Holkki remontti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja patse »

SS kirjoitti:
Heiluttelin akselia ja totesin, että akseli heiluu sivusuunnassa arviolta noin 5mm. Kilometrejä takana vasta 90000.
Tilannepäivitys 110tkm kohdalla: Huollossa huomauttivat, että olisi syytä vaihtaa tihkuva vetari tiiviste. Väljää tuntuu akselissa selvästi, mitään kovin merkittäviä värinöitä en ole kuitenkaan huomannut. Käsittääkseni kuitenkaan pelkkää tiivistettä ei kannattane vaihtaa jos väljyyttä jo on?

Onko kellään arviota, paljonko remppa kustantaisi Hämeenlinnassa tai Tampereella? Ilmeisesti merkkiliike on ainoa vaihtoehto lähimaastossa? Osataanko homma noissa jo ilman loodan irrosta?
Hilvola & Salminen tekee ilman vaihteiston irroitusta Tampereella ja kustannukset oli jotain päälle 200€
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Kesärenkaita vaihtaessa kokeilin huvikseni heiluuko kuskin puolen vetari. No heiluihan se taas aikas paljon. Holkki vaihdettu erään arvostetun korjaamon toimesta viime kesänä. Eli ei kauaa kestänyt välyksettömänä.
jukkis75
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Loka 27, 2008 22:43

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja jukkis75 »

Aattelin kysellä mikäs pitäis olla tuon holkin sisämitta? tai paremmminkin akselin mitta kun vaikuttais että on kulunut jäljistä päätellen.
Öljyä kyllä on ollut laatikkossa että hieman ihmetyttää.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jukkis75 kirjoitti:Aattelin kysellä mikäs pitäis olla tuon holkin sisämitta? tai paremmminkin akselin mitta kun vaikuttais että on kulunut jäljistä päätellen.
Öljyä kyllä on ollut laatikkossa että hieman ihmetyttää.
Akselin mitta 27 mm ja holkin sisämitta 27.3 mm
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
sami_a
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 23:49

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja sami_a »

sahasin holkin halki ja nykäsin vetovasaralla pois, liekkö suurta haittaa ku terä kairas vähän liian syvältä nii jäi pieni viilto tasauspyörästöön, holkkihan jää kiinteäksi kuitenkin
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Eipä siitä haittaa, itsekkin sahasin sen halki paristakin kohtaa, pikku jäljet jäi. Tuossa tunnelma otos:

Kuva
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Onko tuossa purussa jotain tiukkaa paikkaa, vai perus purkamista? Lähteekö akseli esim helposti irti holkista? Aattelin jos töissä väsäis sopivan pienen kynsimallisen vetovasaran, ni vois ensviikolla ottaa projektiksi tuon tuolla sahaustekniikalla. Ei varmaan kovaa vetovoimaa tarvi, kun sahaa kahdesta kohtaa. Toisesta poikki ja toisesta melkein poikki, että pääsee menemään lyttyyn, ja paine hellittää. Ja terä väärinpäin, että sahaa vetäessä.
Otan vaikka samalla kuvia ja väsään tänne ohjetopicin koskien holkkiremppaa. Semmosen kun tein 2DIN soittimestakin.
Harmillista kun alapallon takia pitäis tukivarsikin vaihtaa, mutku se on toisella puolen autoa. Olis menny niin kätsästi samalla...

Mikä se tiiviste on joka vaihdetaan samalla, että osaan ettiä oikean?
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Tomsson kirjoitti: Mikä se tiiviste on joka vaihdetaan samalla, että osaan ettiä oikean?
Marmoritiskiltä kyselemähän vetoakselin stefaa. Kovasti tein töitä "etsien ja kysellen", mutta ei niitä tunnu muualta saavan. On sen verran originelli :saab: -osa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Irrotin tuossa NG:sta kuskinpuolen vetaria ja navan olin purkanut tieltä. Kokeilin vetää sisäpuolta irti niin vetari jäi käteen maljoineen päivineen? Tuo paljon mainostettu holkki noin väljä vai mistä moinen?

Miten tuon vetarin sisemmän nivelen on tarkoitus normaalisti irrota tuosta maljasta?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
frenzy
"Aero"
Viestit: 356
Liittynyt: To Elo 12, 2004 10:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja frenzy »

Holkkiremppa tehty 249tkm mittarissa ja jarrutuksen tärinät loppui kokonaan, mutta edelleen havaittavissa se perinteinen 80-85km/h tärinä. Täytyy vaan ajella hieman ton yli kerran ei muuten pääse siitä eroon 8)

Hintaa rempalle
osat 30€ + öljyt 20€ + Kylmäspray 12€
Vaihtoon meni hallin lattialla noin 2,5h kaikkine töineen.

Kuvia tuli otettua jonkin verran ja voin linkittää huomenna kun pääsen takas kämpille.

ps. pystysuuntaista välystä on edelleen..


EDIT1: Ostetaan pyöränlaakeri, vasen etu allekirjoituksen kulkineeseen (luulin että laahaava ääni tuli holkin takia, mutta näyttää siltä että laakeri se siellä pitää ääntä. Tarjoa YV:llä :D
#2599
Audi A6 -17
MB ML320 -07
Ex-93SS
TiDS -08 Ex-ng900SE T
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaihda etualatukivarsien isot uloimmat puslat niin tärinä loppuu, näin ainakin omassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
frenzy
"Aero"
Viestit: 356
Liittynyt: To Elo 12, 2004 10:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja frenzy »

jcarlson kirjoitti:Vaihda etualatukivarsien isot uloimmat puslat niin tärinä loppuu, näin ainakin omassa.
Vasemmalta vaihdettu molemmat alatukivarret ( 1 ja 2) vuosi sitten, oikealta puolelta (1) 1kk sitten... jos tarkoitat tota nro 1 ja 2 liitoskohdan puslaa.

Vois sitä taas vaihteeksi kokeilla renkaiden tasapainoitusta ym, kun on etupää muuten ´´kunnossa´´

Kuva
#2599
Audi A6 -17
MB ML320 -07
Ex-93SS
TiDS -08 Ex-ng900SE T
stage4
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesä 26, 2009 02:21

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja stage4 »

Mahtuuko tuo kuskinpuolen laakeri tulemaan ulos tuolta niin ettei pura laatikkoa?
holkki on aika kulunut mutta niin tuntuu olevan välystää tuossa laakerissakin! :?:
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

stage4 kirjoitti:Mahtuuko tuo kuskinpuolen laakeri tulemaan ulos tuolta niin ettei pura laatikkoa?
holkki on aika kulunut mutta niin tuntuu olevan välystää tuossa laakerissakin! :?:
Laatikkoa ei tarvitse purkaa, mutta kannattaa ottaa se laatikon päätylaippa siitä irti, niin on kaiken kaikkiaan helpompi työstää ne hilut sieltä ulos. Tällainen suunnitelma on itsellä, kun käyn holkkiremppaan.

ps. Jos on holkeista kenellä pula, niin yv:ä tai soittoja minulle p. 0400-171 856. Niitä on saatavana edelleen. Tosin tällä hetkellä on vain yksi holkki hyllyssä, mutta tarvittaessa uuden sarjan tekemistä voin jouduttaa. Hinta entinen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
stage4
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesä 26, 2009 02:21

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja stage4 »

Ompa hyvä jos ei tarvi purkaa laatikkoa... Ite taisin saada tuon laakerin rikki kun paukutin holkkia ensin massavasaralla ja sitten oli tuollainen ulosvetäjä lainassa jolla ne tuolla korjaamolla ottaa noita hokkeja irti... Mutta ei se mihinkään liikkunut. V-käyrä liikku punarajalla. Näytti että tuo koko laakeripaketti ois tullut jonku millin ulos päin. Yritin tuosta laakerista ettiä kuvaa, laakeri oli on tyypiltää 32010 x/q ja fks:n. Nyt sielä on reilu välys joka suuntaa laakerissa vaikka kaikki neulat on tallessa... Niin ja mitä merkitystä noilla simmilevyillä on tuossa lautasen takana jossa on se stefa kiinni? Mitähän vielä.. Tänään harjotellaan lisää, jos sieltä jotain sais ulos tai ainakin rikki niin saa alkaa vaihtamaan koko laatikon. Vaikka ei sekään kiinosta kun näyttää olevan melko työmaa irrottaa..
Vastaa Viestiin