Kannen jälkikiristys.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Päteekö nämä kiristysohjeet myös 96-vuoden 2.0 vapariin? Onkos näissä muuten alumiini- vai valurautakansi?

Näyttää auto vuotavan kannen välistä vaihdelaatikon päästä vesiä. Öljyt ovat kuitenkin vielä aivan puhtaat samoin jäähdytinneste paisuntasäiliössä.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja Hook »

4 cyl vaparissa identtinen kansi ja lohko, eli ohjeet pätee.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Tarvisin nyt amatöörinä ihan kunnon ohjeet alusta asti että mitä pitää irrottaa ja miten että saan noi venttiilikopan pultit näkyville. Kiitos.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Aloitapas poistamalla se sytytyskasetti. Vuosimallista riippuen musta tai punainen, neljä pultilla kiinni. Edelleen vuosimallista riippuen pultit jo 10mm kannalla tai T25 torx-kannalla.

Poista venttiilikopan pultit, muistaakseni 12kpl?
Lopuksi takas laittaessa noilla on muistaakseni momentit 15Nm, ensin sisäkehä ristiin rastiin ja sitten ulkokehä samoin ristiin rasttin (eli vähän niinkuinrenkaan pulttien kiristiys tähtijärjestyksessä). käytännössä pikkuräikällä rannetiukkuus. Isossa momenttiavaimessa ei välttämättä ole noin pientä momenttia valittavissa.

Itse kannen pultit löytyvät venttiilikopan alta. Koko oli e16 tms? kuitenkin käänteinen torx. Kiristyjärjestys alla. Momentit kuten tämän ketjun alussa.
Kuva

Ekalla kerralla jänskättää kääntää tuota loppua 90 astetta...se on kai normaalia :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

peinu kirjoitti:Ekalla kerralla jänskättää kääntää tuota loppua 90 astetta...se on kai normaalia :)
Joo ei tuo ole vielä mitään kun muistaakseni vr6 golfin kansi vedettiin ensin 40nm sitten 60nm sitten 90astetta ja sitten vielä toiset 90astetta :lol:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Venttiilikopan oikea kiristysjärjestys löytyy tuolta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ys#p500405

Kannattaa todellakin noudattaa, ettei kuulu kopasta naks. Momentti tosiaan vain 15Nm.
Vastaa Viestiin