Holkki remontti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja upi »

Ainakin pikaisella raapaisu ja viila testillä alkuperäinen holkki on läpiasti yhtä pehmeätä räkää, eli ei ole kovuuseroja sisäpinnan ja ulkopinnan välillä.

Muistaakseni kahden pinnan, joiden välillä on liukumista täytyy olla vähintään
15 HRC:n suuruinen kovuusero, etteivät pinnat tuhoudu.
( Näin muovimuoteissa ja muissa työkaluissa )
mpn
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 11:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja mpn »

Siis mitkähän ovat oireet?????!!!!!
Vaihdoin murroksen ja personin yläpään laakerin ja silti rutisi....paitsi tänään
kottero lopetti kulkemisen. Pykälää silmään ja kytkin ylös ei liiku ei inahda..olisko se holkki sit mennyt???
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja SS »

^ Keula ilmaan ja etupyöriä pyörittelemään. Kuulostaa totaalisesti hajonneelta vetoniveleltä tai sitten on loodasta tai kytkimestä jotain hajonnut.

Ravistustahan tuon holkin väljyys lähinnä aiheuttaa ja lopulta tulee öljyt ulos laatikosta. Holkin väljyys on helppo testata, kuskinpuolen vetarin sisäpäästä kiinni ja heiluttelua ylös-alas. Onnistuu vaikka parkkipaikalla pyörät linkussa.
Viimeksi muokannut SS, Ke Loka 07, 2009 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Hook »

mpn kirjoitti: Pykälää silmään ja kytkin ylös ei liiku ei inahda..olisko se holkki sit mennyt???
Saa kyllä holkki hävitä kokonaan ja vielä enemmänkin, että malja kääntyisi niin paljon, että vetarin tripodi muljahtaisi maljasta ulos..

Kenties perä? Kytkinlevy?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
mpn
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 11:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja mpn »

Siis aikaisemmin vetaria heiluttelin, mutta välystä ei löytynyt. Valoista kun lähdin, auto nykäisi ja sammui...prkl mikähän siinä nyt. Auto käynnisty normaalisti, mut kun laittoi pykälän simmuun, niin eipä lähtenyt raketinlailla.
Pieni siritys vain kuului. Äsken kävin parkkiksella ja avot öljythän sieltä oli pihalla....voi..vitn..eli laatikko jumppa edessä.Pcs:ä epäili et holkki ei olis mennyt, vaan jotain totaalisesti pahempaa....mahdollisesti tasauspyörästö.
Selvispähän se kolinan syy.... Nooo ei lannistuta, eihän sitä muuten harrastaisikaan autoilua.. Saa ehdotella mahdollisia vikoja, niin ei noviisi harrastajana tekis kovin paljoa turhaa työtä. Tuleepahan projektiosioon lisää kuvia :wink:
mpn
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 11:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja mpn »

No nyt selvis vika...vänkärinpuolelta vetarin kupeessa kämmenen kokoinen
lämpäre haljennut :cry:
matiaso
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Elo 17, 2006 21:09

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja matiaso »

Oma holkkiremontti on edennyt siihen vaiheeseen, että sain uuden holkin naputeltua paikoilleen ja nyt pitäisi asentaa uudet tiivisteet. Ohjeen mukaan sinne tiivisteen rakoon pitää laittaa rasvaa, mutta kumpaan rakoon, ulko- vai sisäpuolelle? Kaiken järjen mukaan vaihteistoöljy voitelee tiivistettä sisäpuolelta, eli laittaisin rasvaa ulkopuolelle, mutta onko siitä jotain hyötyä siellä?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tiivisteen huulen laitetaan rsvaa/öljyä helpoittamaan asennusta ettei huuli vaurioidu asennettaessa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
peker
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 07:52

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja peker »

Siis rasvaa laitetaan stefan huuleen (huulien väliseen uraan) siksi, että rasva estää pölyn, veden ja muun lian pääsyn tiivisteen ohi ja samalla sillä estetään kumitiivisteen leikkautuminen koska se ei ole enään kuiva.
matiaso
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Elo 17, 2006 21:09

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja matiaso »

Kiitoksia ohjeista. Nyt tajusin miten se tiiviste pitää rasvata. Näin kun joku sen selittää, homma on ihan päivänselvä, mutta kun ei vaan itse tajunnut.
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja tonee »

onks näitä holkkeja nyt saatavana jostain? kun oli jonkun aikaa sitten ongelmia niiden saatavuuden kanssa.
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
jupe_e
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 14:14

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja jupe_e »

PCS:ltä sain ainakin viime viikolla...
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

tonee kirjoitti:onks näitä holkkeja nyt saatavana jostain? kun oli jonkun aikaa sitten ongelmia niiden saatavuuden kanssa.
Meiltä näitä saa edelleen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja patse »

Eiköhän noita saa, kun osaavat vain oikeasta paikasta tilata. Ei ruotti (saldo -700 tai jotain...), vaan... Rüs... :wink: Mää ainakin sain.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja SS »

Heiluttelin akselia ja totesin, että akseli heiluu sivusuunnassa arviolta noin 5mm. Kilometrejä takana vasta 90000.
Tilannepäivitys 110tkm kohdalla: Huollossa huomauttivat, että olisi syytä vaihtaa tihkuva vetari tiiviste. Väljää tuntuu akselissa selvästi, mitään kovin merkittäviä värinöitä en ole kuitenkaan huomannut. Käsittääkseni kuitenkaan pelkkää tiivistettä ei kannattane vaihtaa jos väljyyttä jo on?

Onko kellään arviota, paljonko remppa kustantaisi Hämeenlinnassa tai Tampereella? Ilmeisesti merkkiliike on ainoa vaihtoehto lähimaastossa? Osataanko homma noissa jo ilman loodan irrosta?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin