Terve,Jukkis kirjoitti:Vieläkö teidän kiesi on rullannut tuon pelkän sulakkeen vaihdon jälkeen? Vai onko paljastunut mitään uutta asian tiimoilta? Mullakin kun tuo flektin oireita myöten täsmää.. sulaketta en oo tarkastanu vielä, kun auto ei oo pihassa.sunn kirjoitti:Itse asiassa hetki sitten tuli. Kiitokset hyvistä vinkeistä. Koko viikon ollut pirullinen kiire ja selkä aivan juntturassa, mutta hetki sitten kävin Haynesin korjauskirjan kanssa perusteellisesti läpi kaikki vikakohdat kohdasta, "kun startti pyörii, mutta auto ei käynnisty".Azanovix kirjoitti: Onko tähän tullut mitään selkiyttä?
Syyllinen oli ilmastointilaitteen (15 AMP) sulake! (AC/ACC). Aiemmassa ylimalkaisessa tsekkauksessa laiminlöin vesisateessa tämänkaltaiset sulakkeet. Nykyautoissa kaikki todellakin vaikuttaa kaikkeen. Tämä sulake on konepellin alla olevassa boksissa.
Myös Haynesin ohjeet tuntuivat jotenkin lapsellisilta (tarkista akun kaapelit, vaikka startti pyörii), mutta varmasti valtaosa vioista onkin näitä todella "helppoja". Siitä kyllä aina lähden liikkeelle, että varmistan, että tankissa oikeasti on bensaa, mihinkään mittariin ei tässä kannata liikaa luottaa.
Edelleen on tietysti selvittämättä, mikä sulakkeen rikkoi. Kun sen nyt korvasi uudella oli todella kummaa käytöstä: kun virta-avain oli paikallaan, mutta autoa ei oltu vielä koitettu käynnistää kertaakaan alkoi kylmän moottorin tuulettimen flekti puolen minuutin kuluttua pyöriä! Kun auto sitten käynnistettiin (lähti ekalla startilla heti) ja sitä ennen annettiin tietysti sidin käydä tsekit läpi ei vika(haamutuuletus) tai "check engine"-varoitus enää toistunut ja sulake pysyi koeajolenkin jälkeenkin ehjänä.
Lohdullisesti uskaltaa tuon nyt joka tapauksessa varasulakkeita taskussa ajaa tarkempiin mittauksiin huoltoon.
todellinen syyllinen oli bensapumppu. Pitikin tämä tieto tänne upata. Lukemisen voi lopettaa tähän, mutta jatkan kuitenkin turinaa.
Auto kävi tosiaan merkkihuollossa, kun se elpyi, sulakkeet varalla mukana. Merkkihuollon testissä todettiin auto viattomaksi mm. bensapumpun osalta, mutta epäilin bensapumppua kaiken aikaa. Valohoitona vaihdettiin virranjakajan kansi ja pyörijä, vaikka toki ne itse olin jo tsekannut. Mutta esim. tulppia ei vaihdettu!
No, lopulta auto ei käynnistynyt lainkaan ja hinausauto vei sen merkkihuoltoon uudelleen. Nyt bensapumppu tilattiin ruotsista ja sen jälkeen auto on pelannut, kun unelma. Myös hapertuneet bensaletkut vaihdettiin. Tässä oli suurena etuna GM:n kampanja, joka myönsi alen polttoainejärjestelmän varaosiin. Toki tästä ei merkkiliike ollut kuullutkaan, mutta ale saatiin, kun oli ko. Saab-mainoslehti mukana. Toisella kierroksella vaihdatin myös tulpat samaan konkurssiin merkkihuollossa.
Myös kaverin isän nyt jo myydyssä saman vm. 9-3 saabissa meni bensapumppu aivan samoilla kilsoilla eli n. 150 tkm ja onpa se myös aika monessa 9-5 mallissa mennyt noilla main. Jos se tuossa vaiheessa vielä pelaa vaihdattaisin sen joka tapauksessa, jos autoa aikoo vielä pitää.
Sanoisin, että myös DICE:n viallinen transistori tulee sulla vastaan, jos sulla on vm. -98 auto.
Vihje: hankkiudu autosta eroon, jos se vielä kulkee omin voimin.
Meillä on mennyt auton korjauksiin enemmän, kuin sen ostohinta. Vm -89 OG 900 on samassa ajassa mennyt vain normihuollot ja bensaa tankkiin ja sillä ja on ajettu +100 tkm enemmän ja ollut samassa taloudessa 18v
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
No, onneksi Saab pääsee GM:stä ja Opelista nyt eroon, tavalla tai toisella. Tuo Opelin bensapumppu on erittäin huonoja uutisia.
Emäntä kuitenkin tykkää 9-3 Saabista ja onhan siinä vähän peltiä ympärillä, kun sukkuloi liukkailla kyläteillä. Itse en omaa OG-Saabia näihin GM:n keksintöihin vaihtaisi, vaikka tulisi tunti turpaan.