaan, ei siis jää vilkkumaan
Re: Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
Velipojan 900s 2.3 -94 saabissa alkoi hiljattain välkkymään srs-merkkivalo mittaristossa, ensin silloin tällöin, nykyään jatkuvasti. Mittaristo sammuilee vähän väliä eli viisarit käy nollassa ja n. sekunnin päästä taas käynnistyy, huomannut että reipas läimäytys kojetaulun päälle aiheuttaa myös mittariston hetkellisen sammummisen.
Joten irroitin mittariston, purin ja ihmettelin
Tässä pari kuvaa piirilevyistä:
http://aijaa.com/XEDykF
http://aijaa.com/r1AND9
Joten irroitin mittariston, purin ja ihmettelin
Tarkoituksena tehdä kyseinen toimenpide tuolle mittaristolle muttakun tuo jäähdytys-rofiilin sijainti tuottaa siihen malliin päänvaivaa niin pientä apua tarvitsin tämän ongelman ratkomiseksi, eli missä sijaitsee mokoma?Vika paljastui sisukkaan etsinnän jälkeen huono juotos muutamassa tinnissä. (löytyi tehokkaan lampun, suurennuslasin ja ohmimittarin kaa)
Sijainti kahden alumiinisen jäähdytys-rofiilin vieressä jotka ovat toisiinsa nähden 90 asteen kulmassa, jos en muista väärin.
Tinnit on siinä "keskellä" piirilevyssä.
Tinasin ne ja nyt toimii
Tässä pari kuvaa piirilevyistä:
http://aijaa.com/XEDykF
http://aijaa.com/r1AND9
99 GL Petro -84
Re: Saab 900 S 2.3 -94 SRS-vika?
"Jäähdytyslevyt/-profiilit" (= lämmönjohtamislevyt) ovat tässä kuvassa http://aijaa.com/XEDykF 1) se 90 astetta taitettu alumiininen lerpake, jossa näytti olevan jokin itämainen leima + 2) tämän alla oleva alumiinilevy, jonka päällä lepää ruuvilla kiinnitetty transu.
Omassa mittaristossa pätkimisongelmat tulivat niistä kahdesta diodista, jotka lepäävät tuossa kuvassa itä-länsi-suunnassa hetikohta kuparijohdinpintaisen kelan eteläpuolella. Vaihdon muinoin tilalle kooltaan isommat samanarvoiset palikat ja nyt on pelittänyt jo vuosia ongelmitta.
Omassa mittaristossa pätkimisongelmat tulivat niistä kahdesta diodista, jotka lepäävät tuossa kuvassa itä-länsi-suunnassa hetikohta kuparijohdinpintaisen kelan eteläpuolella. Vaihdon muinoin tilalle kooltaan isommat samanarvoiset palikat ja nyt on pelittänyt jo vuosia ongelmitta.