Käynnistysongelmia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Bolaget
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Joulu 16, 2009 21:09

Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Bolaget »

Tervehdys, arvon klubilaiset!

"Pientä" häikkää käynnistymisessä: maanantaina 9-3:n ei suostunut käynnistymään parkkihallissa (startti pyöritti kyllä), kone oli edelleen lämmin. Hinaus Turun Metroauton pihaan -> ajonesto antanut vikakoodia, ohjelmoivat uudelleen -> toimii. Hieno juttu, halvalla hoidettu (80€).

Auto toimii n. 10 km ja muutaman startin moitteetta. 3 tuntia Metroautosta hoidon jälkeen sama juttu kuin aiemmin. Ei vaan käynnisty, vaikka pyörittää kyllä. Auto jäi Lidlin pihaan, jossa hän lepää toistaiseksi ..

Missäköhän ongelman ydin piilee? Pikaisella haulla en löytänyt vastaavaa probleemaa.. BSR:n boksilla ajettu n. 70tkm. Ei ongelmia aiemmin. (ei tosin ahda kunnolla tällä hetkellä, uusi mankkuvena hankinnassa)

9-3 2,0t BSR stage 2, aj. 278tkm
Bolaget
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Joulu 16, 2009 21:09

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Bolaget »

Kiitti vinkistä (luulin, et se on kerrasta moro, jos se menee). Selvitetään.

Uusi bensapumppu onkin jo tuossa varastossa odottamassa asennusta. Vielä kun uuden di-boksin (punainen) ja ton mankkuvenan hommaa jostain...
9-3 2.0t BSR Stage 2 -99/00 (B204 T5)
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Kampiakselin asentoanturin pommeilu ilmeni ainaki omassa autossa niin että puolilämpimällä koneella ois saanu sahata vaikka akun tyhjäksi tuloksetta. Kylmänä ja normaalilämpöisenä kyllä käynnisty normaalisti. Ja liki vuoden ajan tuo oma anturi harvakseltaan oikutteli kunnes alko tuntumaan että liian tiuhaan pitää keksiä parkissa jotain tekemistä motin jäähtymistä odotellessa :roll:

Eli jos kunnolla jäähdyttyään taas starttaa normaalisti niin sitten vain anturi vaihtoon. Tosin osaa ko. anturi ilmeisesti oireilla muillakin tavoilla...
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Bolaget
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Joulu 16, 2009 21:09

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Bolaget »

Oliskohan niin, että toi anturi ratkaisisi samalla toisen ko. pataan liittyvän ongelman: hieman pätkii välillä osakaasulla, mutta annettaessa reippaammin happea ongelmaa ei esiinny... ?
9-3 2.0t BSR Stage 2 -99/00 (B204 T5)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Hieno huohotus präkää,ja tuuppaa öljyä palotilaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Bolaget
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Joulu 16, 2009 21:09

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Bolaget »

Se vika oli sittenkin bensampumpussa, joka toimi lopuksi on / off -periaatteella. Ajoneston vikakoodi johtui ilmeisesti lukuisista tuloksettomista käynnistysyrityksistä.

Seuraavaksi tuon pätkimisongelman kimppuun.
9-3 2.0t BSR Stage 2 -99/00 (B204 T5)
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Bolaget kirjoitti:Se vika oli sittenkin bensampumpussa, joka toimi lopuksi on / off -periaatteella. Ajoneston vikakoodi johtui ilmeisesti lukuisista tuloksettomista käynnistysyrityksistä.

Seuraavaksi tuon pätkimisongelman kimppuun.
Pätkintään syypää voisi olla se sytkäkasetti suurella todennäköisyydellä.
Saab 900 2.0t Cab -97
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Mulla ilmeni pätkimistä ja nykimistä boschin tulpilla, hetku laitto ngk.t ni loppu. kannattaa huomioida sekin
#4113
Ng900 -94
MiKiM
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 16:32

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja MiKiM »

Pistetään tänne samaan ketjuun kun turha tehdä uutta, vaikka vika onkin eri.

Oma 9-3 teki tänään tenän eikä suostunut käynnistymään. Ajelin noin 40km matkan ja kylmänä auto lähti käyntiin normaalisti. Auto oli noin tunnin verran pihassa ja kun piti lähteä uudestaan liikkeelle niin eipä suostunut käynnistymään. Starttaa kyllä, mutta ei lähde käyntiin. Samalla alkaa konehuoneesta tulemaan palaneen käryä. :D

En viitsinyt vielä pimeällä ruveta tarkemmin tutkimaan mikä on vikana, mutta kohdistin vian=palaneen käryn johonkin ohueen johtosarjaan konehuoneessa ja samaista johtosarjaa oli ilmeisesti aikaisemman omistajan toimesta päällystetty teipillä? Auto ollut minulla vajaat puoli vuotta, mittarissa 144tkm ja aikaisemmin ei ole kyseistä tai mitään muutakaan vikaa ilmennyt.

Tässä vaiheessa tosiaan paha sanoa tarkemmin mistä johdoista on kyse, mutta onko muilla ollut vastaavanlaista vikaa?
Saab 9-3 2.0 SE Turbo 1998
MiKiM
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 16:32

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja MiKiM »

Ja lisätään nyt vielä että auto on käynyt aivan normaalisti ja lähtenyt sekä kovalla pakkasella että pluskelillä käyntiin ilman mukinoita. SID ei anna mitään vikakoodia, mutta eipä se tuommoisista vioista taida edes ilmoitella..
Saab 9-3 2.0 SE Turbo 1998
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja mursu »

BaConi kirjoitti:Mulla ilmeni pätkimistä ja nykimistä boschin tulpilla, hetku laitto ngk.t ni loppu. kannattaa huomioida sekin
Onko olemassa jotain yhteistä nimittäjää näille rikkoutuneille sytkäkaseteille? Mikä niissä oikein hajoaa ja miksi? Onko käytetyillä tulpilla tekemistä asian kanssa?


Kop kop puuta, mutta huoltokirjassa 200tkm asti ei ole mitään merkintöjä mistään kasettien tai asentoantureiden vaihdoista, entinen omistajakaan ei tiennyt niistä ja itse ajellut kohta 100tkm ilman ongelmia, kerran vai kaksi tulpat vaihtanut (BCPR7ES-11). Mittarissa siis kohta 300tkm, bensapumpun on joutunut uusimaan.

Mutta foorumin juttujen perusteella kasetteja ja induktiiveja pitäis olla repullinen mukana kun saabilla liikkuu... toistaiseksi ei ole kumpiakaan tarvinnut. Alkaa epäilyttämään että Saabissa on joku vikana :)
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja shaft »

Täälläkin jäi 9-3 kokonaan käynnistymättä, bensapumppu hurahtaa kun virrat kytkee, mutta startatessa ei edes lupaa. Sellaisen huomion tein, että kierroslukumittari pysyy nollassa muuten paitsi kerran/starttausyritys neula hieman pomppaa ja sitten painuu takaisin pohjaan. Voiko tästä päätellä asentoanturin olevan syyllinen vai näyttääkö kiekkamittari yleensäkään startatessa mitään?


Edit:

Taitaa olla sittenkin bensapumppu, sekunnin lupas ja sitte sammus. Enkä edes tiedä onko se virrat kytkettäessä kuulunut ääni ollut bensapumppu vai joku muu korahdus. Nyt sítä ei ainakaan enää kuulu. Tuli peltisaksille töitä..
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
MiKiM
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 16:32

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja MiKiM »

Noniin, nyt tuli kohta paikannettua mistä tuo palaneenkäry tulee ja sehän on DI-kasetin liitännän kohdalta, eli ilmeisesti se kasettisetti on kokonaan paskana? yleinen vika saabissa?
Saab 9-3 2.0 SE Turbo 1998
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja SS »

On yleinen ongelma, kannattaa sarjanumero ottaa talteen, osa noista vaihtuu takuuseen. Jossain vanhassa topikissa oli listattu takuuvaihdettavien numeroita, haulla löytynee.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
MiKiM
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 16:32

Re: Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja MiKiM »

Kiitos vinkistä. Täytyy kyllä selvittää asiaa ennenkuin lyö rahoja tiskiin. Kuitenkin aika kalliista osasta kyse. Motonetissä näyttää maksavan uusi DI-kasetti 249,90 euroa. :evil:
Saab 9-3 2.0 SE Turbo 1998
Vastaa Viestiin