polttoainepumpun vaihto
polttoainepumpun vaihto
Tiedän että kyseisestä asiasta oli asiaa foorumeilla enemmän kuin tapeeksi, mutta kukaan ei ollut vielä kertonut kuinka homman oli tosissaan tehnyt.
Elikkä -00 vuotiseen 9-3:seen tarvisi nyt vaihtaa polttoainepumppu. Kauheesti löysin sekalaista tietoa foorumeilta että on leikattu reikä takapenkin alle ja vaihdettu sieltä/irrotettu tankki ja sitäkautta vaihdettu.
Jos joku kyseisen operaation kummalla tahansa tavalla tehnyt viitsisi laittaa tänne pienen selonteon kuinka homman suoritti. Kiinnostaisi esim minkäkokoisen reiän teki penkin alle ja millä sen sitten peitti. Ja millaisia ongelmia tuli esim letkujen/tarvike pumpun kanssa. Olisin todella kiitollinen
Elikkä -00 vuotiseen 9-3:seen tarvisi nyt vaihtaa polttoainepumppu. Kauheesti löysin sekalaista tietoa foorumeilta että on leikattu reikä takapenkin alle ja vaihdettu sieltä/irrotettu tankki ja sitäkautta vaihdettu.
Jos joku kyseisen operaation kummalla tahansa tavalla tehnyt viitsisi laittaa tänne pienen selonteon kuinka homman suoritti. Kiinnostaisi esim minkäkokoisen reiän teki penkin alle ja millä sen sitten peitti. Ja millaisia ongelmia tuli esim letkujen/tarvike pumpun kanssa. Olisin todella kiitollinen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: polttoainepumpun vaihto
peltisaksilla se reikä sine, varoo niitä johtoja.
reijän koon saat samalla selville kun leikkaat sitä aukkoa, niin leikkaat vaan semmosen pyöreän reijän josta mahtuu se kiristysrengas tulemaan ulos.
en muista senttejä, mutta joku 20cm suunnileen. huomaat kyllä sitten kun leikkaat.
ite sain säilymään ehjänä pumppuun tulevat letkut kun kaksilla pihdeillä nitkuttelin varovasti milli kerrallaan irti.
hankala se on nostaa se ämpäri sieltä, mutta kokeilemalla selviää ja kääntelemällä
reikä peitettiin alumiinista muotoilulla levyllä ja jotakin tiivistysainetta väliin, ni pysyy melut poissa kopista, joko ruuveillä kiinni tai poppareilla.
reijän koon saat samalla selville kun leikkaat sitä aukkoa, niin leikkaat vaan semmosen pyöreän reijän josta mahtuu se kiristysrengas tulemaan ulos.
en muista senttejä, mutta joku 20cm suunnileen. huomaat kyllä sitten kun leikkaat.
ite sain säilymään ehjänä pumppuun tulevat letkut kun kaksilla pihdeillä nitkuttelin varovasti milli kerrallaan irti.
hankala se on nostaa se ämpäri sieltä, mutta kokeilemalla selviää ja kääntelemällä
reikä peitettiin alumiinista muotoilulla levyllä ja jotakin tiivistysainetta väliin, ni pysyy melut poissa kopista, joko ruuveillä kiinni tai poppareilla.
Re: polttoainepumpun vaihto
Olen kyllä lukenut ennenkin näitä pumpunvaihtojuttuja pellin läpi, mutta en nyt jaksa selata niitä läpi. Mikä ihme siinä tankin irrotuksessa niin vaikeaa on? Miettikää nyt: auton pohjaan peltisaksilla reikä ja se sitten tyyliin "sikaliimalla kiinni"! Jos ruoste ei ole muuten iskenyt, niin ainakin nyt on sitten Saabille annettu hidas kuolinisku. Tämä ei ole osoitettu kenellekään henkilökohtaisesti, näitä peltisaksihommiahan on tehty vuositolkulla.
Vaihatteko tulpatkin peltisaksilla nokkapellin läpi? Tai pakoputken sisäkautta pohjan auki leikkaamalla?
Sori, oli pakko avautua...
Vaihatteko tulpatkin peltisaksilla nokkapellin läpi? Tai pakoputken sisäkautta pohjan auki leikkaamalla?
Sori, oli pakko avautua...
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Re: polttoainepumpun vaihto
Eikös se bensapumppu kuitenkin alunperin ole tarkoitettu vaihdettavaksi pohjan läpi kuten monissa muissakin automalleissa? Saabin (vai Opelin?) insinöörit kuitenkin kämmäsi homman ja pohjan huoltoluukku tuli oikeasta paikastaan hiukan sivuun. Peltisaksilla vain paikataan huonoa suunnittelua
Jos pumppu olisi tarkoitettu vaihdettavaksi tankki irrottamalla niin silloin pitäisi olla bensaletkujen klemmareidenkin sellaiset, että ne voi avata tankin pudottamista varten ja sitten kiristää uudelleen...
Toimiskohan tällainen työkalu reiän leikkuussa paremmin kuin peltisakset? Olis nääs täälläkin mieliteko ryhtyä leikkuuhommiin kun orkkispumpulla (ainakin sellaiseksi uskoisin) on takana kohta 280 tuhatta...
Jos pumppu olisi tarkoitettu vaihdettavaksi tankki irrottamalla niin silloin pitäisi olla bensaletkujen klemmareidenkin sellaiset, että ne voi avata tankin pudottamista varten ja sitten kiristää uudelleen...
Toimiskohan tällainen työkalu reiän leikkuussa paremmin kuin peltisakset? Olis nääs täälläkin mieliteko ryhtyä leikkuuhommiin kun orkkispumpulla (ainakin sellaiseksi uskoisin) on takana kohta 280 tuhatta...
9-3 SC 2.0t -07
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: polttoainepumpun vaihto
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=23
on siinä vaan hommaa...
Jos ei omista nosturia ja ei halua ryvetä paskassa auton alla, tankin kiinnikkeet luultavasti menee paskaks vanhemmissa kun irrottaa yms...
Mihin se siitä ruostuu ku maalaa leikkausjälet, siinä vaihessa kun alkaa tuolta ruostua joskus, nii nämä "leikatut" autot on jo paalissa maallisen taivalluksensa suorittaneena
9-5- mallissa esim. jo ihan reilunkokoinen aukko ja oikealla kohdalla
tulpat vaihetaan takaluukun kautta moottorisahalla, kun ei tiietä miten se pelti aukee
ps. öljyt vaihtuu parhaiten auto katolleen ajettuna, samalla tulee "teesse-itse" ruostesuojaus peltisaksilla reijitetylle auton pohjalle
ei otettu henkilökohtaisesti
ja toki pakoputki on hitsattu koko matkalla 5mm pienalla kiinni auton pohjaan, nii jotta jos ruostuu joku paikka, nii ei tipu tielle
muissakin merkeissä reijitetty http://www.tsup.fi/~soppa/camaro/bensap ... jekti.html
joku nimeltämainitsematon varmaan haluaisi kiihkoissa mennä rassaamaan taka-akselia yms. irti, jotta saa tankin puotettua pois ei mitään henkilökohtaista
on siinä vaan hommaa...
Jos ei omista nosturia ja ei halua ryvetä paskassa auton alla, tankin kiinnikkeet luultavasti menee paskaks vanhemmissa kun irrottaa yms...
Mihin se siitä ruostuu ku maalaa leikkausjälet, siinä vaihessa kun alkaa tuolta ruostua joskus, nii nämä "leikatut" autot on jo paalissa maallisen taivalluksensa suorittaneena
9-5- mallissa esim. jo ihan reilunkokoinen aukko ja oikealla kohdalla
Suappi9-3 kirjoitti:Olen kyllä lukenut ennenkin näitä pumpunvaihtojuttuja pellin läpi, mutta en nyt jaksa selata niitä läpi. Mikä ihme siinä tankin irrotuksessa niin vaikeaa on? Miettikää nyt: auton pohjaan peltisaksilla reikä ja se sitten tyyliin "sikaliimalla kiinni"! Jos ruoste ei ole muuten iskenyt, niin ainakin nyt on sitten Saabille annettu hidas kuolinisku. Tämä ei ole osoitettu kenellekään henkilökohtaisesti, näitä peltisaksihommiahan on tehty vuositolkulla.
Vaihatteko tulpatkin peltisaksilla nokkapellin läpi? Tai pakoputken sisäkautta pohjan auki leikkaamalla?
Sori, oli pakko avautua...
tulpat vaihetaan takaluukun kautta moottorisahalla, kun ei tiietä miten se pelti aukee
ps. öljyt vaihtuu parhaiten auto katolleen ajettuna, samalla tulee "teesse-itse" ruostesuojaus peltisaksilla reijitetylle auton pohjalle
ei otettu henkilökohtaisesti
ja toki pakoputki on hitsattu koko matkalla 5mm pienalla kiinni auton pohjaan, nii jotta jos ruostuu joku paikka, nii ei tipu tielle
muissakin merkeissä reijitetty http://www.tsup.fi/~soppa/camaro/bensap ... jekti.html
joku nimeltämainitsematon varmaan haluaisi kiihkoissa mennä rassaamaan taka-akselia yms. irti, jotta saa tankin puotettua pois ei mitään henkilökohtaista
Re: polttoainepumpun vaihto
Onhan tuossa perää, periaatteessa. Pumpultakaan ei olisi vaadittu kuin hivenen otollisempi porsimishetki. Kun omani leipoi kiinni, oli tankki juuri vedetty ääriään myöten täyteen, minkä jälkeen ajoa oli tullut varmaan n. 20 kilometriä.Suappi9-3 kirjoitti:Olen kyllä lukenut ennenkin näitä pumpunvaihtojuttuja pellin läpi, mutta en nyt jaksa selata niitä läpi. Mikä ihme siinä tankin irrotuksessa niin vaikeaa on? Miettikää nyt: auton pohjaan peltisaksilla reikä ja se sitten tyyliin "sikaliimalla kiinni"! Jos ruoste ei ole muuten iskenyt, niin ainakin nyt on sitten Saabille annettu hidas kuolinisku. Tämä ei ole osoitettu kenellekään henkilökohtaisesti, näitä peltisaksihommiahan on tehty vuositolkulla.
Vaihatteko tulpatkin peltisaksilla nokkapellin läpi? Tai pakoputken sisäkautta pohjan auki leikkaamalla?
Sori, oli pakko avautua...
Tämän lisäksi en itse omista minkään sortin tunkkia (tai en omistanut silloin, ja sitä saabin omaahan ei lasketa, koska huonompaa en ole nähnyt vielä edes toyotoissa) ja nosturikin on tuohon taloyhtiön parkkipaikalle asentamatta.
Seuraavaksi nivotaankin sitten kaksi edellä mainittua syytä näppärästi yhteen. Jos mahtuisinkin ryömimään auton alle, jota ei ole siis nostettu mihinkään, en varmaankaan uskaltaisi alkaa siellä avaamaan täyden bensatankin pantoja. Kyllähän painovoima sen alas sieltä tuo, sitä en epäile hetkeäkään, mutta kovin hallitusti en sitä sieltä kyllä alas ottaisi.
Ja entäs sitten, kun se pitää nostaa takaisin? Kipataanko auto katolleen ja lasketaan näppärästi hollilleen?
Eli niin sanotusti olosuhteiden pakosta leikkasin sen reiän sinne. Muuten kyllä ainakin yritän olla tuhoamatta autoa tahallisesti.
Re: polttoainepumpun vaihto
Bensapumppu saatu kuntoon..395e maksoi koko helan hoito kun teetin http://www.hakala-yhtiot.com/ laskuttivat alkuperäisestä walbron pumpusta 150e. En kyllä tuohonhintaan lähtisi itse irrottamaan tankkia/puhkomaan autooni reikää.
Re: polttoainepumpun vaihto
Onhan tuossa selkee hintaero verrattuna siihen jos hakee esim. Biltemasta tai Motonetistä pumpun, ja vaihtaa sen itse suht pienellä vaivallasnaab kirjoitti:Bensapumppu saatu kuntoon..395e maksoi koko helan hoito kun teetin http://www.hakala-yhtiot.com/ laskuttivat alkuperäisestä walbron pumpusta 150e. En kyllä tuohonhintaan lähtisi itse irrottamaan tankkia/puhkomaan autooni reikää.
Minulla ei ole omakohtaista kokemusta noiden ng900/og-93:sten pumppujumpista (kun eivät omissani hajonneet), mutta jos sellaisen joskus tulevaisuudessa joutuisi tekemään, niin ilman muuta reikä pohjapeltiin, ja pumppu vaihtoon sitä kautta.
En oikein ymmärrä mitä ihmeen kuolemantuomiota Saabille manataan jos korjaisi ihan selkeen suunnittelumokan, eli tekisi tuollaisen kuluvan osan vaihdon järkevämmäksi kuten muissakin Saabeissa juttu on toteutettu?
En kyllä millään peltisaksilla lähtisi sitä pohjaa aukomaan, vaan ensin pitäisi tietää sen tankin pumppukauluksen keskikohta, ja suht tarkkaan sen sijainti lattiassa, siihen sitten piirtäisi samankokoisen aukon kuin on mm. tonnarissa tai og-satkussa, jotta sellaisen peitelevy tiivisteineen sopisi siihen. En tiedä onko lattiapellissä siinä kohtaa jotain jäykistetaitoksia, vaiko eikö, jos on, niin saahan ne taiteltua/taottua suoriksi.
Piirtää just oikeaan kohtaan pyöreän aukon leikkauskohdat, ja vetää esim dremelillä palan pois, sitten vaikka hioo karheella hiomapaperilla leikkauspinan sileeksi, ja päälle happomaalia, ja varmuuden vuoksi voisi vetää vielä kotelosuoja-ainettakin sinne luukun kumitiivisteen väliin, ei luulisi ruostuvan tai vuotavan?
Olisi ihan hyödyllistä jos joku joskus jaksaisi ottaa mitat siitä pumppukauluksen sijainnista, jotta vastaavaan operaatioon joutuvat eivät joutuisi ihan summanmutikassa porailemaan reikiä sinne tänne?
Itseäni homma ei tällä hetkellä koske, kun tontussa on onneksi huoltoluukku pumpunvaihtoa varten, kuten noissa kolkeissa/änkeesatkuissakin pitäisi olla
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: polttoainepumpun vaihto
Kolkeissa on huoltoluukku, mutta hieman väärässä paikassa. Oikea paikka lienee helppo hahmottaa kun avaa tuon valmiin luukun.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: polttoainepumpun vaihto
Itse olen tehnyt remontin ala- ja yläkautta. Kummassakin omat puolensa... alakautta kun tekee niin saa miettiä mihin sijoittaa 60litraa bensaa, hakea varuiksi uudet kiinnityspannat ja jollei omista nosturia saat tehdä töitä täysin luonnottomassa asennossa yhden illansnaab kirjoitti:Bensapumppu saatu kuntoon..395e maksoi koko helan hoito kun teetin http://www.hakala-yhtiot.com/ laskuttivat alkuperäisestä walbron pumpusta 150e. En kyllä tuohonhintaan lähtisi itse irrottamaan tankkia/puhkomaan autooni reikää.
Yläkautta hommaan menee tunti, ja saat autoosi muistoksi vähän alkuperäistä isomman ja rumemman reiän, joka on jokatapauksessa piilossa penkin alla.
Mutta ihan rehellisesti sanottuna, tuon hintaisessa autossa ei ole mitään väliä miten homman hoidat, kunhan remontti ei tuplaa auton arvoa
Muistaakseni Walbron pumppu maksoi motonetissä 80e, ja kolkkejakin saa jo parilla tonnilla
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: polttoainepumpun vaihto
Kaksi viikkoa sitten kun ostin niin ei ollut Walbro ja maksoi 88e.SS kirjoitti:Muistaakseni Walbron pumppu maksoi motonetissä 80e,
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: polttoainepumpun vaihto
Älä laita sanoja suuhuni
88e maksoi myös täällä ja samoin hinnaston mukaan.
88e maksoi myös täällä ja samoin hinnaston mukaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: polttoainepumpun vaihto
Täsmälleen sama hinta kuin Tampereen Metro-Autossa, jos vie oman Scan-techin pumpun mukana. Ilman omaa pumppua hinta-arvio oli n. 800 €snaab kirjoitti:Bensapumppu saatu kuntoon..395e maksoi koko helan hoito kun teetin http://www.hakala-yhtiot.com/ laskuttivat alkuperäisestä walbron pumpusta 150e. En kyllä tuohonhintaan lähtisi itse irrottamaan tankkia/puhkomaan autooni reikää.
Re: polttoainepumpun vaihto
Metro-Auto Tampere kertoi pelkän orkkispumpun hinnaksi noin 750e, tuossa mukana tulee koko "ämpäri".
Motonetin pumpun kanssa työn osuudeksi jäi noin 350e, lisäksi tarvikkeita oli jokusen kympin edestä.
Motonetin pumpun kanssa työn osuudeksi jäi noin 350e, lisäksi tarvikkeita oli jokusen kympin edestä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: polttoainepumpun vaihto
ite tehtynä säästö 300€ joka jäis yli, ois ostanu monta kaljaa