saabin viritys

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
M.J
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Joulu 24, 2009 12:22
Paikkakunta: Ylämaa

saabin viritys

Viesti Kirjoittaja M.J »

Kohteena olis 900 2.0 t vm. 96 ja tavoitteena noin 300 hv. ihmettelyn aiheena on tuo moottorinohjaus eli siinähän on tuo trionic 5 ilmeisesti ja miulle on sanottu että sitä ei pysty ohjelmoimaan onko näin? kun netissä kuitenkin on ohjelma tuohon ohjelmointiin... ja jos ohjelmointi ei onnistu miten olette ohjelmaa sitten muokanneet vai noilla erinäisillä stageilla?
900 2.0t -96
Jäsen #4593
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Etsi napilla löytyy asiasta enemmän tietoa kuin jaksat lukea. Aloita vaikka tuosta:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... +5+viritys
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24023
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

älä sie usko kaikkee mitä poijaat vaparilla tai apsilla sulle kertoo :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja karg »

M.J kirjoitti:Kohteena olis 900 2.0 t vm. 96 ja tavoitteena noin 300 hv. ihmettelyn aiheena on tuo moottorinohjaus eli siinähän on tuo trionic 5 ilmeisesti ja miulle on sanottu että sitä ei pysty ohjelmoimaan onko näin? kun netissä kuitenkin on ohjelma tuohon ohjelmointiin... ja jos ohjelmointi ei onnistu miten olette ohjelmaa sitten muokanneet vai noilla erinäisillä stageilla?
Monet sanovat "ei pysty" siksi, että ei ole tietoa asiasta. Valitettava asia se on, mutta tuohon törmää monesti.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tuolta softat ja manuaalit: http://trionic.mobixs.eu/

Ja tuolta lisää tietoa: http://www.ecuproject.com/
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
M.J
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Joulu 24, 2009 12:22
Paikkakunta: Ylämaa

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja M.J »

nalleolut kirjoitti:älä sie usko kaikkee mitä poijaat vaparilla tai apsilla sulle kertoo :mrgreen:
tän kerto "luotettava" taho elikkäs tämä meidän yhteinen ystävämme... :wink:

Hyvä et se on ohjelmoitavissa ni helpottaa tuota tekemistä... :)
900 2.0t -96
Jäsen #4593
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2145
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja baasenar »

M.J kirjoitti:Kohteena olis 900 2.0 t vm. 96 ja tavoitteena noin 300 hv. ihmettelyn aiheena on tuo moottorinohjaus eli siinähän on tuo trionic 5 ilmeisesti ja miulle on sanottu että sitä ei pysty ohjelmoimaan onko näin? kun netissä kuitenkin on ohjelma tuohon ohjelmointiin... ja jos ohjelmointi ei onnistu miten olette ohjelmaa sitten muokanneet vai noilla erinäisillä stageilla?
Jaa`a, onkohan se trionic jo noissa -96 malleissa. :roll: Laita yv:ä "jcarlsonille". Tietää näistä softaamisista.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja peinu »

kaikki turbongsatkut on T5.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
M.J
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Joulu 24, 2009 12:22
Paikkakunta: Ylämaa

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja M.J »

Ja sit samaiseen autoon liittyen tuli hankittua uus turbo ja sit ilmeni tällänen pien ongelma eli tilan ahtaus turbo on mallia garret 32. Nopealla silmäyksellä ongelmia teetti ainakin pakoputken lähtö ja flektin mahtuminen... Oisko joku laittanu tuollasta turboa tälläseen autoon ja millasilla muutos töillä on onnistunut? ja jos mahollista ni jotain projektikuvia sais laittaa jos löytyy.
900 2.0t -96
Jäsen #4593
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja Hook »

Garrett 32?.. Oiskohan tuo Garretin gt3071:stä suurempi vielä?..
Eli hönkää saattaisi riittää jonnekkin 500hp tietämille, eli 300 voisi mennäkkin puhki. :lol:

Veikkaan että saat puuhastella
- uuden pakosarjan
- uuden dp:n
- uuden imuputken turbolta ylös
- vesilinjat (mikäli ko. hyrrässä kiertää vedet, muuten 14mm tulpat)
- öljyn paluun
- öljyn syötön (teräspunosletkua, kuten vesilinjatkin..)
- kapeammat flektit

.. Nämä siis mekaanisen asennuksen kannalta välttämättömät. Hyvänä puolena sitten voi melkolailla vapaasti sovitella ahdinta haluamaansa paikkaan. :mrgreen:

Samoin tarvitset:
- Siemens 630cc suuttimet (tai ehkäpä isommatkin, jos tuo puhaltaa yli 400hp)
- 3bar map
- isompi ic
- 3" putkisto
- tehokkaampi bensapumppu
- jytkympi kytkin
...
:mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
M.J
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Joulu 24, 2009 12:22
Paikkakunta: Ylämaa

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja M.J »

kyllä siit turbost 500 saa irti mut jos tuon vähän reilu 300 ottaa ni ei heti ala hajota kaikki paikat. 9000 pakosarjaa tarjosin turbon kaveriks kun siinä on valmiina t03 laippa mut siin tuli ongelmaks ku turbon lähtö on keskellä sarjaa. ng900 sarjassa lähtö ois enemmän vaihteiston päässä mut siin on taas vääränlainen laippa ja turbo tulis niin paljon ulommas että ei flekti mahdu ainakaa. Tietyst yks vaihtoehto on puhaltava flekti mutta on siinäkin oma sovittelunsa... Paljonkohan maksaa pakosarjan teettäminen? vesikiertoa tuossa ei ole...
900 2.0t -96
Jäsen #4593
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja Hook »

tonnarin sarjassa ahdin toistepäin eli pakokaasut lähtee apumiehen puolelta, että ihan helposti ei tuota saa ng900:n istutettua.
meinaat siirtää käyttöaluetta noin 2k rpm ylöspäin ja hyötynä noin 30-40hp? voi olla nettohyöty jää aika laihaksi tuolla ahtimella, kun heräilee 4k nurkilla ja senkin jälkeen ei juuri vääntöä ulos tule kovinkaan leveällä rekisterillä, jos meinaa pysyä 300hp nurkilla vakio nokilla ja venajousilla... siis toimivuus verrattavissa type-r 5k kiekkarajalla..

custom pakosarjat luokkaa alkaen 450e.. ulkoisen hukkiksen lähdön kanssa hiukka enemmän..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 2203_1.htm

Kyseessä lienee toi hyrrä. Melko huono valinta kaikin puolin. Maksimiteho on vaatimaton ja tulee olemaan laginen. Paljon parempiakin vaihtoehtoja olis olemassa.
Mutta saabisteista kun on puhe niin hinta on tietysti ainoa kriteeri ja muulla ei ole mitään väliä. Pakosarjan teettäminen ammattilaisella kustantaa 500e molemmin puolin mutta melko vähän järkeä tohon hyrään on sitä alkaa teettään.

3071 pienellä pesällä on todettu kohtuu herkäksi ja hyvin toimivaksi, samoten esim evo mitsun ahdin. Pottu ja 19T mitsukin noille tehoille riittää mainioisti, eikä tartte alkaa askarteleen pakosarjan kanssa.
M.J
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Joulu 24, 2009 12:22
Paikkakunta: Ylämaa

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja M.J »

Tuo turbo on pienemmällä pakopesällä ja pitäs lähtee noin 2 k rpm mukaa 3 k olla täydet ahdot ja pysyä mukana loppuu asti. Kansi olis kevään mittaa tarkotus käyttää porttauksessa ja mahdollisesti isommat venttiilit, jyrkemmät nokat samalla.
900 2.0t -96
Jäsen #4593
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: saabin viritys

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Jokos joku löyti ne pillerit?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Vastaa Viestiin