NG900 -94 2.3 aut sammui ajossa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

NG900 -94 2.3 aut sammui ajossa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Yleensähän käyntihäiriöt ilmenee harvemmin yhtäkkiä kesken ajon mutta eilen mutsille kävi niin että jsammui ihan suoraan ajosta. Sammui hitaassa ajossa omakotialueella, ei mitään merkkejä huonosta käynnistä ennen tätä. En ole vielä tutkinut mitään, ajatetlin ensin kysellä josko täällä olisi ehdotuksia esim. mikä seuraavista voisi olla "tyypillistä" ja hajota yhtäkkiä oireilematta aikaisemmim

- kampiakselin ja/tai nokka-akselin anturit
- kaasuasentoanturi (voisiko yleensäkään estää käynnin täysin ?)
- ilmamassamittari
- bensapumppu tai sen ohjaus releet ym.
- virtalukko
jne...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Autossahan on käsittääkseni Motronic 2.10.2 sytytysjärjestelmä

Tarkista alkuksi kaikki varokkeet, myös konetilassa oleva maksivaroke. Lisäksi päärele pitäisi tarkistaa.

IMM tuskin jättää tielle, siinä pitäis olla "limp home" toiminto.

Syttyikö vikavalo autossa, tai palaako se jos yrittää käynnistää? Oletko yrittänyt purkaa vikakoodeja?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Bensapumppu ?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Homma on nyt edennyt sen verran että vaihdoin tulpat, tarkastin että sytyttää pyörittäessää. Bensapumpulle yritin syöttää 12V suoraan sulakerasiasta ja relekannasta, bensapumppu ei kuulosta pyörivän. Otin myös paineensäätimen irti ruiskusuuttimien syöttökiskon päästä ja sähköä pumpulle, bensaa ei tule. Onko bensapumpun hajoaminen NG satkuissa yleistä, onko tiedossa että olisi joutunut vaihtamaan ? Voisiko kyseessä olla joku maadoitusvika pumpulla, vielä en ole tarkastanut pumpun liittimiä, vain syöttänyt 12 V suoraan pumpulle lähtöön.

Autossa on muuten uutena asennettu Defan hälytin joka ei ole toiminut enää muutamaan vuoteen. Mihinkähän hälyttimien käynnistyksenestoja yleensä kytketään, ajattelin olisiko mahdollista että viallinen hälytin katkaisisi jossain välissä pumpun syöttöä ?

Haynes käskee ottaa koko tankin irti bensapumpun irrottamiseksi. Onko todella niin ettei ole mitään luukkua tonnarin tapaan, josta ensinnäkin pääsisi mittaamaan ja syöttämään sähköä suoraan, ja josta pumpun saisi tavaratilan kautta ulos ? Jos ei luukkua ole, olisko periaatteessa mahdollista tehdä peltiin reikä jollain konstilla, onko tankista riittävästi väliä peltiin että uskaltaisi esim. porailla ?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onko siinä DEfan hälyssä "ohisulkijaa" Ts. jotain avainkytkintä, jolla vois varmsitaa ettei se ole päällä.

Pumpun irroittamiseksi pitää tankki irroittaa. Lisäksi tarvii jonkun erikoistyökalun pumpun kääntämiseen.

Ilmeisesti siis yritit bensapumpun releen ohitusta, se olis yksi mahdollinen vika.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pääseeköhän sitä pumppua "kopauttamaan" Jos se vaikka siitä hetkeksi tokenis?
Jos altapäin kopauttaa tankkia niin voi auttaa??
Omalla vastuulla tietenkin. :oops:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja wesku »

Nyt vasta ehdin ottaa homman työn alle, faijan saamien ohjeiden mukaan leikkasin peltisaksilla yläpuolelle aukon josta sai bensapumppusysteemin kätevästi irti, askartelin paikalleen motonetin pumpun. Leikatessa pitää muistaa varoa letkuja ja sähköjohtoja. Pumppuhässäkän irrottaminen ei ollut ihan helppoa, irrottaessa rikkoutui myös se yläkannessa oleva "nasta" jossa pumppuhässäkkä pitävä pelti kiinni, ennen paikalleen laittamista kiinnitin pellin M4 pultilla kanteen (pelti oli muuten kovaa ainetta porata). Myös letkua (6mm) kantsii varata jos vastaavaan hommaan aikoo, pumpulta muoviseen T-kappaleeseen menevä letku kannattaa uusia.

Rohkeasti vaan "leikkaushommiin", turhaa irrotella tankkeja kun helpommallakin pääsee.
Vastaa Viestiin