2,0 vai 2,3?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Olen harkitsemassa 5-ovisen NG-satkun ostoa.
Olenkö väärässä, että ensimmäisiä malleja (vm. 1994) kannattaisi välttää jonkun tasapainoakselin (tai jotain sinne päin) puuttumisen vuoksi?

Mitä raati sanoo, kumpi moottori on luotettavampi: 2,0 vai 2,3?
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Ota Turbolla varustettu
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja arttu »

Jeltsin kirjoitti:Olen harkitsemassa 5-ovisen NG-satkun ostoa.
Olenkö väärässä, että ensimmäisiä malleja (vm. 1994) kannattaisi välttää jonkun tasapainoakselin (tai jotain sinne päin) puuttumisen vuoksi?

Mitä raati sanoo, kumpi moottori on luotettavampi: 2,0 vai 2,3?
Eiköhän näissä kummassakin Saabin koneessa ole toi t.p.akseli. :)

Jos vaparia himoitset niin valitse 2.3:nen ja siihen luotettavuuteen vaikutat sinä ja edelliset omistajat.

Alkupään NG ysisatkut ovat hiukan ruostealttiimpia kuulemma esim. ovien reunoista.
Kallistuksen vakajan päät pultattu hiukan eri paikkaa joka aiheuttaa aika tarkkaa rengas politiikkaa tasapainotuksen suhteen. Ainakin tuossa -94 vuosimallissa mutta ei ongelmaksi asti.
Vaijerikytkin mutta -98 ja loppuvuoden -97 vuosimallissa on nestekytkin.
Yms. pientä eroa jota ei jaksa nyt muistaa. Sama kai se kumman laittaa 2.0i tai 2.3i jos haluat riskimmän kamppeen ja hyvän vetojuhdan mutta taas siinä kolmannessa vaihtoehdossa olis sitä "jerkkua" enemmän eli 2.0T jos haluat lähteä turboilun maailmaan. :twisted:

Yhtä hyvin on toimineen noi allekirjoituksen 2.3i -94 ja 2.0Turbo -97 (nestekytkimellä). 8)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ihan pienellä lisäsijoituksella saisi 9-3:n vm.98-99, kannattais ainakin harkita.
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

9-5 kärsii lauhdutinongelmista (taisi olla mallivuoteen 2004 saakka?), mutta eikös moottori ole sama kuin 9-3:ssa?
9-3 on tietysti huomattavasti turvallisempi auto koska muistaakseni NG900:nen sai vain 1,5 tähteä turvallisuudesta, mutta 9-3 taisi olla 4?
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja patse »

Jeltsin kirjoitti:9-5 kärsii lauhdutinongelmista (taisi olla mallivuoteen 2004 saakka?), mutta eikös moottori ole sama kuin 9-3:ssa?
9-3 on tietysti huomattavasti turvallisempi auto koska muistaakseni NG900:nen sai vain 1,5 tähteä turvallisuudesta, mutta 9-3 taisi olla 4?
9-3 on käytetty vuosina 98-00 vanhempaa konetta, jossa ei ole varsinaista huohotin ongelmaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja arttu »

Jeltsin kirjoitti:9-3 on tietysti huomattavasti turvallisempi auto koska muistaakseni NG900:nen sai vain 1,5 tähteä turvallisuudesta, mutta 9-3 taisi olla 4?
Miksi sitten noista ysisatkuista kyselet jos 9-3:nen polttelee?
Laita sellanen niin ei tarvi arpoa... :)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja SS »

Huohotinongelmaa on kyllä turha pelätä, vaihtaa vaikka öljyt 10tkm välein ja asentaa huohotinpäivityksen jos ei ole jo tehty. Vaparia en ostaisi, kyllä turbokone on sen verta mukava :)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Olen kahta NG900:sta nyt käynyt oikein ostotarkoituksessa koeajamassa, 1994 2,0 ja 1996 2,3 ja molemmissa en voinut ollut huomaamatta TODELLA jäykkää kytkintä.
Kuuluuko tämä jäykkä kytkin mallin ominaispiirteeseen vai onko molemmissa ollut kytkimen kanssa jokin ongelma? Sen verran piti nimittäin voimaa käyttää, että ei olisi kiva ajaa Helsingin ruuhkissa.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Jeltsin kirjoitti:Olen kahta NG900:sta nyt käynyt oikein ostotarkoituksessa koeajamassa, 1994 2,0 ja 1996 2,3 ja molemmissa en voinut ollut huomaamatta TODELLA jäykkää kytkintä.
Kuuluuko tämä jäykkä kytkin mallin ominaispiirteeseen vai onko molemmissa ollut kytkimen kanssa jokin ongelma? Sen verran piti nimittäin voimaa käyttää, että ei olisi kiva ajaa Helsingin ruuhkissa.
Niissä on tainnu olla se surkee vaijerikytkin. Muissa vekottimissa on hydraulinen. (9k,9-3,9-5)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kytkin vertyy pitkäksi aikaa vaijerin vaihdolla. Vaijeri on muutaman kympin osa, eikä mikään ameriikan temppu vaihtaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Omassa satkussa oli ostettaessa painelaakeri aika finaalissa, niin vaikutti ilmeisesti tuohon kytkimen jäykkyyteen.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja shaft »

Omassa kolkissa kans pirun raskas (neste)kytkin eli ei välttämättä korjaannu vaijerin vaihdolla vaan saattaa ennustella tulevaa kytkinremppaa.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Jurkkis kirjoitti:Omassa satkussa oli ostettaessa painelaakeri aika finaalissa, niin vaikutti ilmeisesti tuohon kytkimen jäykkyyteen.
Tässä oli omassa syy miksi tosi jäykkä kytkin.Painelaakeri tuskin enää liikku kytkin akselilla.Vaijerilla ei ollu vaikutusta asiaan.Uudet kytkimen hilut ja todella kevyt käyttää.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
samiperttunen
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2010 14:26

Re: 2,0 vai 2,3?

Viesti Kirjoittaja samiperttunen »

Moi!!! Tuo 900 2,3i on oikein hyvä. No itselläni on sellanen ja 98 vuosmalli tääl turus ajossa. Ostin tuos juuri 95 farmarin ja tää 900 jäi nyt turhaksi. Jos kiinostaa myyn sen halvalla pois. Se varustelu (cruiseri,aut ilm jne) ja juuri katsastuksen läpi puhtain paperein. Öljyt vaihdettu melkein joka 5000 km välis. Ja huoltokirjaa täytetty tuonne 160000 saakka. Ny just menny 200 rikki ja vieläkin toimii kun uusi. Mua ennen auto oli naisella eli 2 omistajaa ollut. No jos haluat hyvän ja varman pelin niin soittele vaikka. 050-3535010
Vastaa Viestiin