Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
sunn
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 00:41

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sunn »

Jukkis kirjoitti:
sunn kirjoitti:
Azanovix kirjoitti: Onko tähän tullut mitään selkiyttä?
Itse asiassa hetki sitten tuli. Kiitokset hyvistä vinkeistä. Koko viikon ollut pirullinen kiire ja selkä aivan juntturassa, mutta hetki sitten kävin Haynesin korjauskirjan kanssa perusteellisesti läpi kaikki vikakohdat kohdasta, "kun startti pyörii, mutta auto ei käynnisty".

Syyllinen oli ilmastointilaitteen (15 AMP) sulake! (AC/ACC). Aiemmassa ylimalkaisessa tsekkauksessa laiminlöin vesisateessa tämänkaltaiset sulakkeet. Nykyautoissa kaikki todellakin vaikuttaa kaikkeen. Tämä sulake on konepellin alla olevassa boksissa.

Myös Haynesin ohjeet tuntuivat jotenkin lapsellisilta (tarkista akun kaapelit, vaikka startti pyörii), mutta varmasti valtaosa vioista onkin näitä todella "helppoja". Siitä kyllä aina lähden liikkeelle, että varmistan, että tankissa oikeasti on bensaa, mihinkään mittariin ei tässä kannata liikaa luottaa :).

Edelleen on tietysti selvittämättä, mikä sulakkeen rikkoi. Kun sen nyt korvasi uudella oli todella kummaa käytöstä: kun virta-avain oli paikallaan, mutta autoa ei oltu vielä koitettu käynnistää kertaakaan alkoi kylmän moottorin tuulettimen flekti puolen minuutin kuluttua pyöriä! Kun auto sitten käynnistettiin (lähti ekalla startilla heti) ja sitä ennen annettiin tietysti sidin käydä tsekit läpi ei vika(haamutuuletus) tai "check engine"-varoitus enää toistunut ja sulake pysyi koeajolenkin jälkeenkin ehjänä.

Lohdullisesti uskaltaa tuon nyt joka tapauksessa varasulakkeita taskussa ajaa tarkempiin mittauksiin huoltoon.
Vieläkö teidän kiesi on rullannut tuon pelkän sulakkeen vaihdon jälkeen? Vai onko paljastunut mitään uutta asian tiimoilta? Mullakin kun tuo flektin oireita myöten täsmää.. sulaketta en oo tarkastanu vielä, kun auto ei oo pihassa.
Terve,

todellinen syyllinen oli bensapumppu. Pitikin tämä tieto tänne upata. Lukemisen voi lopettaa tähän, mutta jatkan kuitenkin turinaa.

Auto kävi tosiaan merkkihuollossa, kun se elpyi, sulakkeet varalla mukana. Merkkihuollon testissä todettiin auto viattomaksi mm. bensapumpun osalta, mutta epäilin bensapumppua kaiken aikaa. Valohoitona vaihdettiin virranjakajan kansi ja pyörijä, vaikka toki ne itse olin jo tsekannut. Mutta esim. tulppia ei vaihdettu!

No, lopulta auto ei käynnistynyt lainkaan ja hinausauto vei sen merkkihuoltoon uudelleen. Nyt bensapumppu tilattiin ruotsista ja sen jälkeen auto on pelannut, kun unelma. Myös hapertuneet bensaletkut vaihdettiin. Tässä oli suurena etuna GM:n kampanja, joka myönsi alen polttoainejärjestelmän varaosiin. Toki tästä ei merkkiliike ollut kuullutkaan, mutta ale saatiin, kun oli ko. Saab-mainoslehti mukana. Toisella kierroksella vaihdatin myös tulpat samaan konkurssiin merkkihuollossa.

Myös kaverin isän nyt jo myydyssä saman vm. 9-3 saabissa meni bensapumppu aivan samoilla kilsoilla eli n. 150 tkm ja onpa se myös aika monessa 9-5 mallissa mennyt noilla main. Jos se tuossa vaiheessa vielä pelaa vaihdattaisin sen joka tapauksessa, jos autoa aikoo vielä pitää.

Sanoisin, että myös DICE:n viallinen transistori tulee sulla vastaan, jos sulla on vm. -98 auto.

Vihje: hankkiudu autosta eroon, jos se vielä kulkee omin voimin.

Meillä on mennyt auton korjauksiin enemmän, kuin sen ostohinta. Vm -89 OG 900 on samassa ajassa mennyt vain normihuollot ja bensaa tankkiin ja sillä ja on ajettu +100 tkm enemmän ja ollut samassa taloudessa 18v :).

No, onneksi Saab pääsee GM:stä ja Opelista nyt eroon, tavalla tai toisella. Tuo Opelin bensapumppu on erittäin huonoja uutisia.

Emäntä kuitenkin tykkää 9-3 Saabista ja onhan siinä vähän peltiä ympärillä, kun sukkuloi liukkailla kyläteillä. Itse en omaa OG-Saabia näihin GM:n keksintöihin vaihtaisi, vaikka tulisi tunti turpaan.
sunn
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 00:41

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sunn »

Mimmi kirjoitti:
sunn kirjoitti:No, onneksi Saab pääsee GM:stä ja Opelista nyt eroon, tavalla tai toisella. Tuo Opelin bensapumppu on erittäin huonoja uutisia.
Pahaksi onneksi sinulla on pussihoususaabissasi sama "opelpumppu".

Tämä haiskahtaa provolle, mutta vastataan nyt kuitenkin. Vanhoissa OG-Saabeissa valmistajan näkee vasta kun ottaa pumpun käteen. Valmistajan erotat helposti: Boschissa on kaksi pumppua päällekkäin ja Walbrossa on yksi pumppu. Niin tai näin, nämä ei ole ollut ongelmallisia OG-Saabeilla meillä.

Kun aletaan puhua OG-Saabeista niin meillä on ollut kilsoja lasissa 440 tkm ja 280 tkm kun autot on myyty eteenpäin. Ja edelleen nämä on ollut orkkispumpuilla. Nykyisessä tosiaan nyt +260 tkm.

Näin vanhat autot (+20v) on kuitenkin aina yksilöitä, eikä korrelaatiota voida enää suoraan muodostaa pelkkiä kilometrejä tuijottamalla. Silti on Suomessakin jotain osattu :). Kiltisti on vanha rouva kylmästartannut tämänkin kylmän talvikauden päivittäin.
Viimeksi muokannut sunn, Ti Tammi 12, 2010 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Samaa walbron pumppua se löytyy kaikista og900/9000/ng900/9-3/9-5, 6mm vs 8mm lähdön osalta eroa jossain mutta peruspumppu ihan sama.
Walbrohan on myös OG-satkussa muovitankin valmistaja, myös pumpun 90-luvun alkupuolen malleissa jolloin GM tai Opel ei vielä Saabeissa mitenkään näkynyt. Firmakin on amerikkalainen.

Bensapumppujen hajoaminen 200-300tkm on ihan peruskauraa kaikissa autoissa. Eipä voi uudempia Saabeja siitä syyttää. Boschilaisiakin mennyt samoilla kilsoilla yhtä lailla. Suurin ero se että Boschin pumput tuntuu yleensä hyytyvän vähitellen ennen lopullista hajoamista toisinkuin Walbro joka pimenee helpommin kerrasta.

Aika vähän noissa '98 kolkeissa mitään polttoainejärjestelmään liittyviä vaivoja on, ainakin Trionic 5 on valovuosia parempi järjestelmä kuin mikään OG:ssa nähty kaikinpuolin.

Pumpun hajoamisen kilsojakin on tyhmä tuijottaa koska käyttötunnit sen rikkoo eikä kilsat, maantieajossa voi kestää vaikka 400tkm ja kaupunkiajossa vain 150tkm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sunn
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 00:41

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sunn »

jcarlson kirjoitti:Samaa walbron pumppua se löytyy kaikista og900/9000/ng900/9-3/9-5, 6mm vs 8mm lähdön osalta eroa jossain mutta peruspumppu ihan sama.
Niiden hajoaminen 200-300tkm on ihan peruskauraa. Eipä voi uudempia Saabeja siitä syyttää. Boschilaisiakin mennyt samoilla kilsoilla yhtä lailla. Suurin ero se että Boschin pumput tuntuu yleensä hyytyvän vähitellen ennen lopullista hajoamista toisinkuin Walbro joka pimenee helpommin kerrasta.

Aika vähän noissa '98 kolkeissa mitään polttoainejärjestelmään liittyviä vaivoja on, ainakin Trionic 5 on valovuosia parempi järjestelmä kuin mikään OG:ssa nähty kaikinpuolin.

Pumpun hajoamisen kilsojakin on tyhmä tuijottaa koska käyttötunnit sen rikkoo eikä kilsat, maantieajossa voi kestää vaikka 400tkm ja kaupunkiajossa vain 150tkm.
Hei, kiitos asiallisesta kommentista. Pääpiirteittäin olen samaa mieltä. Tässä tulikin hyvin perustellusti esille se, että noin 150 tkm huitteilla bensapumppu voi alkaa monessa 9-3:ssa oireilla ja noilla "kilsoilla" ihmisten on vaikea uskoa, että juuri bensapumppu olisi syyllinen, kun vanhoilla on tahkottu tuplaten pitempää matkaa. Mene ja tiedä, onko sitten ihmisten ajotavat muuttuneet, mutta minulla on lähipiiristä 3 omistajaa, joitten auto on ollut -98, uutena ostettu ja bensapumppu mennyt +- 150 tkm kohdalla. Kyllä tuossa alkaa jo olla korrelaatiota. Lienevätkö sitten olleet maanantaikappaleita. Aika kärkkäästi voisi tarjota selitykseksi uuden mallin ensimmäisen vuoden harjoittelukappaleita, mutta koko totuutta tuskin koskaan saamme tietää. Toisena mallivikana Saabin Dicessä oli viallinen kondensaattori, joka vuoti piirilevylle ja vei vilkut mennessään. Suomen merkkikorjaamot ei ole tästä kuulleetkaan ja maksattaa täyden vikatestin, vaikka jenkkilässä Saabin korjaamoille suunnatussa kirjeessä tämä vika ja sen korjaus mainitaan.

Bemarissa olen Boschin pumpulla päässyt kovalla ajolla +500tkm ja siinä vaiheessa tulikin jo ihan odotetusti pumpun vaihto eteen. Etenkään käytetyssä autossa ei voi kuitenkaan tietää, millaisessa ajossa/käytössä auto on ollut edellisellä omistajalla. Niin tai näin, paperilla 150 tkm tuntuu pahalle pumpun vaihtoa ajatellen. Ja Saabin tapauksessa sen vaihto on myös käytännössä ikävää puuhaa. Koitetaan kestää. Omalta osaltani kirjoittelu tähän ketjuun päättyy tähän.
Viimeksi muokannut sunn, Ti Tammi 12, 2010 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pumpun toimintatavassa tai käyttöympäristössä itsessään ei ole eroa vanhoihin eikä edes ämpärissä jossa se sijaitsee. Ämpärisysteemi on pumpun eliniän kannalta muutenkin parempi kuin vanhojen pumppujen kumikaulus ja mahdollinen nostopumppu, koska ei hörpi ilmaa vajaalla tankilla yhtä herkästi.

Mahdoton sanoa, mutta voihan olla että niihin aikoihin on tullut Walbrolta huonompaa pumppua, tai kyseessä sattumaa tms. Walbron pumppua käyttää myös ainakin Volvo, varmaan aika moni muukin valmistaja.

Omassa entisessä '99 9-3:ssa oli 320tkm kohdalla vielä orkkis walbron pumppu ja toimi täysin kun vaihdoin sen viripumppuun. Toisena esimerkkinä tutun '93 9000:n orkkis walbro joka hajosi bensanpaineet hiipumalla, mittarissa oli yli 400tkm mutta pumpun vaihdosta ei tietoa.

Yleisesti ottaen sanoisin että onhan ne Boschin pumput laadukkaampia ja yleensä tehokkaampiakin, mutta toisaalta myös äänekkäämpiä ja kalliimpia.

Siitä samaa mieltä että NG900/9-3 pumpun vaihtoratkaisu on todella idioottimainen (sattuneesta syystä tankki 3 kertaa pudottaneena pumpun ropausta varten). 9-5:ssä kuten tonnarissa pumppu on helposti käsillä ja vaihto on 15min operaatio oikeilla työkaluilla. Selvästikään tee-se-itse korjausta ei ole siis ajateltu, merkkiliikkeen nosturilla se tankin pudottaminen nyt ei kummoinen homma ole, ikävin juttu on jos pantojen kiinnitykset on kovin ruostuneet ja kaikki se sotku tankin päällä joka pitää muistaa puhallella pois ennen pumpun avausta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SS »

Bensapumppujen hajoaminen 200-300tkm on ihan peruskauraa kaikissa autoissa.
Muttei alle 100tkm ajetuissa, mikä ei OG9-3 kohdalla ole aivan harvinaista :evil:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
kukka
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 18:39

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kukka »

ajauduin saabillani (9-3 2.0t vm01) ahtaaseen paikkaan josta aikani venksailun jälkeen pääsin pois. prosessin aikana auto sammui kerran, mielestäni vähän omituisesti itsestään (saattoi olla omakin moka). käynnistyi kuitenkin normaalisti. sitten syttyi check engine valo, bensa tuoksui vähän. auto toimi muuten normaalisti ja ajattelin että valokin sammuu seuraavan käynnistyksen yhteydessä. mutta ei.

auto ilmoittaa käynnistettäessä että check ok, mutta mittaristoon jää valo palamaan. toimii kuitenkin normaalisti, tänäkin aamuna pääsi töihin.

ideoita onko oikea vika iskemässä vai pelkkä "turha" varoitus...
kukka
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 18:39

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kukka »

niin ja 145tkm ajettu.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SS »

Kannattaa luetuttaa vikakoodit, kyllä siellä joku oireilee.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ilmeisesti jarruvalot, ajovalot sekä pissapojan nestetilanne on kunnossa, kun tulee tuo check ok sidin näytölle.
Moottorista Sid ei tiedä mitään, eli vikakoodien lukuun vaan. Myös esim. www.omega.fi myymillä geneerisillä vikakoodin lukijoilla pitäisi vikakoodi selvitä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SS »

DI-kasetti on vaihdettu taannoisessa kampanjassa
Tietääkös kukaan, koska tuo viallisten kasettien vaihtokampanja on loppunut?

Edittiä: Onko noita kukaan saanut kampanjan ulkopuolella takuuseen? Tänään yhdestä yksilöstä hajosi vialliseksi listatun sarjanumeron omaava kasetti --> kustannukset vianhakuineen reilut 300e. Kumma että nuo vialliseksi jo kertaalleen todetut eivät enää olekaan viallisia...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja torque »

Myöskin kummallista että kasetteja ei vaihdettu kun kampanja oli päällä. Kirjehän tuli kotiin / omistajalle.
Tiedossahan oli että SAABin matkanteko päättyy siihen kun viallinen kasetti antaa savut. Tämä ei ole tarkoitettu vinoiluksi.

Vain onko vanhat kasetit kierrätyksessä jostain?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SS »

Myöskin kummallista että kasetteja ei vaihdettu kun kampanja oli päällä. Kirjehän tuli kotiin / omistajalle.
Tiedossahan oli että SAABin matkanteko päättyy siihen kun viallinen kasetti antaa savut. Tämä ei ole tarkoitettu vinoiluksi.
Eipä ole tullut nykyiselle omistajalle mitään kirjettä, kampanja on ilmeisesti alkanut edellisen omistajan aikana. Tieto vaihtokampanjasta selvisi allekirjoittaneelle ja sitä kautta auton omistajalle vasta tältä foorumilta jokusen vuoden jälkikäteen.

Jälkiviisaana olisi tietty pitänyt heti kiikuttaa auto kasetin vaihtoon jos kampanja oli vielä siitä ekaa kertaa kuullessani voimassa.

Olisi vielä mukava kuulla, koska kampanja tarkalleen ottaen alkoi ja loppui.

E: Kerrottakoot, että tuo kasetti kesti noin 150tkm (olettaen, että oli alkuperäinen).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin