Nakutus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Nakutus

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Taas kerran nalkutetaan nakuttelusta.
Oon huomannu tässä talven alkupäässä että konehuoneesta kuuluu nakutusta, paikansin lähteen jonnekkin apulaitehihnan tietämille.
Mikä sielläpäin voisi tälläistä aiheuttaa.
Huomasin myös että jäähdytysnestettä on vuotanut pois ja paikansin pari tippaa syylärin alle, syyläri tosin on vaihdettu jokunen vuosi sitten että epäilen vahvasti jotain letkua tms:
tipat on lähes keskellä autoa hieman kuskin puolella, löytyykö sieltä jotain letkuja ?
Kannattaako niitä kaupan "syylärinpaikkaustöhniä" käyttää, entäs purutupakkaa ?
nakertaa ajatus uuden 150e maksavan syylärin ostosta... :roll:
#4113
Ng900 -94
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Naputuksesta en osaa sanoa, mutta mömmöistä on ollut ennenkin juttuja, ja muistaakseni tuo syylärimönjä on enemmistön (?) mielestä syytä jättää hyllyyn. Ilmeisesti pitkässä juoksussa "kalkitsee" mm. lohkolämppärin vastuksen, huonontaen sen lämmitystehoa, ym mukavaa..
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ei ehkä ihan sama oire, mutta itselläni sellainen naputuksen kaltainen rallatus osoittautui porsivaksi vesipumpuksi.
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Tota vesipumppua vois joskus vilkasta jos se ei oo mikään ihan mahdoton irrotettava, missä se tarkalleenottaen sijaitsee, onko paha irroittaa jne ?
#4113
Ng900 -94
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Nakutus.. detonaatio siis palamis nopeus ei ole "normaali".

Säädä sytytystä myöhemmälle ja seosta rikkaammalle.

Puristussuhteen lasku tai korkeanpi oktaaniluku auttaa.
Alipainesäätimen jousia muutamalla/imuilman lämpötilaa laskemalla,voi olla vaikutusta.

Karstoituminen,tai tulppien lämpöarvo vaikuttaa.

Nakutus on vaarallista,hallitsematon palamisnopeus se rasittaa mäntää.

Vaihda isommat suuttimet ja uusi ilman suodatin,onhan imuilman esilämmitys kesäasennossa.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Eikös sytytys tuu boksilta, ei pahmmi oo säätämistä...
Tulpat vois jossai välissä vaihtaa, vanhoilla ajettu 16tkm. ainut vaa että nakutus ei tule männiltä tai tulpilta vaan ennemminkin apulaitehihnan paikkeilta.
#4113
Ng900 -94
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Lisäsin tossa just jäähynestettä, ei ollu iha nii paljo tippunu kun pelkäsin, vajaa litra meni kun viimeksi laitettu pari kk sitten ja jätettiin n, sentti sen viivan alle, pitää kotopuolessa tarkistaa syyläri mutta jos nakutus voi tulla vesipumpusta niin epäilys ois siellä ton nesteen kuluttajaks ?
#4113
Ng900 -94
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

BaConi kirjoitti:Lisäsin tossa just jäähynestettä, ei ollu iha nii paljo tippunu kun pelkäsin, vajaa litra meni kun viimeksi laitettu pari kk sitten ja jätettiin n, sentti sen viivan alle, pitää kotopuolessa tarkistaa syyläri mutta jos nakutus voi tulla vesipumpusta niin epäilys ois siellä ton nesteen kuluttajaks ?
Itsellä kului ko. nestettä melko paljon. Suunnilleen 700km välein SID ilmoitti, että neste on vähissä, minkä jälkeen täytin maksimitasolle.
Pumpun vaihdon jälkeen ei ole ilmoitellut.

Kuva

Tuosta käy ilmi pumpun sijainti. Pitkällä meisselillä tökkäät kiinni pumppuun, jos täristää ja rallattaa, niin jossain mättää. Jos mitään epänormaalia ääntä tai tuntemusta meisseliin ei välity, niin vika on suurella todennäköisyydellä jossain muualla.
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Tänks, pitää kokeilla viikonloppuna kun pääsee käymään vanhempien luona, ei oikei kerrostalon pihassa jaksa... Muutakun auttaa naapuria käynnistämään peugeot :lol: Tulin kaupasta niin ei tuntunu naapurilla starttaavan, tais olla hiilet menny startista vaikka vasta 6v vanha auto :D tuuppaamallahan se sit lähti, tosin taaksepäin ku eteenpäin ei ollu tilaa.
#4113
Ng900 -94
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Oma satkukin alkanut nakuttamaan. Käytin auton n. kuukausi sitten öljynvaihdossa, jolloin nakutus loppui muutamaksi viikoksi, mutta nyt nakutus on alkanut uudestaan. Puolen vuoden sisään on joutunut muutamaan otteeseen lisäämään jäähdytysnestettäkin, mutta onkohan asioilla yhteyttä? Öljyt näyttävät normaaleilta, eikä näytä maahan tiputtelevan mitään.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Omassa T7-Saabissa alkoi sylinteri nro 1. keräämään enenevissä määrin nakutuksia, kun kansipahvi tihkutti jäähdytysnestettä sylinteriin... ...lääke oli sitten kansiremontti, jonka jälkeen ei nakutuksia ole esiintynyt.
Saabiton Saabisti
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja torque »

@TW, ihan mielenkiinnosta kun samanikäinen biili pihalla, paljonko on kilsoja takana ja onko vakiosofta? (oma biili yhä kehrää kuin kissa :-)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Stage 1:llä ajelin noihin aikoihin (suoritin korjauksen kesällä) ja matkamittarissa oli n. 170tkm.

Nyttemmin olen ajellut tuolla tehtaan 170HP-ohjelmalla - en siksi, että pelkäisin moottorin puolesta, vaan siksi, että pidän ohjelman toimivuudesta/luonteesta.
Saabiton Saabisti
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Nakutus

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

onhan öljyä riittävästi koneessa :roll:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin