Uusi saabisti.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Napero
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 08:28

Uusi saabisti.

Viesti Kirjoittaja Napero »

Terve vaan kaikille!

Tuli sitten minustakin saabisti kun pistin dieseli farmarin menemään tulevien veromuutosten myötä.

Ostin oikeastaan hetken mielijohteesta tuollaisen metallinhopean 9-3 2.0teen vm.2000 ilmeisesti viimeisiä tolla t5:llä mitä nyt vähän saabiin olen ehtinyt tutustua.
Semmoinen kysymys että jotain autolle on tehty vakio 154 heppainen se ei ole, kulkupuoli on sitä luokkaa. Aikaisemmin joskus ollut ahdettu volvo siihen lähinnä verraten. Sen verran olen konehuoneeseen kurkannut että ruskeat suuttimet näkyy bensatukissa olevan, magneettiventtiiliä en ole löytänyt ja turbossa ei muuta lue kuin garret ja a/r .48 kompurapuolella, osaisko joku vähän valottaa mitähän toi on syönyt. Rajoitin tulee vastaan 6500rpm:ssä ja hyvin vetää ylös asti ja mitä äkkiä turasin mittarin kiinni ni ahtaa jotain 0.8-0.9bar. Suljetulla alueella vähän kokeilin tuota kiihtyvyyttä ja käsivaralta meni 100-150 n. 5sek luokkaa. Tällaisia pohdin kun en tosiaankaan omaa mitään kokemusta saabeista, kaunis auto, kaikin puolin tykkään kyllä! :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi saabisti.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aika mielenkiintoiselta kuulostaa.. varsin vähän ahtopaineita viritetyksi mutta selvästi enemmän kuitenkin kuin vakio matalapaineessa. Turbon A/R .48 kompurapuolella ei kerro oikeastaan mitään koska voi olla vakioahdinkin tai sitten joku isompikin Garrett sen perusteella, pakopesän koko, imusiiven koko tai edes kuva ahtimesta voisi kertoa vähän enemmän että onko se vakio T25 vai jotakin muuta.

Orkkissuuttimet on punaiset ja 350cc/min, noilla paineilla ei olisi tarvetta vaihtaa isompiakaan, joskin T7 autoista löytyy ruskeita samankokoisia suuttimia (en näe kyllä syytä miksi olisi vaihdettu).

100-150 5sec käsivaralla eli voinee laskea helposti liki sekunnin lisää todelliseen, nimittäin tasan 5sec olisi jo reipasta 300hv tahtia, ellei enemmänkin koska noilla ahdoilla ei alempana vääntöä voi olla juuri 350Nm enempää. 5,5sec vastaisi n. stage3:sta ja lähempänä 6sec voisi olla mieto stage1.

Magneettiventtiili pitäisi kyllä löytyä, ainakaan vakiolla hukkaportin kellolla ei 0,9 bar paineita aikaan saa ja olisi vähän kumma tapa virittää (joskaan ei ennenkuulumaton) kun sähköinen ohjauskin on helppo saada.. Ettei siellä olisi jossain johtojen perässä piilossa roikkumassa vaikka T7 mankkuvena, vai meneekö selvästi kompurakotelolta letku suoraan hukkaportille? Softaa on kyllä käsitelty koska vakiona rajoitin nappaa kiinni lähempänä 6000rpm. Voihan siellä tietysti bleedikin olla..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Napero
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 08:28

Re: Uusi saabisti.

Viesti Kirjoittaja Napero »

Tota itsekkin ihmettelin koska kyllä mun mielestä menee suoraan kompuralta hukkikselle! Täytyisi olla kyllä melko jäykkä portinjousi että tuollaiset paineet pitää..
Muutenkin erikoinen turaus toi softa kun tuntuu että paineet nousee 0.5 yläpuolelle vasta 4000 tonnin jälkeen? kiihtyy kyllä pirun hienosti sen jälkeen, en tiedä onko tarkoituksella haettu tuollaista potkua. Miten on muuten joko tällaiseen saa obd kautta softaa rukattua sellainen portti ainakin näkyy kuskin jalkatilassa olevan?
Suuttimet on varmuudella ruskeat onko ne sit 390cc vai mitkä?
Joku poikkituki myös löytyy konehuoneesta ja map-anturi on siihen isketty kiinni.
Auto on tosi hyvässä kunnossa ja paljon huollettu joista kaikista kuitit.
Täytyy tsekata tota ahdinta paremmalla aikaa onkohan turbiini puolella jotain notuleita..
Kiitos vaan täällä ainakin tuntuu saavan kysymyksiin vastauksia toisin monissa muissa foorumeissa :D
Sellainen vielä että sytkäkasetti ainakin on punainen jos en värisokea ole :|
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi saabisti.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No, jos menee suoraan letku kompuralta hukkikselle ja siinä ei ole mitään bleediä tms. niin sitten ei ole softalla mitään ohjausta. Voi olla että se hukkis on kiristetty niin tiukalle ettei yläkierroksilla mahdu aukeamaan tarpeeksi -> ahdot karkaa ylemmäs. Tai sitten siellä on jäykkä kello.. tai niin iso pakosiipi/pesä ettei ahdot nouse tuota aiemmin. Tuskin on tarkoituksella tuohon pyritty. :)

Ei saa OBD:n kautta softaa vaihdettua, mutta ecun irroittamalla saa BDM:llä tai CAN:llä, ja vänkärin jalkatilasta löytyy myös liitin jota kautta voi CAN:lla softaa vaihtaa periaatteessa. Vaatii vaan lisäksi vähän korkeamman jännitteen syöttämisen samasta liittimestä (n. 15V).

Ruskeat suuttimet voi tietysti olla ihan mitä vaan, mutta jos ne on T7 ruskeat suuttimet niin ne on samankokoiset 350cc kuin punaisetkin orkkissuuttimet.

Punainen sytkäkasetti ja MAP-anturi poikkituessa kertoo myös että auto on T5.. Se poikkituki on kaikissa jo tehtaalta jos on se normi ohut musta, mutta onhan noihin saanut jälkiasennettua järeämpiäkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Napero
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 08:28

Re: Uusi saabisti.

Viesti Kirjoittaja Napero »

Hukkista on kyllä kiritty mutta kyllä sitä käsivoimin sai liikutettua eli aukeaa ainakin jonkin verran. Varmaan on se alkuperäinen poikkituki ku on musta.
Yritän sitä ahdinta katsella kun kerkeän, ei vaan viitsisi ruveta availemaan mitään turhaan. Se mankkuventtiili varmaan kannattaisi hommata?
Nyt löysin kuitin ahtimen huollosta kun kaikki paperit kävin läpi, ja tehtykkin vain vuosi sitten ei kyllä käy ilmi muuta kuin ahtimen huolto.
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Uusi saabisti.

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Postaa kuva siitä ahtimesta, niin joku ystävällinen suattaapi tietää ja kertoa mikä se on. :)
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi saabisti.

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Eikö tuo jo melkein kannattas kysyä edelliseltä omistajalta tarkempaa historiaa ? Ei tarttis arvailla...
XC70 D5 -11
Vastaa Viestiin