Banjot

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Mulla on siis toi sama adapteri ja letkuun on prässättynä 90 kulmapala.

Tottakai siinä oli sellainen holkki joka mahdollistaa letkun suuntaamisen sinne mihin pitää, eikä satunnaiseen suuntaan mihin sattuisi kiristymään. :lol:

Joitain banjoja piti tosiaan "säätää" , eli kääntää (lohkon, ahtimen) kiinnityskohtiin sopiviksi, ettei letku joudu rasitukselle.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ah. Empä ole päässyt tutustumaan hydrauliikkaliikkeen valikoimiin tarkemmin. Hyvä tietää, että tuollaisia(kin) löytyy. :)

Btw. Minkä pituinen oli tuo öljyletkusi? Vai käytitkö Garrretin putkea Mitsulle?.. Käykö tuo putkiversio suoraan? Banjot ovat ainakin oikean kokoisia.. 204=14, Garrett&mitsu=12..
Tuo on letkuversio vielä teettämättä&asentamatta.. :wink:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Tuo öljyn tuloputki oli tuossa Mitsussa jo valmiiksi kiinni ja hyväkuntoinen, joten sitä ei vaihdettu. Vähän joutui putkea taivuttamaan että se sopi paremmin.

Garretin öljyputken pitäisi käydä suoraan myös Mitsuun. Ehkä pientä taivutusta vaatiii.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Banjot

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Edellä on ansiokkaasti selvitetty 900/9-3:n vesi- ja öljyletkut, banjot ynnämuut. Osaisiko joku kertoa, millaiset letkut ja minkä kokoiset banjot tarvitaan MHI TD04HL-16T #6 ahtimeen, joka olsi menossa allekirjoituksen tonttuun? Selvää on, että ahtimeen menee 12mm banjot, mutta entä toiseen päähän? Kuvakin olis kiva. :D
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Banjot

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Selvää on, että ahtimeen menee 12mm banjot, mutta entä toiseen päähän
14mm. Vedet ja öljy kaikki 14mm(eli yhteensä 3kpl banjoja). Nehän sulla on jo omasta takaa siellä tälläkin hetkellä ;)

Mulla on jossain ylhäällä noita mittoja mitä itsellä käytin, pitää yrittää muistaa tarkastaa kun oon kotona...

Onko ne Mitsun kaikki banjot 12mm vai vedet 14mm ja öljy 12mm?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Banjot

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

saab90087 kirjoitti:Edellä on ansiokkaasti selvitetty 900/9-3:n vesi- ja öljyletkut, banjot ynnämuut. Osaisiko joku kertoa, millaiset letkut ja minkä kokoiset banjot tarvitaan MHI TD04HL-16T #6 ahtimeen, joka olsi menossa allekirjoituksen tonttuun? Selvää on, että ahtimeen menee 12mm banjot, mutta entä toiseen päähän? Kuvakin olis kiva. :D
Banjojen koot ovat identtiset 900/9-3 kanssa, koska kyseessä sama B204L-kone. Eli lohkossa M14 ja turbossa M12 (kaikki kolme). Letkujen pituudet ja mahdollisesti vääntökulmat poikkeavat hieman, koska tonnarissa turbo toisinpäin. Alavesiletkun lohkon puoleinen pää ei myöskään välttämättä mahdu lähtemään tuolla suositulla 90 asteen jatkokulmalla vaan vaatii erilaisen ratkaisun.

Öljynpaluun joutuu miettimään erikseen, koska alkuperäinen Garretin laippa ei käy Mitsuun. j0nella taisi olla tähän vinkkiä. Uusi Mitsun laippa ja joustavalla putkella loput?

Lohkon päähän kannattaa hommata M14 USIT-tiivisteitä (kumia sisäreunassa=tiivistää paremmin). Turbon päähän sitten normaalit M12 kupariprikat, jotta kestävät lämpöä. Tiivisteitä/prikkoja sitten aina 2x per banjo.
Viimeksi muokannut Ilkka R, Ke Marras 04, 2009 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Banjot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Öljynpaluun tein siitä mitsun orkkis alkuputkesta + T25 garrettin letkuosasta laittaessani tonnarin TD04 mitsun T5 kolkkiin. Sopi suoraan noin.

Vesiputket ja öljyntulo oli T25 orkkikset, hieman taivuttelin niitä metalliputkia ja laitoin 14mm vesibanjoputkiin 12mm banjopultit kuparitiivisteillä joissa oli 12mm reikä ja riittävän leveä olake. Sopivat löytyi putkiliikkeestä.

Eli aivan turha niitä vesiletkuja on hydrauliikkaliikkeessä teettää, tulee orkkiksemman näköinen ja murto-osalla hinnasta kun tekee edelläkuvatulla tavalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin