Takaluukun iskarit

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Löysin yhden vanhan ketjun asiasta eli
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... highlight=
mutta siitä en vastausta saanut, joten...

Kyse on 9-3 vm.98 autosta. Takaluukun iskarit tuntuivat jo syksyllä hiukan löysiltä, koska luukku tuppasi tippumaan niskaan varsinkin jos hattuhylly oli kiinni siinä niillä kumilenkeillä.
Nyt talven tultua luukku ei pysy ylhäällä itseksen ollenkaan ja lisäksi luukku tuntuu tosi painavalta, vaikka siinä ei päällisin puolin olekaan kauheaa lumi/jääkuormaa.

Olisiko mahdollista, että luukkuun kertyisi vettä, joka sitten jäätyessään tekee luukun todella painavaksi? Jos näin, niin mitä kannattaisi tehdä?

Mistä tuohon löytäisi uudet, jäykemmät iskarit ja löytyykö saabeihin malleja, joissa on myös sellainen lukitsemismahdollisuus ts. kierretään iskarissa olevaa holkkia iskarin ollessa auki ja se lukittuu siihen? Tällainen löytyi aikanaan ainakin jossain vanhoissa Fordeissa...

Olisi kiva saada asiaan ratkaisu, ettei tarvitsi koko talvea asetella harjanvartta lattian ja luukun väliin kun pakkailee sinne tavaroita :roll: :wink: !
900S 2.3 Talladega 1997
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Hyvin ajoitettu threadi, itselläkin alkaa '98 autossa tulemaan luukku niskaan, etenkin pakkasella tai jos auto on lievässä ylämäessä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja Poy »

Mulla on biltemasta ostettu ja nyt toista talvea käytössä. Talvellakin vähän liian raskaan oloinen, mutta parempi näin kuin että liian löysä. Kesällä veinaa jäädä ripa käteen kun peräluukkua kiskoo kiinni. Mulla ei tosin ole sitä taka-spoikkaa ollenkaan.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5399
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja VKe »

Minun piti myös vaihtaa kaasujouset, ne vaan taitaa kulahtaa vuosien saatossa. Talvella hajosi lopullisesti päreet kun luukku kolahti niskaan. Ei meilläkään enää ylhäällä kestäny joten vaihdatin uusiin.

Muistaakseni niitä oli kahden mallisia tarjolla. Oliko se toinenmalli semmoinen joka oli tarkoitettu luukkuun missä oli se Viggen-tai Aero-spoileri ja toinen oli normi.

Luukun alareunoissa on ne vesireiät, kokeile että ne on avoimet niin ei pääse vesi jäätymään luukun sisään. Olet varmaan jo ne huomannutkin mutta tuli mieleen...
Sininen Saab 9-3, '99
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä ihan vakiopumput siellä aikansa toimii mutta ostopaikan suhteen ;
Tonnariin biltemasta ostetut pumput meni nopeasti huonoon kuntoon, toisena vuotena vuoti jo rankasti ja lakkasi toimimasta. Seuraavat hankinkin sitten motonetista ja ne on toiminut nyt toistaiseksi pari vuotta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Katselin Motonetin sivuilta ja mietin onko noilla mitään muuta eroa kuin jäykkyys ts. meneekö esim. 9-3 vm.98 autoon kumpikin malli?

12-8345 SAAB 900 "GM" 94->98 ja 9-3 98->02 Takal kaasujousi Saab-93
9-3 Takaluukkuun (500N) [1994->2002] 25,50 euroa

12-8353 SAAB 900 "GM" 94->98 ja 9-3 98->02 Kaasujousi GM-900 +spoileri
GM-900/9-3 Takaluukkuun jos spoileri [1994->2002] 25,00 euroa
900S 2.3 Talladega 1997
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Mimmi kirjoitti:Jäykkyysero, ei muuta.
Käy.
Kiitän vastauksesta! Ihmettelen vain miten nuo on hinnoiteltu eli se "parempi" eli jäykempi on jopa 0,50 e halvempi :roll: :roll: ....
900S 2.3 Talladega 1997
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja mursu »

Itse ostin kolmisen vuotta sitten nuo 500N ja nyt pikkuhiljaa alkaa olemaan sellaset että 45kg pitkätukkakin saa luukun omin voimin alas :)
personal jesus
"Saabisti"
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 22:05
Paikkakunta: stadi

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja personal jesus »

Kiitos vastauksesta mullekin ajankohtaiseen aiheeseen. Itellä 130+tkm ajettu -00 og ja lämpimällä vielä luukku pysyy ylhäällä. Vaihdettava olisi kaasujouset, jos vaikka lomien jälkeen.
#3332
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja TST »

Mulla ois joutilaana kaksi uutta takaluukun iskaria mallia Motonet ja ilman spoileria olevaan malliin. Ostin muistaakseni ysisataseen mutta käyvät ysikolmeenkin. Löytyvät Oulun seudulta ja laitan myös postissa, jolloin postimaksua 8,50 euroa. Hintaa tuolla parilla 30 euroa noudettuna/toimitettuna Oulun seudulle.

Laita sähköpostia jos kiinnostaa...

P.S. Viesti kuuluisi myyntipalstalle, mutta täällä olisi varmaan suorempaa kysyntää :D
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja SS »

Alkaa olemaan omatkin kaasujouset vaihdon tarpeessa, varsinkin jos spoilerin päällä on yhtään jäätä. Versioita on Motonetissakin 3, mikä noista on sopivin? Tarkoittaakohan tuo spoileri Aero/Viggen-tyyppisiä vai myös turbon mustaa muoviliparetta?
Kaasujousi GM-Saab900 12-8972 GM-900/9-3 Takaluukkuun [1994 - 2002] 19.90 €
Kaasujousi GM-900 +spoileri 12-8353 GM-900/9-3 Takaluukkuun jos spoileri [1994 - 2002] 25.00 €
Takal kaasujousi Saab-93 12-8435 9-3 Takaluukkuun (500N) [1994 - 2002] 25.50 €
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja RacerX »

Ostin nuo keskimmäiset ja toimivat molemmilla spoilerimalleilla Aero ja tavallinen. Riittävän tämäkät ovat.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016

Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

SS kirjoitti:Kaasujousi GM-Saab900 12-8972 GM-900/9-3 Takaluukkuun [1994 - 2002] 19.90 €
Kaasujousi GM-900 +spoileri 12-8353 GM-900/9-3 Takaluukkuun jos spoileri [1994 - 2002] 25.00 €
Takal kaasujousi Saab-93 12-8435 9-3 Takaluukkuun (500N) [1994 - 2002] 25.50 €
Itsekkin hankin viime viikolla kaasujouset tuohon kolkkiin. Pyysin nähtäväksi kaikki vaihtoehdot. Tuo ensimmäinen oli 470N tai 480N, en muista tarkasti, mutta oli scan techin pussissa. Toinen oli 520N ja paketissa luki Kilen. Viimeinen 500N (kuten tuossa lukeekin) ja Scan techin pussissa. Valitsin nuo 500N. Luukku pysyy hyvin ylhäällä mutta jotenkin "kuivan" tuntuiset ne on.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
t0.2 3-9 baaS
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Elo 11, 2005 10:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja t0.2 3-9 baaS »

Mäkin sain nyt uude 500N jouset, mutta, öh, miten nuo vaihdetaan helpoimmin ja ilman vahinkoja (lähinnä henkilö-sellaisia)?
Puuvene on puuvene, muu vene on muu vene!
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Takaluukun iskarit

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

t0.2 3-9 baaS kirjoitti:Mäkin sain nyt uude 500N jouset, mutta, öh, miten nuo vaihdetaan helpoimmin ja ilman vahinkoja (lähinnä henkilö-sellaisia)?
Omassa 9-3:ssa laiton harjanvarren sopivaan kohtaan pitämään luukkua ylhäällä (ei aivan auki) ja sitten vain ruuvarilla vääntämällä otin ne irti ts.ne ovat vain painamalla kiinni sellaisissa uritetuissa tapeissa!
Eli oli kyllä hämmästyttävän helppoja vaihtaa itse.

PS. tätäkin taustaa vasten esim.Kajaanin Delta-auton 200e hinta jousille vaihtotöineen tuntuu rosvoukselta :roll: !
900S 2.3 Talladega 1997
Vastaa Viestiin