polttoainepumpun vaihto
Re: polttoainepumpun vaihto
APUA!!!! Miten ton pumpun kannessa kierteillä olevan muovisen "lukon" saa kotikonstein irti? Siihen ilmeisesti tarvitaan joku erikoistyökalu, mut eihän mulla semmosta ole.... Pumppu on levinny, uus jo ostettu mut pitäs saada se vaihdettuakin. Ottaa päähän jo muutenkin enkä oikein hirvee velho näitten hommien kans ole.
Osaisko joku jeesiä? Kiitos jo näin etukäteen!
Osaisko joku jeesiä? Kiitos jo näin etukäteen!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: polttoainepumpun vaihto
KahkoJu kirjoitti:APUA!!!! Miten ton pumpun kannessa kierteillä olevan muovisen "lukon" saa kotikonstein irti? Siihen ilmeisesti tarvitaan joku erikoistyökalu, mut eihän mulla semmosta ole.... Pumppu on levinny, uus jo ostettu mut pitäs saada se vaihdettuakin. Ottaa päähän jo muutenkin enkä oikein hirvee velho näitten hommien kans ole.
Osaisko joku jeesiä? Kiitos jo näin etukäteen!
http://www.npr.fi/~heikki/pumppu/13pilk ... yokalu.jpg
esim. noin...
Re: polttoainepumpun vaihto
Itse tein tuon 5*40 latasta. Pituutta muistaakseni 13.6cm. Keskeltä kiinni isohkolla jakarilla ja jakarista kiinni putkipihdeillä. siitä vääntää vaan auki. Yhtään "haittaa" ei katkennut.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: polttoainepumpun vaihto
Myös "papukaijapihdit" ovat oiva työkalu. Varrenpäät nystyjen taa ja jollain varrella vääntöä varsien välistä.
Re: polttoainepumpun vaihto
Kyllä toimii ja voin kyllä suositella noita leikkureita, jopa biltemasellaisia. Tekevät siistin leikkuujäljen vääntämättä peltiä ja tahtoessaan näillä saa leikattua vaikka kuinka "orkkiksen näköisen" ympyrän. Tosin irrottavat leikatessaan n. kahden millin soiroa joten irrotettua palaa ei oikein voi käyttää uudelleen ellei sitten keksi jotakin sopivaa kumiprofiilia väliin. Bensapumppu tuli juuri vaihdettua/auton pohja saksittua, 3,5h kaikkine ämpärin asento-ihmettelyineen ja leppoisalla työtahdilla.Mysiini kirjoitti:Toimiskohan tällainen työkalu reiän leikkuussa paremmin kuin peltisakset? Olis nääs täälläkin mieliteko ryhtyä leikkuuhommiin kun orkkispumpulla (ainakin sellaiseksi uskoisin) on takana kohta 280 tuhatta...
Re: polttoainepumpun vaihto
Mitenkäs noissa motonetin pumpuissa mukana tulevat letkut mahtaa kestää? Onko jollain kokemusta? Pitäisi vissii omaan pirssiinkin tuo pumppu vaihdella kun kuullostaisi vinkuvan ja olisi kiva kerrasta saada hoidettua, ettei tarvia viikon päästä vaihella sinne uusia letkuja. Tai yksi letkuhan sinne taitaa mennä vaikka paketin mukana taisi 4 erilaista tulla
Re: polttoainepumpun vaihto
Taitaa vaihdella Motonetin setti ja sen letkut, ainakaan mulle ei Walbron mukana tullut mitään letkuja.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: polttoainepumpun vaihto
Huomenna pitäisi kai koittaa tuota operaatiota suorittaa. Onko noihin pumpun ämpärihässäkkään kiinni tulevien muovisten letkuliittimien irroitukseen jotain kikkaa, että saisi ensikertalainenkin ne ehjänä auki? Mitenkä ne edes yleensä särkyy? Katkeaa poikki vai murenee muuten kätösiin?
Re: polttoainepumpun vaihto
Laita juuri ennen irrotusta CRC:tä tms. voiteluainetta ja sitten nosta suoraan ylöspäin samalla pyöritellen. Älä kampea vinoon tai murtuu herkästi. Lukituskynttä pitää tietysti samalla varovasti kammeta poispäin ettei estä liittimen pois nousua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: polttoainepumpun vaihto
Scan-Techin pumpun mukana tulee letkut, ostin tosin AD-liikkeestä, mutta varmaan sama satsi Motonetissa, jos sattuu kyseisen pumpun saamaan. On kestänyt 300km ainakin tähän mennessä.SS kirjoitti:Taitaa vaihdella Motonetin setti ja sen letkut, ainakaan mulle ei Walbron mukana tullut mitään letkuja.
CRC:n lisäksi (tai jotkut sanovat silikonin olevan parempi aine tuohon) kannattaa lämmittää ainakin, jos tekee homman 15 asteen pakkasessa kuten itse tein. Sisätilalämppäri puhaltamaan tunniksi sitä kantta kohti ennen kuin aloittaa niin pehmeneepi muovi mukavasti eikä katkeile klipsut ja liittimet. Itse en saanut johtoliittimen lukitusta auki ehjänä, kun oli pirun tiukassa, mutta letkuliitännät lähtivät helposti.TopiKatti kirjoitti:Huomenna pitäisi kai koittaa tuota operaatiota suorittaa. Onko noihin pumpun ämpärihässäkkään kiinni tulevien muovisten letkuliittimien irroitukseen jotain kikkaa, että saisi ensikertalainenkin ne ehjänä auki? Mitenkä ne edes yleensä särkyy? Katkeaa poikki vai murenee muuten kätösiin?
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Re: polttoainepumpun vaihto
Bensalinjojen liittimessä on yleensä kaksi asiaa, mitkä näyttäs menevän rikki "väärin" irroittaessa melkein joka toiselta "asentajalta"..
Ensimmäseksi L-mallista kanteen menevää bensaputken liitintä nostetaan liian suurella voimalla "leuan" alta ilman herkistelyjä josta saa "hyvän" otteen, jolloin liitin murtuu. EI NÄIN.
Riittää, että kun liitos on herkistelty, liitintä kevyesti kannattelee liittimen sivuilta sormin, ei siis leuan alta ja samalla hieman nitkuttaen pyörittelee liitintä pesässään, niin liitin nousee nätisti. (Olettaen että kynsi sivussa).
Toiseksi Keltaista kynttä vääntää herkästi liikaa sormin taivuttamalla, jolloin kynsi katkeaa. EI NÄIN!
Kynnen ja liittimen väliin kannattaa laittaa sopivan kokoinen suorapääruuvarin kärki kiilaksi, niin ei tule väännettyä liitintä yhtään enempää, kun tarvitsee. Samalla ei mene arvokkaita käsiä ja sormia hukkaan ja voi keskittyä täysin liittimen irroitukseen.
Tässä vielä kertauksena ohjeet.
Ensimmäiseksi olen laittanut CRC:tä tai muuta vastaavaa voiteluaikeeksi O-renkaille.
Tämän jälkeen olen (ilman nostamista!) nitkuttaen hieman pyörittänyt liitintä 10..15 asteen verran pesässään, eli sen mitä keulaa kohti olevat bensaputket antavat mukavasti myöten. Älä käännä pelkästään bensaputkesta, vaan avita pyörimistä myös itse L-liittimestä!)
Kun voitelu alkaa tehdä tehtävänsä o-renkaissa ja liitin kääntyy "rasvattuna" pesässään pelkästään letkua heiluttelmalla, olen laittanut ruuvarin kiilaksi ja jatkanut letkusta/liittimestä nitkuttamista samalla liittimen SIVUILTA, (Ei leuan alta!) kevyesti nostaen/keventäen. Hetken päästä liitin on noussut 1..2mm, jolloin kiilana olevan ruuvimeisselin voi ottaa välistä pois ja jatkaa nitkuttelua/keventämistä, kunnes liitin on kokonaan irti.
muutama kymmenen kertaa olen pumppua näistä irroittanut, eikä yhtään ole vielä hajonnut näillä "kikoilla". Ehkä tämän viisastelin jälkeen sitten seuraava hajoaa..
ps. Bensalinjojen korjausvinkkejä ei ole mulla tarjota.
edit: Kannellekkin on kaupallinen työkalu. Tuo saattaisi sopia:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=134
Jos joku kokeilee, niin voi vahvistaa, että kävikö toi. Noita on sitten kahta kokoa, eli veikaan tuota suurempaa, eli 110-170mm (pienempi 80-122mm).
Ensimmäseksi L-mallista kanteen menevää bensaputken liitintä nostetaan liian suurella voimalla "leuan" alta ilman herkistelyjä josta saa "hyvän" otteen, jolloin liitin murtuu. EI NÄIN.
Riittää, että kun liitos on herkistelty, liitintä kevyesti kannattelee liittimen sivuilta sormin, ei siis leuan alta ja samalla hieman nitkuttaen pyörittelee liitintä pesässään, niin liitin nousee nätisti. (Olettaen että kynsi sivussa).
Toiseksi Keltaista kynttä vääntää herkästi liikaa sormin taivuttamalla, jolloin kynsi katkeaa. EI NÄIN!
Kynnen ja liittimen väliin kannattaa laittaa sopivan kokoinen suorapääruuvarin kärki kiilaksi, niin ei tule väännettyä liitintä yhtään enempää, kun tarvitsee. Samalla ei mene arvokkaita käsiä ja sormia hukkaan ja voi keskittyä täysin liittimen irroitukseen.
Tässä vielä kertauksena ohjeet.
Ensimmäiseksi olen laittanut CRC:tä tai muuta vastaavaa voiteluaikeeksi O-renkaille.
Tämän jälkeen olen (ilman nostamista!) nitkuttaen hieman pyörittänyt liitintä 10..15 asteen verran pesässään, eli sen mitä keulaa kohti olevat bensaputket antavat mukavasti myöten. Älä käännä pelkästään bensaputkesta, vaan avita pyörimistä myös itse L-liittimestä!)
Kun voitelu alkaa tehdä tehtävänsä o-renkaissa ja liitin kääntyy "rasvattuna" pesässään pelkästään letkua heiluttelmalla, olen laittanut ruuvarin kiilaksi ja jatkanut letkusta/liittimestä nitkuttamista samalla liittimen SIVUILTA, (Ei leuan alta!) kevyesti nostaen/keventäen. Hetken päästä liitin on noussut 1..2mm, jolloin kiilana olevan ruuvimeisselin voi ottaa välistä pois ja jatkaa nitkuttelua/keventämistä, kunnes liitin on kokonaan irti.
muutama kymmenen kertaa olen pumppua näistä irroittanut, eikä yhtään ole vielä hajonnut näillä "kikoilla". Ehkä tämän viisastelin jälkeen sitten seuraava hajoaa..
ps. Bensalinjojen korjausvinkkejä ei ole mulla tarjota.
edit: Kannellekkin on kaupallinen työkalu. Tuo saattaisi sopia:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=134
Jos joku kokeilee, niin voi vahvistaa, että kävikö toi. Noita on sitten kahta kokoa, eli veikaan tuota suurempaa, eli 110-170mm (pienempi 80-122mm).
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: polttoainepumpun vaihto
Noilla vinkeillä toivottavasti jo pärjätään. Kiitoksia. Lauantaina olisi tuo pumppujumppa edessä kun oikein halliin pääsee Lauantai iltana voi tarkastaa ostetaan palstalta menikö kaikki nappiin
Re: polttoainepumpun vaihto
Hyvin onnistui noilla neuvoilla pumpun vaihto. Taisi mennä aikaa n. 3 tuntia melko rauhallisella työtahdilla. Tämä aika piti vielä sisällään työkalun valmistamisen latasta, uuden huoltoaukon leikkaamisen tuskallisen hitaasti johtoja varoen ja ämpärin lukituskynsien kanssa painimisen. Apuna tuossa tosin oli kaveri joka autoja rassannut enemmän. Pahin osuus koko hommassa oli 50km matka kotia jumalattoman päänsäryn kanssa, yrjö kurkussa. Sen siitä saa kun imppailee bensaa.
Re: polttoainepumpun vaihto
28-1385 Käykö tuo motonet numeroinen pumppu tuohon mun vm 02 ysikolmoseen. Onko Liitännöissä eroa ? Huomioitavaa?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: polttoainepumpun vaihto
Käy se. Motonetin setti hieman vaihtelee, letkua saattaa joutua pätkän ostamaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2