Pakosarjan Lämpöeristäminen?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Eli siis kannattaako vakio pakosarjaan vetää tollaista lämpöeristekäärettä?
Ainut kauppa mistä löysin oli biltema. Varmaan muualtakin saisi ja parempaa.
Eli onko siitä mitää iloa?
edit
tässä linkki bilteman pakosarjakääreeseen 32.90, 15M
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=51
Ainut kauppa mistä löysin oli biltema. Varmaan muualtakin saisi ja parempaa.
Eli onko siitä mitää iloa?
edit
tässä linkki bilteman pakosarjakääreeseen 32.90, 15M
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=51
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Pakosarjan lämpöeristämisestä ei ole mitään käytännön hyötyä varsinkaan "normiautossa".
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Motonetistäkin löytyy tota nauhaa. Pakosarjat tupaa kuulemma ruostumaan tuota käytettäessä, suurempi ongelma ns. peltipakosarjojen kanssa jossa ohuet seinämävahvuudet varrattuna valurautaiseen pakosarjaan.
Ja tosiaan ei siitä varmaan käytännössä ole mitään hyötyä jos auto on täysin vakio (Eli ite käyttäisin vain pelti/rosterisarjojen kanssa).
Ja tosiaan ei siitä varmaan käytännössä ole mitään hyötyä jos auto on täysin vakio (Eli ite käyttäisin vain pelti/rosterisarjojen kanssa).
-01 Saab 9-3 2.0t 5d
-84 Nissan Silvia sr20det
#4379
-84 Nissan Silvia sr20det
#4379
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Enhän minä tästä mitään tiedä, mutta kommentoin kuitenkin.
Se mikä pitää pysyä viileänä on moottoriin menevä ilma. Ilma viileämpää, enemmän happea samassa tilavuudessa. Eli kannattaa katsoa koko ilmanottoa kokonaisuutena. Jos keksit miten mittaat, esim moottorinohjauksesta imuilman lämpötilaa niin vielä parempi. Jos ilmanotto on suoraan konehuoneesta (ei vakio) niin voi olla paljonkin vaikutusta.
Konehuoneen lämpötila vaikuttaa ainakin ahtoputken lämpötilaan ja imusarjan lämpötilaan, josta moottoriin menevä ilma menee.
Mutta jos haluat tietää onko tuolla vaikutusta:
1. Katso mittarista ulkolämpötila, käy kiihdyttämässä (lämpimällä moottorilla) ja ota logi (esim kolmosella)Toista tuo muutama kerta. Mielellään otat kosteudenkin ylös, ettei se vaikuta. Suosittelen testausta kuivalla.
2. Asenna lämpöeristys pakosarjaan ja downpipeen.
3 toista kohta 1 about samoilla olosuhteilla.
4 vertaa logeista ilmanoton lämpötila erot (tai kiihtyikö nopeammin)
5. katso laajakaistan logeista myös ettei mene laihalle - enemmän ilmaa samalla paineella
6. Kerro tähän threadiin oliko vaikutusta
Jos ei ole logia tms niin sitten joku ulkolämpömittarin anturi ahtoputkeen kiinni, sekin voi kertoa jotain.
Edit: trionic 5 tietysti kompensoi ilman lämpötilaa...
Eli ei yleensä tarpeellista seurata seosta, jos auto on lähes vakio.
Ja pitäisi kirjoittaa asioita vähemmän koomassa...
Se mikä pitää pysyä viileänä on moottoriin menevä ilma. Ilma viileämpää, enemmän happea samassa tilavuudessa. Eli kannattaa katsoa koko ilmanottoa kokonaisuutena. Jos keksit miten mittaat, esim moottorinohjauksesta imuilman lämpötilaa niin vielä parempi. Jos ilmanotto on suoraan konehuoneesta (ei vakio) niin voi olla paljonkin vaikutusta.
Konehuoneen lämpötila vaikuttaa ainakin ahtoputken lämpötilaan ja imusarjan lämpötilaan, josta moottoriin menevä ilma menee.
Mutta jos haluat tietää onko tuolla vaikutusta:
1. Katso mittarista ulkolämpötila, käy kiihdyttämässä (lämpimällä moottorilla) ja ota logi (esim kolmosella)Toista tuo muutama kerta. Mielellään otat kosteudenkin ylös, ettei se vaikuta. Suosittelen testausta kuivalla.
2. Asenna lämpöeristys pakosarjaan ja downpipeen.
3 toista kohta 1 about samoilla olosuhteilla.
4 vertaa logeista ilmanoton lämpötila erot (tai kiihtyikö nopeammin)
5. katso laajakaistan logeista myös ettei mene laihalle - enemmän ilmaa samalla paineella
6. Kerro tähän threadiin oliko vaikutusta
Jos ei ole logia tms niin sitten joku ulkolämpömittarin anturi ahtoputkeen kiinni, sekin voi kertoa jotain.
Edit: trionic 5 tietysti kompensoi ilman lämpötilaa...
Eli ei yleensä tarpeellista seurata seosta, jos auto on lähes vakio.
Ja pitäisi kirjoittaa asioita vähemmän koomassa...
Viimeksi muokannut HandOfNod, To Marras 12, 2009 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
konehan ei ole vakio. nordic steg 4+ extreme.
mut vakio sarja anyways.
paljo vaa eri foorumeilla puhutaan. Just siitä että kun eristetään se pakosarja niin saadaan lämpö pysymään sen sisällä paremmin ja lämpö = energia mikä tarkoittaa >> enemmän energiaa turboon ja näin.
mut vakio sarja anyways.
paljo vaa eri foorumeilla puhutaan. Just siitä että kun eristetään se pakosarja niin saadaan lämpö pysymään sen sisällä paremmin ja lämpö = energia mikä tarkoittaa >> enemmän energiaa turboon ja näin.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Joo, ongelmana on juuri tuo että paljon eri foorumeilla puhutaan, niinkuin itsekin kyseleen, kun en ehdi kaikkea testata. Epäilisin näin että pakosarjassa oleva paine on isompi jos on lämpöeristystä, lämpimämpi pakokaasu .> enemmän pakopainetta. Turbo periaatteessa toimii downpipen ja pakosarjan paine-eron synnyttämästä virtauksesta pakopesässä. Eli periaatteessa lämpöeristyksestä täytyy olla jonkin verran hyötyä.nugge kirjoitti:paljo vaa eri foorumeilla puhutaan. Just siitä että kun eristetään se pakosarja niin saadaan lämpö pysymään sen sisällä paremmin ja lämpö = energia mikä tarkoittaa >> enemmän energiaa turboon ja näin.
Itsekin harkitsen tuon laittamista leiman jälkeen tai kansiremontin yhteydessä.
Mutta varmaa tietoa saa vain itse testaamalla, ja logeilla eikö totta?
Seuraathan pakolämpöjä ja pakopaineita?
Itse seuraan vain pakolämpöjä...
Edit: pitää vissiin jättää pakosarja ruostumatta - suolavesi+lämpöeriste lyhentää pakosarjan ikää huolella...
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Mitenköhän lämpörasituksesta johtuvien halkeamien kanssa käy noissa käärityissä valusarjoissa.
Käyvät aivan varmasti kuumempina kuin ei-käärityt sarjat.
Vieläkö nämä uudemmatkin sarjat tuppaavat halkeamaan?
Käyvät aivan varmasti kuumempina kuin ei-käärityt sarjat.
Vieläkö nämä uudemmatkin sarjat tuppaavat halkeamaan?
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Mistähän hatusta tuo ruostumisjuttu on nyt vedetty. Itse en ole vielä nähnyt yhtään toimivaa autoa mistä olisi pakosarja ruostunut puhki
On laitettu tuota nauhaa, ei sillä yhtään kyllä kyyti parantunut mutta tulipahan "tuuningimman" näkönen
On laitettu tuota nauhaa, ei sillä yhtään kyllä kyyti parantunut mutta tulipahan "tuuningimman" näkönen
#3272
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Äkikseltään tuli mieleen tuosta ruostumisesta, että luulis tuon käyvän niin kuumana ettei kosteudella ole mitään tekemistä noissa eristeissä. Voi olla toisinkin tuli vaan mieleen.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Ei mistään hatusta, kun siinä käypi jos kyseessä musta-tuubisarja.Pola kirjoitti:Mistähän hatusta tuo ruostumisjuttu on nyt vedetty. Itse en ole vielä nähnyt yhtään toimivaa autoa mistä olisi pakosarja ruostunut puhki
Mutta kuten tuos yllä todettu valusarjan on sen verta paksua kamaa että kestää kyllä.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Voisko joku joka sit on tehnyt kyseisen operaation kertoa että kuinka vmäinen homma se on.
Jos en ota pakosarjaa irti.
Jos en ota pakosarjaa irti.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Itsellä ainakin IAT tippui reilusti kun veti thermotecciä kaikkiin putkiin mitä sattui käsiin ja nakutkin väheni, joten ei se ihan turhaa kamaa tuntunut olevan... Ei ole hirveän suuri investointi tai vaiva testata onko vaikutusta(canusb lokia).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
Tuo pakosarjojen ruostuminen käytettäessä termotec yms. eristeitä johtunee siitä jos autoa seisottaa pihalla/kosteassa tilassa niin kosteus pysyy nauhassa ja ruostuttaa pakosarjaa pikku hiljaa puhki. Normi päivittiäisessä käytössä ei varmaankaan ole tätä ongelmaa (ei ainakaan suuremmassa mittakaavassa).
-01 Saab 9-3 2.0t 5d
-84 Nissan Silvia sr20det
#4379
-84 Nissan Silvia sr20det
#4379
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?
ainahan voi maalata eli "kyllästää" sen nauhan, sitten kun on kietonut sen pakosarjaan, nii ei ime sitten kosteutta...
antaa vaan rauhassa kuivaa ennenkö lähtee putki punasena päästämään
antaa vaan rauhassa kuivaa ennenkö lähtee putki punasena päästämään