Hilvola & Salminen tekee ilman vaihteiston irroitusta Tampereella ja kustannukset oli jotain päälle 200€SS kirjoitti:Tilannepäivitys 110tkm kohdalla: Huollossa huomauttivat, että olisi syytä vaihtaa tihkuva vetari tiiviste. Väljää tuntuu akselissa selvästi, mitään kovin merkittäviä värinöitä en ole kuitenkaan huomannut. Käsittääkseni kuitenkaan pelkkää tiivistettä ei kannattane vaihtaa jos väljyyttä jo on?Heiluttelin akselia ja totesin, että akseli heiluu sivusuunnassa arviolta noin 5mm. Kilometrejä takana vasta 90000.
Onko kellään arviota, paljonko remppa kustantaisi Hämeenlinnassa tai Tampereella? Ilmeisesti merkkiliike on ainoa vaihtoehto lähimaastossa? Osataanko homma noissa jo ilman loodan irrosta?
Holkki remontti
Re: Holkki remontti
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Holkki remontti
Kesärenkaita vaihtaessa kokeilin huvikseni heiluuko kuskin puolen vetari. No heiluihan se taas aikas paljon. Holkki vaihdettu erään arvostetun korjaamon toimesta viime kesänä. Eli ei kauaa kestänyt välyksettömänä.
Re: Holkki remontti
Aattelin kysellä mikäs pitäis olla tuon holkin sisämitta? tai paremmminkin akselin mitta kun vaikuttais että on kulunut jäljistä päätellen.
Öljyä kyllä on ollut laatikkossa että hieman ihmetyttää.
Öljyä kyllä on ollut laatikkossa että hieman ihmetyttää.
Re: Holkki remontti
Akselin mitta 27 mm ja holkin sisämitta 27.3 mmjukkis75 kirjoitti:Aattelin kysellä mikäs pitäis olla tuon holkin sisämitta? tai paremmminkin akselin mitta kun vaikuttais että on kulunut jäljistä päätellen.
Öljyä kyllä on ollut laatikkossa että hieman ihmetyttää.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
sahasin holkin halki ja nykäsin vetovasaralla pois, liekkö suurta haittaa ku terä kairas vähän liian syvältä nii jäi pieni viilto tasauspyörästöön, holkkihan jää kiinteäksi kuitenkin
Re: Holkki remontti
Eipä siitä haittaa, itsekkin sahasin sen halki paristakin kohtaa, pikku jäljet jäi. Tuossa tunnelma otos:
![Kuva](http://www.mikrojelppi.com/saab/holkki.jpg)
![Kuva](http://www.mikrojelppi.com/saab/holkki.jpg)
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Re: Holkki remontti
Onko tuossa purussa jotain tiukkaa paikkaa, vai perus purkamista? Lähteekö akseli esim helposti irti holkista? Aattelin jos töissä väsäis sopivan pienen kynsimallisen vetovasaran, ni vois ensviikolla ottaa projektiksi tuon tuolla sahaustekniikalla. Ei varmaan kovaa vetovoimaa tarvi, kun sahaa kahdesta kohtaa. Toisesta poikki ja toisesta melkein poikki, että pääsee menemään lyttyyn, ja paine hellittää. Ja terä väärinpäin, että sahaa vetäessä.
Otan vaikka samalla kuvia ja väsään tänne ohjetopicin koskien holkkiremppaa. Semmosen kun tein 2DIN soittimestakin.
Harmillista kun alapallon takia pitäis tukivarsikin vaihtaa, mutku se on toisella puolen autoa. Olis menny niin kätsästi samalla...
Mikä se tiiviste on joka vaihdetaan samalla, että osaan ettiä oikean?
Otan vaikka samalla kuvia ja väsään tänne ohjetopicin koskien holkkiremppaa. Semmosen kun tein 2DIN soittimestakin.
Harmillista kun alapallon takia pitäis tukivarsikin vaihtaa, mutku se on toisella puolen autoa. Olis menny niin kätsästi samalla...
Mikä se tiiviste on joka vaihdetaan samalla, että osaan ettiä oikean?
Re: Holkki remontti
Marmoritiskiltä kyselemähän vetoakselin stefaa. Kovasti tein töitä "etsien ja kysellen", mutta ei niitä tunnu muualta saavan. On sen verran originelliTomsson kirjoitti: Mikä se tiiviste on joka vaihdetaan samalla, että osaan ettiä oikean?
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
Irrotin tuossa NG:sta kuskinpuolen vetaria ja navan olin purkanut tieltä. Kokeilin vetää sisäpuolta irti niin vetari jäi käteen maljoineen päivineen? Tuo paljon mainostettu holkki noin väljä vai mistä moinen?
Miten tuon vetarin sisemmän nivelen on tarkoitus normaalisti irrota tuosta maljasta?
Miten tuon vetarin sisemmän nivelen on tarkoitus normaalisti irrota tuosta maljasta?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Holkki remontti
Holkkiremppa tehty 249tkm mittarissa ja jarrutuksen tärinät loppui kokonaan, mutta edelleen havaittavissa se perinteinen 80-85km/h tärinä. Täytyy vaan ajella hieman ton yli kerran ei muuten pääse siitä eroon
Hintaa rempalle
osat 30€ + öljyt 20€ + Kylmäspray 12€
Vaihtoon meni hallin lattialla noin 2,5h kaikkine töineen.
Kuvia tuli otettua jonkin verran ja voin linkittää huomenna kun pääsen takas kämpille.
ps. pystysuuntaista välystä on edelleen..
EDIT1: Ostetaan pyöränlaakeri, vasen etu allekirjoituksen kulkineeseen (luulin että laahaava ääni tuli holkin takia, mutta näyttää siltä että laakeri se siellä pitää ääntä. Tarjoa YV:llä![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Hintaa rempalle
osat 30€ + öljyt 20€ + Kylmäspray 12€
Vaihtoon meni hallin lattialla noin 2,5h kaikkine töineen.
Kuvia tuli otettua jonkin verran ja voin linkittää huomenna kun pääsen takas kämpille.
ps. pystysuuntaista välystä on edelleen..
EDIT1: Ostetaan pyöränlaakeri, vasen etu allekirjoituksen kulkineeseen (luulin että laahaava ääni tuli holkin takia, mutta näyttää siltä että laakeri se siellä pitää ääntä. Tarjoa YV:llä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Holkki remontti
Vaihda etualatukivarsien isot uloimmat puslat niin tärinä loppuu, näin ainakin omassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Holkki remontti
Vasemmalta vaihdettu molemmat alatukivarret ( 1 ja 2) vuosi sitten, oikealta puolelta (1) 1kk sitten... jos tarkoitat tota nro 1 ja 2 liitoskohdan puslaa.jcarlson kirjoitti:Vaihda etualatukivarsien isot uloimmat puslat niin tärinä loppuu, näin ainakin omassa.
Vois sitä taas vaihteeksi kokeilla renkaiden tasapainoitusta ym, kun on etupää muuten ´´kunnossa´´
![Kuva](http://www.saabcentral.com/~munki/technical/suspension_steering/images/front_suspension_arm_large.gif)
Re: Holkki remontti
Mahtuuko tuo kuskinpuolen laakeri tulemaan ulos tuolta niin ettei pura laatikkoa?
holkki on aika kulunut mutta niin tuntuu olevan välystää tuossa laakerissakin!![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
holkki on aika kulunut mutta niin tuntuu olevan välystää tuossa laakerissakin!
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Re: Holkki remontti
Laatikkoa ei tarvitse purkaa, mutta kannattaa ottaa se laatikon päätylaippa siitä irti, niin on kaiken kaikkiaan helpompi työstää ne hilut sieltä ulos. Tällainen suunnitelma on itsellä, kun käyn holkkiremppaan.stage4 kirjoitti:Mahtuuko tuo kuskinpuolen laakeri tulemaan ulos tuolta niin ettei pura laatikkoa?
holkki on aika kulunut mutta niin tuntuu olevan välystää tuossa laakerissakin!
ps. Jos on holkeista kenellä pula, niin yv:ä tai soittoja minulle p. 0400-171 856. Niitä on saatavana edelleen. Tosin tällä hetkellä on vain yksi holkki hyllyssä, mutta tarvittaessa uuden sarjan tekemistä voin jouduttaa. Hinta entinen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
Ompa hyvä jos ei tarvi purkaa laatikkoa... Ite taisin saada tuon laakerin rikki kun paukutin holkkia ensin massavasaralla ja sitten oli tuollainen ulosvetäjä lainassa jolla ne tuolla korjaamolla ottaa noita hokkeja irti... Mutta ei se mihinkään liikkunut. V-käyrä liikku punarajalla. Näytti että tuo koko laakeripaketti ois tullut jonku millin ulos päin. Yritin tuosta laakerista ettiä kuvaa, laakeri oli on tyypiltää 32010 x/q ja fks:n. Nyt sielä on reilu välys joka suuntaa laakerissa vaikka kaikki neulat on tallessa... Niin ja mitä merkitystä noilla simmilevyillä on tuossa lautasen takana jossa on se stefa kiinni? Mitähän vielä.. Tänään harjotellaan lisää, jos sieltä jotain sais ulos tai ainakin rikki niin saa alkaa vaihtamaan koko laatikon. Vaikka ei sekään kiinosta kun näyttää olevan melko työmaa irrottaa..