"Holkkiremontti" automaattiin...?
"Holkkiremontti" automaattiin...?
Onkohan täällä joku tehnyt automaattivaihteistoon holkkiremppaa?
Saabissa on semmonen ongelma, että kuskin puolen vetarimalja heiluu 4-5 mm ja se on varmaankin vapinan aiheuttaja kovemmissa vauhdeissa. Kysymys onkin, että onko manuaalin ja automaatin perät samaa kamaa, eli päteekö automaattiin manuaalin holkkiremppa tässä tilanteessa vai pitääkö tehdä isompi remppa?
Saabissa on semmonen ongelma, että kuskin puolen vetarimalja heiluu 4-5 mm ja se on varmaankin vapinan aiheuttaja kovemmissa vauhdeissa. Kysymys onkin, että onko manuaalin ja automaatin perät samaa kamaa, eli päteekö automaattiin manuaalin holkkiremppa tässä tilanteessa vai pitääkö tehdä isompi remppa?
Re: "Holkkiremontti" automaattiin...?
Automaatissa ei ole ollenkaan tuota holkkia, joten et voi vaihtaa sitä. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: "Holkkiremontti" automaattiin...?
Onks jotain muuta vaihtoehtoa ku koko askin vaihto?
Re: "Holkkiremontti" automaattiin...?
No täytyyhän siellä nyt jokin laakerointi olla joka on korjattavissa tai onko siitä menossa se tripodi hajalle tai jotain.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: "Holkkiremontti" automaattiin...?
Tollanen näkymä siellä on, herättääkö ajatuksia ?
![Kuva](http://www.fotopankki.fi/dispVeryLarge/30416565-IMG_3610_s)
![Kuva](http://www.fotopankki.fi/dispVeryLarge/30416860-IMG_3611_s)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: "Holkkiremontti" automaattiin...?
Eli neulalaakerihan siellä näyttää olevan. Eikun vanhat pihalle ja uutta sisälle. Tuostahan saa tuon laipankin irti jos haluaa, niin voi työstää pöydällä kaiken tarvittavan, vai miten se automaatissa on.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: "Holkkiremontti" automaattiin...?
Nii, itelläni on kyllä sellanen käsitys, että sen kuuluukin olla noissa japsilaatikoissa hieman väljä.
Ainakin parissa muussakin Aisinin laatikossa olen tuohon törmännyt. Vetoakselissahan on tasapainotuspaino värinän estämiseksi.
Ainakin parissa muussakin Aisinin laatikossa olen tuohon törmännyt. Vetoakselissahan on tasapainotuspaino värinän estämiseksi.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Re: "Holkkiremontti" automaattiin...?
Missähän kunnossa Kargin autossa on moottorituet ja alatukivarsien puslat.
Omassa vastaavassa tomaatissa esiintyi myös heti alussa vatkausta satasen nurkilla myyjän mukaan tasapainotetuilla renkailla.
Vapinat loppui viimeistään silloin kun puslat vaihdettiin ja vaihteiston pään kahtia repeytynyt moottorin tukikumi uusiksi.
Kyllähän tuo konepaketti alkaa varmaan resonoimaan sopivalla vauhdilla jos ei ole kunnolla kiinni.
Omassa vastaavassa tomaatissa esiintyi myös heti alussa vatkausta satasen nurkilla myyjän mukaan tasapainotetuilla renkailla.
Vapinat loppui viimeistään silloin kun puslat vaihdettiin ja vaihteiston pään kahtia repeytynyt moottorin tukikumi uusiksi.
Kyllähän tuo konepaketti alkaa varmaan resonoimaan sopivalla vauhdilla jos ei ole kunnolla kiinni.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: "Holkkiremontti" automaattiin...?
Itte tuota heiluvaa maljaa sain kunnian kokeilla tuossa ~250t ajetussa ja verrata samantien ~180t ajettuun.
tuo 250t ajettu karg:in tapaus heilui noin puoli senttiä maljan ulkoreunasta, kun taas tuo ~180t ajettu heilui max 2mm, eli huima ero. Samoin Kargin tapauksessa laatikko selkeästi vuoti öljyä vetarin stefan juuresta, joka tunnetusti on viittaa vahvasti väljään maljaan.
.. Juu. Kyseisessä autossa on myös alapallot väljät ja tripodiakin voisi kurkata tukivarsia vaihtaessa, mutta ei tuo heiluminen normaalia ole.
Missäs tuossa kuvassa näkyy neula-laakeri? Itse hahmotan stefojen jälkeen vain "tummanharmaan" liukupinnan sekä perän rattaan boorit...
Samoin EPC tuntee perässä vain perän ja lautaspyörän, mutta ei muita osia erikseen.
Jos tässä hieman muistellaan mitä manuaalivaihteisen ng900/9-3:sen laakerointi on syönyt, niin perä on laakeroitu kahdella kartiorullalaakerilla kuoreen, kuten automaatissakin, mutta itse vetarit ovat "kuuluisalla" holkilla "laakeroitu" perän vetarin reikään, eli voisikohan sanoa että liukulaakeroitu. Suoraan ajettaessahan perä pyörii samaa vauhtia vetarin akseleiden kanssa, eli kulumista tapahtuu vain pyörien pyöriessä eri nopeutta, eli kurvatessa tai yhdellä pyörällä sutiessa.
Tonnarissa on vetarin maljat laakeroitu laatikon poskiin vielä erillisillä "poskilaakereilla".
tuo 250t ajettu karg:in tapaus heilui noin puoli senttiä maljan ulkoreunasta, kun taas tuo ~180t ajettu heilui max 2mm, eli huima ero. Samoin Kargin tapauksessa laatikko selkeästi vuoti öljyä vetarin stefan juuresta, joka tunnetusti on viittaa vahvasti väljään maljaan.
.. Juu. Kyseisessä autossa on myös alapallot väljät ja tripodiakin voisi kurkata tukivarsia vaihtaessa, mutta ei tuo heiluminen normaalia ole.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Missäs tuossa kuvassa näkyy neula-laakeri? Itse hahmotan stefojen jälkeen vain "tummanharmaan" liukupinnan sekä perän rattaan boorit...
Samoin EPC tuntee perässä vain perän ja lautaspyörän, mutta ei muita osia erikseen.
Jos tässä hieman muistellaan mitä manuaalivaihteisen ng900/9-3:sen laakerointi on syönyt, niin perä on laakeroitu kahdella kartiorullalaakerilla kuoreen, kuten automaatissakin, mutta itse vetarit ovat "kuuluisalla" holkilla "laakeroitu" perän vetarin reikään, eli voisikohan sanoa että liukulaakeroitu. Suoraan ajettaessahan perä pyörii samaa vauhtia vetarin akseleiden kanssa, eli kulumista tapahtuu vain pyörien pyöriessä eri nopeutta, eli kurvatessa tai yhdellä pyörällä sutiessa.
Tonnarissa on vetarin maljat laakeroitu laatikon poskiin vielä erillisillä "poskilaakereilla".
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: "Holkkiremontti" automaattiin...?
Tarkemmin kun katsoo, niin ei missään.Hook kirjoitti: Missäs tuossa kuvassa näkyy neula-laakeri?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-