Turboko taas rikki?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Taas pölläyttelee kylmänä käynnistyksen yhteydessä. Otin coolerilta lähtevän letkun irti ja öljyähän siellä oli. Onko ahdin jälleen antautunut? Ollutkin jo 2 vuotta ja 25tkm. Ja tietenkin Garrett gt17... Oletetaan että taas rikki, niin kysymys kuuluu MIKÄ AHTIMEN HAJOITTAA?
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Öljynvaihtovälit varmaan vaikuttaa asiaan... & kylmäkäynnistäessä turbon lämmittäminen tyhjäkäynnillä... & kovan ajon jälkeen jälkijäähdyttely varmaan vaikuttanee myös asiaan
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

GT17 taitaa hajoilla ihan itekseenkin... :roll:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Öljyt on vaihdettu ajallaan ja käytetty GM vaatimukset täyttäviä öljyjä suoraan Motonetistä. Kovaa vedättelyä vältetty kylmänä ja lämpimänäkin. Nyt kyllä Garretti vaihtuu Mitsuun.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jos yhtään lohduttaa niin turbo täälläkin kai oireilee... 6 tkm:n matkalla öljyä maistunut 1 litran verran.

Öljyvuotoja ei ole joten jossain se öljy kai palaa/poltetaan...
Sininen Saab 9-3, '99
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja Oze »

usvaa putkeen kirjoitti:Öljyt on vaihdettu ajallaan ja käytetty GM vaatimukset täyttäviä öljyjä suoraan Motonetistä. Kovaa vedättelyä vältetty kylmänä ja lämpimänäkin. Nyt kyllä Garretti vaihtuu Mitsuun.
mites se kaikista tärkein jälkijähyttely.
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oze kirjoitti:
usvaa putkeen kirjoitti:Öljyt on vaihdettu ajallaan ja käytetty GM vaatimukset täyttäviä öljyjä suoraan Motonetistä. Kovaa vedättelyä vältetty kylmänä ja lämpimänäkin. Nyt kyllä Garretti vaihtuu Mitsuun.
mites se kaikista tärkein jälkijähyttely.
höpöhöpö...jäähdytyshän noissa on nestekierrolla toteutettu. Kunhan punahehkusena ei sammuta, niin eipä tuo siitä hajoa.Vanhan ajan turbot pelkällä öljyn kierrolla kaipaavat jälkikäyttöä, mutta ei tontuista eteenpäin. (pl. M85)

Varmaan keskustelun aloittajalla sattuu olemaan huono yksilö...tai asennuksessa on saatu jo roskaa... tai se mikä hajotti ensimmäisenkin eli karstainen kone tai smetanat yms. hajotti toisenkin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Venttiillikoppa oli auki , ihan puhdas. Öljypohjaa ei ole avattu, niin ei tiedä koneen todellista tilaa. Voiko olla että softa ja rauta ei kohtaa? Koneitahan on kai saatu rikki sopimattomilla softilla. Jonkun putkan stage1 ko. autossa on, laitettu jo edellisen omistajan aikana.
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Garrett vaihtui Mitsuun, enkä yhtään ihmettele, että Garrett ei kestä. Näytti kyljessä lukevan made in Italy.
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja pocky »

usvaa putkeen kirjoitti:Garrett vaihtui Mitsuun, enkä yhtään ihmettele, että Garrett ei kestä. Näytti kyljessä lukevan made in Italy.
http://ricecows.org/ahti/1.jpg
NO KATOPPA PERKELE! Onhan se tosiaan tehty Italiassa!

Ihan kuten vaikka Bianchi, Ferrari, Ciocc, Cinelli, Lamborghini, Alfat jne.
Pizzakin on italiasta, sekin sattuu olemaan paskimmillaankin aika hyvää?
#3431
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

ite pidän kyllä jälki jäähyttämistä erittäin tarpeellisena hommana turbon keston suhteen.
turbon kierros nopeus pikku polkasun jälkeen liikkuu 40 000-44 000 rpm/min
jos tosta nyt suorilta koneen sammuttaa niin taatusti lyhenee kesto ikä.
aina tulis koneen rouskuttaa 1-2 min ajon jälkeen jotta turbolle saadaan viileempää öljyä.
kestää muuten tovin jos toisenkin ennekuin turbon siivet pysähtyy
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja SS »

Eiköhän tuohon kierrosten tippumiseen riitä jo muutamien sekuntien jälkikäyttö, kunhan ei suoraan kierroksilta konetta sammuta.
Ihan kuten vaikka Bianchi, Ferrari, Ciocc, Cinelli, Lamborghini, Alfat jne.
Pizzakin on italiasta, sekin sattuu olemaan paskimmillaankin aika hyvää?
Samaa ¤#skaa kaikki...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turboko taas rikki?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se muutama sekunti riittää, tosiaan kunhan ei kierroksilta suotta sammuta. Ei se turbo hajoa normaalikäytössä ilman mitään jälkijäähdyttelykikkailuja ellei ole valmiiksi surkea, kuten GT17 on (ja alamittainen).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin