ng900 vm.-96

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Kelvetyinen
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 08:03
Paikkakunta: Kymi

ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja Kelvetyinen »

Emännän auton moottorista kuuluu voimakas mekaaninen ääni apulaitteiden puolelta. Moottori käynnistyy hyvin ja käy hyvin tyhjäkäyntiä sekä ottaa kierroksia. Löysäsin moniurahihnan koska epäilin äänen tulevan vesipumpusta mutta sillä ei ollut vaikutusta sivuääneen. Nesteet pysyvät sisällä eikä varoitusvaloistakaan mikään syttynyt.
Missähän vika??
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja MrG »

mahtaa olla perinteisesti tasapainoakselien ketju.
Haku-nappulalla löytyy lisää tarinaa aiheesta.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Helpoin tapa selvittää, onko kyse tasapainoakselista vai apulaitteesta on irrottaa moniurahihna ja käynnistää kone. Jos ääntä ei tällöin kuulu, rupeat vain pyörittelemään yksitellen apulaitteiden laakereita ja etsit syyllisen.
Omassa tapauksessani syyllinen oli laturi.
Kelvetyinen
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 08:03
Paikkakunta: Kymi

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja Kelvetyinen »

Ääni kuuluu vaikka irroitin moniurahihnan, syy on siis jossain muualla. Jos kyseessä on tasapainoakseli niin mikähän mahtaa olla helpoin tapa selvittää asia? Jos ketju on mennyt poikki niin pystyykö sen poistamaan muutoin kuin irrottamalla öljypohjan?
Eräs teoria oli että venttiilinnostin olisi kajahtanut mutta en itse usko siihen koska ääni ei ole niin säännöllinen......

AZT-518
EZX-862
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja MrG »

jos se ei oo mikään apulaitteista, niin eiköhän se sitte oo selevintä ottaa öljypohja auki.
Tp-akselien ketju ei mene poikki vaan rattaista kuluu hampaat silekäksi ja se aihettaa metelöintiä.
Kelvetyinen
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 08:03
Paikkakunta: Kymi

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja Kelvetyinen »

Kiitos vastauksesta. Öljypohja sit vaan auki ja ketju pois..... niin, tulla toisessa viestiketjussa luki että näin voi menetellä ilman suurempaa haittaa. Vai voiko??
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kelvetyinen kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Öljypohja sit vaan auki ja ketju pois..... niin, tulla toisessa viestiketjussa luki että näin voi menetellä ilman suurempaa haittaa. Vai voiko??
Noita koneita on tosiaan tullut tehtaalta ketjulla ja ilman. Tästä voinemme päätellä, että mitään fataalia haittaa tuon poistamisesta ei liene.
Kokemuksia ketjun luovuttaneella ajamisesta ei itselläni (tietääkseni) ole, mutta foorumilla moisia pyörii useitakin. Keneltäkään en ole kuullut, että tuosta olisi mitään muuta kuin ehkä korkeintaan kosmeettista haittaa. Ääntä saattaa pitää enemmän, mutta kuitenkin vähemmän kuin tällä hetkellä.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mimmi kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Noita koneita on tosiaan tullut tehtaalta ketjulla ja ilman.
Ei pidä paikkaansa. Kaikissa TP-mallisissa koneissa on varmasti TP-ketju paikallaan tehtaalta tullessaan.
Haluatko nus.. hieroa pilkkua vähän enemmänkin?
Kelvetyinen
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 08:03
Paikkakunta: Kymi

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja Kelvetyinen »

Kuinka todennäköinen on venttiili- tai venttiilinnostinvika??
Jos kannen irrottaa niin voiko sitä kautta todeta myös tasapainoakselin hammaspyörän kunnon ja suorittaa sen ketjun poistamisen? :roll:
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja MrG »

Venttiilinostin viat on enemmänkin semmosta "naputusta".
Jo se tasasesti kirskahtelee, niin kyl se tp-ketju on.
Kannattaa vaihtaa samaan syssyyn kiertokangenlaakerit kun kerran öljypohjan avaa.
En oo koskaan kinnittäny huomiota, että saako sen ketjun nirhastua yläkautta, voi olla että katkaiseminen tuottaa vaikeuksia.
Kelvetyinen
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 08:03
Paikkakunta: Kymi

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja Kelvetyinen »

No niin, nyt on kone avattu ja kakkosen kiertokangenlaakeri tuusanpaskana, samoin kampiakseli. Jos jollakulla olisi ehjä alakerta sopuhintaan niin hierotaan kauppoja. Laitan myös ostopalstalle ilmoituksen...
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja MrG »

Voi kyrpäjooseppi!
Mulla kävi sama viime kesänä, onneks sentään kampura säily ehjänä vaikka laakerit meni ihan murusiksi.
Jos jostain löydät ehjän pannun, niin vaihdat siihen varmaan laakerit heti kättelyssä.
:lol:
Kelvetyinen
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 08:03
Paikkakunta: Kymi

Re: ng900 vm.-96

Viesti Kirjoittaja Kelvetyinen »

Sopivan hintainen vaihtomoottori kohtuullisilla kilometreillä löytynyt.
Vastaa Viestiin