sensonic ongelma?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
peteyj
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 18:39
Paikkakunta: Lahti

sensonic ongelma?

Viesti Kirjoittaja peteyj »

moro. autoni on 1996vm 900 turbo sensonic. ajettu 300tkm

ongelma on että auto ei lähde millään vaihteella liikkeelle. auto siis toimi ihan normaalisti kun sen parkkiin ajoin toissa päivänä.
vaihteet menee hyvin päälle mutta vetoa ei ole. sidi näyttää normaalit dischange gear höpinät 3-5 vaihteella että vaihdekepin anturi taitaa ainakin toimia. sulake on ehjä.

viikko sitten vaihdoin mittariston jossa ei ilmeisesti ole lamppua chk acs paikalla joten en tiedä onko sensonicin vikailmoitusta. akun navan irrotin hetkeksi, mutta ei muutosta. aikaisemmin ei ole ollut sensonicin kanssa mitään ongelmia. eikä kytkimenkään jos siinä on mekaaninen vika.

apua kaivataan!!
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: sensonic ongelma?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peteyj kirjoitti:moro. autoni on 1996vm 900 turbo sensonic. ajettu 300tkm

ongelma on että auto ei lähde millään vaihteella liikkeelle. auto siis toimi ihan normaalisti kun sen parkkiin ajoin toissa päivänä.
vaihteet menee hyvin päälle mutta vetoa ei ole. sidi näyttää normaalit dischange gear höpinät 3-5 vaihteella että vaihdekepin anturi taitaa ainakin toimia. sulake on ehjä.

viikko sitten vaihdoin mittariston jossa ei ilmeisesti ole lamppua chk acs paikalla joten en tiedä onko sensonicin vikailmoitusta. akun navan irrotin hetkeksi, mutta ei muutosta. aikaisemmin ei ole ollut sensonicin kanssa mitään ongelmia. eikä kytkimenkään jos siinä on mekaaninen vika.

apua kaivataan!!
Vaikea sanoa tietämättä enempää tapauksesta, mutta voisikohan kytkinlevy olla kanittanut akselille, eli siihen voisi auttaa jos saisit auton lämpimään talliin?

Toinen juttu mikä tuli mieleen, eli olisiko Sensonicin keskusmötikästä voinut korkkautua pääsylinterin käyttömoottori ohi jenkojensa, eli olisi jaksanut painaa sylkän pohjaan, mutta sitten olisi jäänyt kanittamaan?

Jotenkin veikkaisin että vika liittyy jollain tavalla näihin koviin pakkasiin, eli joko kytkinneste ikivanhaa, ja ollut hyhmässä, tai sitten kykäakselille muodostunut jäätä tms.

Eihän sieltä kytkimeltä vaan kuulu mitään kilinää/helinää?
Meidän hiukan yli 100tkm ajetusta Sensonicista hajosi kytkinlevy/painelaakeri muutama vuosi sitten juuri jossain 20 pakkasasteessa, loota ei herjannut mitään, mutta levy oli jäänyt kait jotenkin kanittamaan akselille, jne.

Jos levy/painelaakeri on rikkipoikki tms, niin varo ettet riko sitä Sensonicin pääyksikköä, se kun ei tajua olla yrittämättä lyödä kytkinsylinterille paineita, ja helposti tosiaan korkkaa itsensä rikki, ja tästä seurauksena pääsylkän kykänesteet vuotaa sinne yksikön piirikortille, ja piirikortti oikkarissa, jne.

Edit: sitä pääsylkkää/Senson akseliahan saa käännettyä sen sensonicin pääyksikön kyljessä olevasta akselista, jokin kuusiokoloavain siihen taisi sopia... kannattaa olla aika varovainen sen suhteen, eli ei mitään hartiavoimin vääntöä siihen.

Edit2: siis omassamme kävi niin, ettei tosiaan vetoa löytynyt, ja aluksi oli moottorin käydessäkin vaihteet menneet päälle... purkamisvaiheessa osoittautui että Senson moottori (joka siis painaa pääsylkkää), oli mennyt "yli", ja pääsylkästä oli nesteet siellä piirikortilla.... lisää tutkittuna ilmeni että varsinainen damagen syy oli kytkinlevyltä irronnut jousi, joka oli kanittunut levyn ja asetelman väliin, ja täten oli sitten mennyt painelaakerikin rikki, johtuen ilmeisesti toispuoleisesta kytkinlevyn asennosta tms, joka tapauksessa laakerin haulit olivat jossain muualla kuin missä niiden piti olla.

Itse ehkä veisin auton ensin lämpöiseen sulamaan, ja koettaisin auton lämmettyä tutkia toimiiko se paremmin, jossei toimi, niin ehkä voisi koettaa kuunnella pyöriikö senson moottori kun kääntää virrat päälle/ ja/tai kun vaihtaa vaihdetta, jne...

No laita lisäraporttia oireista niin koetetaan jotain neuvoa :)
peteyj
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 18:39
Paikkakunta: Lahti

Re: sensonic ongelma?

Viesti Kirjoittaja peteyj »

kiitos nopeasta vastauksesta!

täytyy alkuviikosta ruveta tutkimaan autoa tarkemmin.
ja työntää se johonkin lämpöseen sulamaan :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: sensonic ongelma?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peteyj kirjoitti:...ja työntää se johonkin lämpöseen sulamaan :)
Ja sitä sulamaan työntäessä kannattaa laittaa vaihde silmään (moottorin ei käydessä), ja kokeilla pyöriikö moottori eturenkaiden mukaisesti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peteyj
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 18:39
Paikkakunta: Lahti

Re: sensonic ongelma?

Viesti Kirjoittaja peteyj »

eipä sulattaminen auttanu. sama ongelma edelleen. chk acs valo rupes palamaan ku pidin autoa käynnissä jonkin aikaa.

onkohan sensolla vielä tehdastakuuta ku ei ole kuin reilut 300tkm mittarissa :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: sensonic ongelma?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peteyj kirjoitti:eipä sulattaminen auttanu. sama ongelma edelleen. chk acs valo rupes palamaan ku pidin autoa käynnissä jonkin aikaa.

onkohan sensolla vielä tehdastakuuta ku ei ole kuin reilut 300tkm mittarissa :D
Kokeile kääntää pääsylineri "poljin ylös" -asentoon (eli siitä senson yksikön kyljestä joko kuusiokoloavaimella tai torxilla, en muista kumpiko oli).
Toinen vaihtoehto olisi sitten laskea työsylkästä paineet pois ilmausruuvin kautta, ja testata siten tuleeko pitoa kytkimeen, mutta sitten se kykä pitäisi ilmata nesteruutalla.

Ei taida olla tehdastakuuta enää voimassa. Sensonic onkyllä paljon varmatoimisempi kuin manuaalikytkin (koska tuonikäisissä satkuissa on ollut erittäin epävarma vaijerikäyttöinen kytkin, siihen verrattuna Sensonic on varmatoimisempi), etten itse sitä ainakaan lähtisi turhan vuoksi poistamaan :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin