jäähdytinneste/paisari ihmettelyä
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
jäähdytinneste/paisari ihmettelyä
Tuntuu, että nestettä kuluu hiukan. Lisäksi nesteen taso paisarissa kylmänä alta suositellun rajan. Mutta lämpimänä, kun avaa korkin nesteen pinta paisarissa nousee 1-2 senttiä. Paisarissa ei ilmene mitään kuplintaa. Onko syytä epäillä kannentiivistevuotoa? Vai jotain muuta?
Re: jäähdytinneste/paisari ihmettelyä
Tarkasta vajuuko sitä nestettä todella, vai onko se kuuman ja kylmän nesteen luonnollista pinnan korkeuden vaihtelua. Termostaatti voi jumittaa ja olla syynä moiseen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: jäähdytinneste/paisari ihmettelyä
tilasta se johtuu
neste tiivistyy kylmetessään ja laajenee lämmetessä.
juuri tästä syystä on paisariinkin merkattu nestepinta tasot niin kylmälle kuin kuumallekkin.
vanhemmiten alkaa vesipumppu hieman mehimään mutta vähäisissämäärin sillä ei ole kamalan paljon merkitystä kun vaan seuraa tilannetta säännöllisesti
ja seuraa lämpö mittaria.
neste tiivistyy kylmetessään ja laajenee lämmetessä.
juuri tästä syystä on paisariinkin merkattu nestepinta tasot niin kylmälle kuin kuumallekkin.
vanhemmiten alkaa vesipumppu hieman mehimään mutta vähäisissämäärin sillä ei ole kamalan paljon merkitystä kun vaan seuraa tilannetta säännöllisesti
ja seuraa lämpö mittaria.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: jäähdytinneste/paisari ihmettelyä
Joo aineilla on tiettyjä ominaisuuksia, mutta miksi laajeneminen tapahtuu vasta korkin aukaisun jälkeen? Luulisi nestepinnan nousevan laajenemisen johdosta ilman korkin aukaisuakin, kerran siellä tilaa sitävarten on.
Re: jäähdytinneste/paisari ihmettelyä
Siellä voi olla ilmaa välissä vähän paineistetussa tilassa, niin nestepinta nousee vasta, kun korkki on aukaistu.usvaa putkeen kirjoitti:Joo aineilla on tiettyjä ominaisuuksia, mutta miksi laajeneminen tapahtuu vasta korkin aukaisun jälkeen? Luulisi nestepinnan nousevan laajenemisen johdosta ilman korkin aukaisuakin, kerran siellä tilaa sitävarten on.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: jäähdytinneste/paisari ihmettelyä
Minulla tuo talviauto kenkkuilee vähän samalla tavalla, välillä ilmoittaa jäähdytinnesteen vajeesta, korkin kun avaa niin pinta nousee lähemmäksi kylmän aineen rajaa. Erehdyksissäni menin yhtenä aamuna lisäämään nestettä kylmän rajalle (ulkona -20), töihin päästyäni kaikki tavara ei meinannut säiliöön mahtua.
Tuo pinnan nousu korkkia avatessa ilmenee jopa kokonaisen työpäivän jälkeen (auto lämpimässä hallissa), mikä ainakin viittaisi kohtuullisen tiiviiseen järjestelmään, jos paineet kerran pysyy ~8h.
Johki tuo kyllä nestettä myös kadottaa (siis jäähdytinnestettä), en tiedä minne, joten varmaan menee palotilaan...
Tuo pinnan nousu korkkia avatessa ilmenee jopa kokonaisen työpäivän jälkeen (auto lämpimässä hallissa), mikä ainakin viittaisi kohtuullisen tiiviiseen järjestelmään, jos paineet kerran pysyy ~8h.
Johki tuo kyllä nestettä myös kadottaa (siis jäähdytinnestettä), en tiedä minne, joten varmaan menee palotilaan...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: jäähdytinneste/paisari ihmettelyä
moro! itellä 93sta halkesi kennoille menevä jäähdytysletku, koneen alkupäästä mutkan kohdalta. kuulemma tyyppivika. onneksi sid ilmoitti vajeesta.
tyhjäkäynnin paine ei näyytänyt vuotoa, mutta kun polkaisi kaasua, nestettä valui konetilaan! tiedän myös vastv tapauksen 900sta vm-94.
tyhjäkäynnin paine ei näyytänyt vuotoa, mutta kun polkaisi kaasua, nestettä valui konetilaan! tiedän myös vastv tapauksen 900sta vm-94.
# 9-3 2.0t vm-99
Re: jäähdytinneste/paisari ihmettelyä
Jatketaas jäähdytin ihmettelyä: Eli autona ng900s -94 ja auton paisuntasäiliön nesteen lämpötila ei nouse kuin sormenlämpöiseksi vaikka lefti pyörii ilmoittaen että lisäjäähdytystä kaivataan koneeseen.
Kun vertaan og900 malliin niin paisarin nesteeseen ei ollut asiaa laittaa sormia kun auton kone saavutti käyntilämpötilan.
Kysymys: mistä tiedän kiertääkö koneessa jäähdytysneste? Ilmeisesti termostaatti ainakin voi jumittaa ja entäpä vesipumpun toiminta?
Kaikki näyttää ulkoisesti olevan kunnossa, hihnat ok, jäähdytys nestettä kulutti jossain vaiheessa mutta kulutus loppunut. En viitsi pelkän epäilyn vuoksi ruveta vaihtelemaan osia.
Kun vertaan og900 malliin niin paisarin nesteeseen ei ollut asiaa laittaa sormia kun auton kone saavutti käyntilämpötilan.
Kysymys: mistä tiedän kiertääkö koneessa jäähdytysneste? Ilmeisesti termostaatti ainakin voi jumittaa ja entäpä vesipumpun toiminta?
Kaikki näyttää ulkoisesti olevan kunnossa, hihnat ok, jäähdytys nestettä kulutti jossain vaiheessa mutta kulutus loppunut. En viitsi pelkän epäilyn vuoksi ruveta vaihtelemaan osia.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: jäähdytinneste/paisari ihmettelyä
vaiha termari
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131