Saab 9-3 öljypumppu ja etukoppa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Saab 9-3 öljypumppu ja etukoppa

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

9-3 meni öljypumppun koppa. Syyllinen todennäköisesti oli hihnapyörän ulos kiertyneet ruuvit. En ole vielä irrottanut koko koppaa, mutta hihapyörää irroittaessa, tippu lukkorengas alas, samoin kaikki pumpun ympärillä olevat, lukkorengasta pitävät reunat. Siis koko koppa menee uusiksi ja mahdollisesti myös koko öljypumppu.

Ajattelin vaan kysäistä, onko samassa yhteydessä mitään erikoista mikä kantsii ottaa erikoisesti huomioon, kun teen rempan?
FlyingPan
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Tammi 07, 2010 21:39
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 9-3 öljypumppu ja etukoppa

Viesti Kirjoittaja FlyingPan »

Löysitkö mitään ihmeellistä vaihdon yhteydessä? Minkä hintasia palikoita olivat?

nimimerkillä Ihan sama homma itellä edessä...
FlyingPan
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Tammi 07, 2010 21:39
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 9-3 öljypumppu ja etukoppa

Viesti Kirjoittaja FlyingPan »

Itse itselleni vastaten, josko joku tarttis vinkkiä tulevaisuudessa.

Hihnapyörän takaa oli lähtenyt kiertymään yksi ruuvi irti ja kun se oli tarpeeksi paljon tullut ulos niin se pääsi sorvaamaan öljypumpun kannen ja jakopään kopan rikki. Eli jakopään kopasta lähti irti ne kynnet jotka piteli lukkorengasta paikallaan.

Toimenpiteet (pääkohdat, unohdan kuitenkin jotain):
- Auto etupäästä pukeille ja konepellistä pumput irti (lisätilaa).
- Hihnapyörä (ja remmi) irti ja todetaan vauriot.
- Ilmanputsari ja resonointikotelo irti
- ohjaustehostin ja vesipumppu koneen etupuolelta irti + lämpösuoja pakosarjan päältä
- Hihnankiristin ja rulla pois jakopään puolelta
- Laturi (ei tartte ottaa kattia pois, jättää laturin killumaan sen päälle) irti, moottorin tuki (johon hihnankiristin tulee kiinni) irti, sekä vetarin ympärillä oleva tuki (ei tartte kuin koneen puolelta ottaa pultit pois, ei akselista) irti.
- Jakopään kopan pultit pois ja hiljasta koputtelua kumivasaralla kunnes alkaa irtoomaan.
- Kahden tonnin pullotunkki lokariin ja kanteen nojaten painamaan konetta viitisen(?) senttiä kauemmas lokarista.
- Jakopään koppa alakautta ujuttamalla veke

Kiitos Hookille, sain jakopään kopan + öp:n + öp-kannen ng900:sesta. Se ei ihan suoraan käy 9-3:seen ja vaati pientä modausta vingulla (kopan oikealla puolella on pieni nurkka joka ottaa kiinni johonkin tukirakenteeseen). Samaten vanha (9-3) öljypumppu ei käy paikalleen vaan pitää käyttää vanhemman mallista (900).

Kokoaminen vastakkaisessa järjestyksessä mutta kannattaa mallata sitä koppaa paikalleen ennenkuin laittaa tiivisteliiman niin saa sen sitte töhriintymättä kiinni. lukkorengas on ...ttumainen laittaa paikalleen jos ö-pumpun kanteen ostaa liian paksun o-renkaan eikä pakista löydy tarpeeks isoja lukkorengaspihtejä. Ite käytin fillarin vaijeria ja pieniä lukkopihtejä joilla sain renkaan paikalleen ja pääsin antamaan pientä moukkua lukkorenkaaseen niin, että se lukittui uraansa.
Vastaa Viestiin