air bagin merkkivalo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ysi kolme
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 18:18

air bagin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja ysi kolme »

Autossani syttyi palamaan air bagin merkkivalo. Auto on 93 vm. 98. Sama ilmiö oli heinäkuussa, jolloin vein auton paikalliseen merkkikorjaamoon. Korjaamossa laitettiin testeri ratin alle kiinni jase ilmoitti "vasen sivuturvatyyny, pysyvä vika, liian alhainen resistanssi". Huoltomies ilmoitti heti, että turvatyyny on vaihdettava. Hän yritti nollata vikamuistia ja onnistui, vaikka sanoi, ettei pysyvää vikaa voi nollata. No, valo sammui eikä syttynyt reiluun kahteen kuukauteen. Tällä viikolla valo syttyi ja taas testeriin. Sama ilmoitus ja huoltomies sanoi, että tyyny vaihdettava, ei voi muuta. Ihmettelin, eikö tarvitse tutkia sen enempää, esim. johtojen liitoksia tms., mutta sanottiin vain, että varataan aika vaihtoon. En varannut kuitenkaan aikaa, koska en usko, että tyyny on rikki. Soitin toiseen merkkihuoltoon ja siellä ihmeteltiin, miksi vikaa ei oltu tutkittu sen enempää. Turvatyynyjen hajoaminen saabeissa on kuulemma harvinaista.
Kysymys kuuluukin, onko muilla vastaavia kokemuksia? Voiko vika-muistin nollata? Mikä voi aiheuttaa valon syttymisen?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: air bagin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja tevisu »

ysi kolme kirjoitti: Kysymys kuuluukin, onko muilla vastaavia kokemuksia? Voiko vika-muistin nollata? Mikä voi aiheuttaa valon syttymisen?
Vikamuisti nollaantui (lamdba-arturi vika, johtui katista) kun akku oli irti yli puoli tuntia.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Vaimokkeen 9-3:ssa (vm-00) palaa myös airbagin-merkkivalo.
Penkin alla olevassa moninapaisessa liittimessä oranssin värinen osa (johon tulee 2piuhaa) ovat mun mietiskelytuokioni perusteella ne airbagin johdot.
Kuskin penkin liittimessä olikin toinen airbagin piuhoista irronnut liittimestä, siis itse moninapaisen liittimen puoliskot olivat tiukasti yhdessä,mutta metallinen johdinliuska oli irronnut liittimestä.

No, valo palaa edelleen ja akun miinusnapa oli irroitettuna operaation ajan kun jännäsin vähän airbagillä varustettujen penkkien irroittamista ilman minkään valtakunnan ohjeita :oops:

Siis onko toi varmaa tietoa, että vikamuistit nollautuu 30min kestävällä akun irti ololla?
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Isäukon 9-3:ssa syttyi kans srs-valo palamaan uudenvuoden alla ja tech kertoi syylliseksi vänkärin penkin bagin. joku ohjausyksikkö vaihdettiin...2 päivää ja valo sytty taas. Sitten vaihdettiin alkuperäinen osa takaisin ja heinäkuuhun mennessä ei srs-valo ilmotellu itsestään jolloin auto meni vaihtoon.

Ton perusteella haiskahtais huonolta kontaktilta jossain päin liittimiä kun herjaa penkin bägiä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Mulla korjaantu kun läpsyttelin kädellä penkin alla olevia liittimiä :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mun valo (tai siis tuo SRS) :oops: sammutettiin tuolla scanteckillä (tai siis ite sitä näpyttelin) mutta onnistuu kuulemma myös kun sen keskikonsolissa (jossain mankan alla?) olevan boksin liittimen käyttää irti.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

93t sport kirjoitti:Mulla korjaantu kun läpsyttelin kädellä penkin alla olevia liittimiä :D
Eli heti läpsyttelyn jälkeen lakkasi polttamasta airbag-valoa :?:

CC Aerolla syttyi kans valo kun käynnisti auton apukuskinpenkki irroitettuna lattiakankaan vaihtoprojektin aikana. Kun penkki & liittimet laitettiin kiinni niin valo ei sammunutkaan vaan CC:n arvion mukaan meni 30-50 starttausta ennenkuin valo sammui.

Nyt tulee 2vkoa kun korjasin liittimen kontaktin ja oon vähän ootellu jos valo sammuisi aikanaan kuten CC Aerollakin :?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mites toi SRS käyttäytyy jos akku pääsee tyhjenemään...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

Airbag?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Isäukon NG900 2-litrainen automaatti-S -96 kävi takuukorjauksessa alle vuosi sitten juuri airbagin takia. Tuli siis kutsu pajalle ja vaihtoivat uuden purkin Aine Oyssä Kemissä. Ainoa huvittava osuus hommassa oli että olivat buukanneet kaksi asiakasta yhdelle purkille ja isän auto ehti ensimmäisenä paikalle ja yrittivät huollossa pimittää purkkia toiselle tulijalle. Nousi äläkkä ja uhittelun jälkeen ilmoittivat kohteliaasti toiselle tarvitsijalle ettei purkkia olekaan. Laittoivat takuuna paikoilleen ja maksu 0 juroa.

teevee P:n Vee
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

2,3T sport kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Mulla korjaantu kun läpsyttelin kädellä penkin alla olevia liittimiä :D
Eli heti läpsyttelyn jälkeen lakkasi polttamasta airbag-valoa :?:

CC Aerolla syttyi kans valo kun käynnisti auton apukuskinpenkki irroitettuna lattiakankaan vaihtoprojektin aikana. Kun penkki & liittimet laitettiin kiinni niin valo ei sammunutkaan vaan CC:n arvion mukaan meni 30-50 starttausta ennenkuin valo sammui.

Nyt tulee 2vkoa kun korjasin liittimen kontaktin ja oon vähän ootellu jos valo sammuisi aikanaan kuten CC Aerollakin :?
Heh, se odottelu tehosi :D
Lähes kaksiviikkoa siitä kun korjasin kontaktin niin valo sit sammui itsestään.
Ei se ollutkaan palanut kuin about puoli vuotta...
ysi kolme
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 18:18

merkkivalo sammui...

Viesti Kirjoittaja ysi kolme »

No niin se vain merkkivalo sammui itsestään ja testilaite ei löytänyt enää vikoja. Kummallista tässä on se, että merkkiliike olisi vaihtanut suoraan sivutyynyn, muuta vikamahdollisuutta ei kuulemma ollut. Luulisi kuitenkin tekniikan olevan sellaista, että pysyvät viat eivät itsestään korjaudu. Tästä opiksi ottaneena en vie enää autoa ko. liikkeeseen, koko palvelu asian tiimoilta oli hyvin epämääräistä. Lopuksi yrittivät vielä veloittaa 11 euroa aivan turhasta, mutta onneksi huomasin.
En tiedä tekniikasta paljoakaan, mutta onneksi sen verran uskoin itseeni, että en suostunut suoraan -tyynyn vaihtoon. Olisin nyt 300-400 euroa köyhempi. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia asiakaspalvelusta saab-huolloissa?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

2,3T sport kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Mulla korjaantu kun läpsyttelin kädellä penkin alla olevia liittimiä :D
Eli heti läpsyttelyn jälkeen lakkasi polttamasta airbag-valoa :?:

CC Aerolla syttyi kans valo kun käynnisti auton apukuskinpenkki irroitettuna lattiakankaan vaihtoprojektin aikana. Kun penkki & liittimet laitettiin kiinni niin valo ei sammunutkaan vaan CC:n arvion mukaan meni 30-50 starttausta ennenkuin valo sammui.

Nyt tulee 2vkoa kun korjasin liittimen kontaktin ja oon vähän ootellu jos valo sammuisi aikanaan kuten CC Aerollakin :?
Tietoa tarvitaan hiukan enemmän...?
Minkä liittimen kontaktin ja missä...?
*nimim haluaa SRS valon sammuvan kuitenkin*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: merkkivalo sammui...

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ysi kolme kirjoitti:No niin se vain merkkivalo sammui itsestään ja testilaite ei löytänyt enää vikoja. Kummallista tässä on se, että merkkiliike olisi vaihtanut suoraan sivutyynyn, muuta vikamahdollisuutta ei kuulemma ollut. Luulisi kuitenkin tekniikan olevan sellaista, että pysyvät viat eivät itsestään korjaudu. Tästä opiksi ottaneena en vie enää autoa ko. liikkeeseen, koko palvelu asian tiimoilta oli hyvin epämääräistä. Lopuksi yrittivät vielä veloittaa 11 euroa aivan turhasta, mutta onneksi huomasin.
En tiedä tekniikasta paljoakaan, mutta onneksi sen verran uskoin itseeni, että en suostunut suoraan -tyynyn vaihtoon. Olisin nyt 300-400 euroa köyhempi. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia asiakaspalvelusta saab-huolloissa?
No hyvä kun sammui, vianetsintä ei tuollaisessa tapauksessa ole ihan suoraviivaista, mikä tahansa liittimistä voi olla viallinen, jokin virtapiikki on saattanut aiheuttaa vikatiedon, omatoimiasentajan sohlailut sähköjärjestelmässä, jne. Minun ex-tonnarissani airbagin täytyi vaihtaa airbagin elektroniikkayksikkö (maksoi kaikenkaikkiaan lähes 200 euroa) koska techillä ei saanut kuntoon, herjasi apukuskin airnagin vikaa, vaikkei koko apparin airbagia ollut olemassakaan.
Jos yrittivät velottaa 11 euroa techillä tutkimisesta niin eipä tuo kalliilta kuulosta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ysi kolme
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 18:18

Viesti Kirjoittaja ysi kolme »

Eihän 11 euroa toki paljoa ole, mutta jos techillä testaus maksaa liikkeen hinnastossa kiinteästi 25 euroa, niin kuittiin 36 euron kirjoittamisessa ilman mitään muuta työtä tai osia on 11 euroa liikaa. Pitäähän nyt laskutuksenkin perustua johonkin faktaan.
Vastaa Viestiin