SAAB 900 vm.95

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jmaximus
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 17:40

SAAB 900 vm.95

Viesti Kirjoittaja jmaximus »

Nyt tarviis neuvoa.

http://img237.imageshack.us/i/gyu.gif/

1. Onko pun.nuoli ruuvin päässä kuusiokulma? Onko se kierteellä kiinni sinisessä vai onko mulla vai jumissa ja pahasti? Ja nyt puhuttaan vm94 ja 95v allun mallista.

2. Vihreä nuoli jos saan ruuvin auki ja tukivarren pois niin saanko sen vielä käsi pelin takaisin?

SORI huonosti muotoilut kysymykset. Oon jo pari päivää yrittä nyt saada tuki varsia irti autosta, että saan pirun puslan vaihdettua.

3. Neuvoja onko mitään kotikostia jolla saisin puslan kiinni tukivarteen vai pitääkö suosiolla ettiä prässi tai ruuvipuristin?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: SAAB 900 vm.95

Viesti Kirjoittaja suorsa »

1. tukivarsi on kartiolla kiinni pyörän navan alareunassa. Eli mutteri päältä pois ja ko. paikkaan tarkoitetulla ulos vetäjällä irti. Ulosvetäjää ei välttämättä tarvitse, mutta sitä konstia en neuvo, koska kohta itketään kun meni pallonivelen ja vetarin suojakumit rikki ;)

2. Käsipelillä saat takaisin paikoilleen.

3. Jos uusi pusla on uretaani pusla niin menee ilman prässiä. Jos taas on tavallinen niin tarvitset prässin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jmaximus
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 17:40

Re: SAAB 900 vm.95

Viesti Kirjoittaja jmaximus »

Millainen on tuo ulos vetäjä?

Kiitos myös nopeasta vastauksesta
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: SAAB 900 vm.95

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kuvaa en tähän hätään löytänyt, mutta haarukkamallinen pitäisi ainakin periaatteessa sopia.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: SAAB 900 vm.95

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tuo on hankala paikka tavalliselle biltema- tai motonetmallin nivelletylle haarukkaulosvetäjälle, ulompi vetonivel ja kartiotapin pää ovat niin lähekkäin että ulosvetäjän yläleuka ei mahdu väliin. Sitten mahtuu jotenkuten jos alatukivarren irrottaa auton rungosta ja 32mm napamutterin irroituksen jälkeen vetää koko etutolppaa ja vetoakselia erilleen. Kuitenkin ottaen huomioon ja varoen ettei samalla kisko vahingossa sisempää vetoniveltä niin ulos että tripodin laakerit putoavat suojakuminsa sisälle.

Itse availen noita satkun alapalloja nykyään pelkästään kahdella pajavasaralla samanaikaisesti olkatukeen kartiotapin molemmin puolin lyömällä.

Melkein kyllä suosittelisin koko alatukivarren uusimista mukanaan tulevine pusline kaikkineen, jos se keskipusla on jo rikki niin kyllä se alapallonivelkin taitaa olla jo melkoisen notkeassa kunnossa, ja sitähän ei saa erikseen vaan koko tukivarsi puslineen on taas vaihdettava. Ja vanhan pallonivelen irroituksessa saisi käyttää säälimättä jonkun vitosen maksavaa murtohaarukkaa.
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: SAAB 900 vm.95

Viesti Kirjoittaja pomppo »

Minuteman kirjoitti: Itse availen noita satkun alapalloja nykyään pelkästään kahdella pajavasaralla samanaikaisesti olkatukeen kartiotapin molemmin puolin lyömällä.
Tuo toimii hyvin eikä riko paikkoja.
Joskus lähtee heti irti ja joskus vaatii vähän kärsivällisyyttä.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: SAAB 900 vm.95

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse suosinut myös tuota lyöntimenetelmää nosturilla apumiehen kammetessa reilulla metrisellä kioskin yleisavaimella tukivartta alaspäin.. (kanki työnnetty takaviistoon kallistuksen vakaajan ja aputukivarren välistä apurungon alle, jolloin kankea painamalla alaspäin huomaa, kun tukivarsi irtoaa)

Lähtee useimmiten muutamalla lyönnillä kun on 2 kiloisella vararalla oltatuen silmukkaan renkaat linkussa paukauttanut. Tarvittaessa muutama lyöti myös toiselta puolen on viimeistellyt irroituksen jos ei parilla etupuolelta lyönnillä ole irronnut.

Olen ensin rasvannut crc:llä tai vastaavalla suojakumin, ettei ota itseensä, vaikka vasara saattaa välillä vähän nirhastakkin. Samoin olen jättänyt mutterin parilla kierrokselle jengoille, että kun tappi irtoaa, niin tukivarsi liikahtaa hallitusti vain sen noin sentin.

Tasamalla voipi olla hieman haastellisempaa paukuttaa kunnolla, mutta ei tuohon oikein parempaakaan "koti" konstia ole löytynyt ehjänä irroittamiseen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin