Takajarrupalojen vaihto
Takajarrupalojen vaihto
Hei onko kenelläkään kokemuksia ysikolmosen (vm. 2001) takajarrupalojen vaihdosta? Minulla olisi sellainen urakka edessä ja hieman mietityttää tuo homma.
Ostin jo motonetistä uudet palat ja asennussarjan (ne tapit). Katselin alustavasti miten se homma tulisi suorittaa ja ainakin niiden tappien irrottaminen vaikuttaa hankalahkolta.
Niin ja pitääköhän koko jarrusatula irroittaa? Vaikuttaisi siltä, että selviää ilman irroitusta, mutta mitenhän saan ne kaksi jarrupalojen kiinnitystappia tulemaan ulos paikoiltaan. Kovin ruosteisilta näyttää.
Kiitoksia jo etukäteen avustavista neuvoista!
Ostin jo motonetistä uudet palat ja asennussarjan (ne tapit). Katselin alustavasti miten se homma tulisi suorittaa ja ainakin niiden tappien irrottaminen vaikuttaa hankalahkolta.
Niin ja pitääköhän koko jarrusatula irroittaa? Vaikuttaisi siltä, että selviää ilman irroitusta, mutta mitenhän saan ne kaksi jarrupalojen kiinnitystappia tulemaan ulos paikoiltaan. Kovin ruosteisilta näyttää.
Kiitoksia jo etukäteen avustavista neuvoista!
Re: Takajarrupalojen vaihto
Aikas vaivaton homma. Rengas pois. Lyöntitapilla (tai jollain lujalla tapilla esim. poranterälä) ja vasaralla naputtelet asennus tapit irti. Vanhat palat vetämällä pois. Voi joutua vähän vänkäämään meisselillä jarrumäntiä sisään jotta uudet saa tilalle. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
Re: Takajarrupalojen vaihto
Vanhojen jarrupalojen pois otossa helpotaa, kun esimerkiksi "papukaija" tongeilla tjms. painaa vanhoja paloja sisäänpäin. Voi kammeta meisselilläkin. Vähän kun saa sylintereitä sisään, jolloin palan ja levyn väliin tulee rakoa, on vanhat palat helpompi vetää pois. Paikkojen puhdistus, männät sisään. Helppo homma, kuten yllä kerrottu.
Re: Takajarrupalojen vaihto
Jes, kiitos neuvoista.
Onnistuin vaihtamaan toiselta puolen palat jo. Olin vain sen verran malttamaton, että availin vähän ylimääräisiä pulttejä satulan ympäriltä ja niihän siinä kävi epäonnekseni, että jarrunesteet tuli pihalle, ainakin osittain. Harmillista
Pitänee viedä huoltamoon ilmattavaksi ja/tai jarrunesteen lisäykseen. Vai mitä sanovat asiantuntijat? Kuinka tulee menetellä?
Tää on oikeesti kätevä tää foorumi. Täältä saapi neuvoja helposti ja nopeesti, nii voi tehdä itse nämä hommat. Kiitos avusta!
Onnistuin vaihtamaan toiselta puolen palat jo. Olin vain sen verran malttamaton, että availin vähän ylimääräisiä pulttejä satulan ympäriltä ja niihän siinä kävi epäonnekseni, että jarrunesteet tuli pihalle, ainakin osittain. Harmillista
Pitänee viedä huoltamoon ilmattavaksi ja/tai jarrunesteen lisäykseen. Vai mitä sanovat asiantuntijat? Kuinka tulee menetellä?
Tää on oikeesti kätevä tää foorumi. Täältä saapi neuvoja helposti ja nopeesti, nii voi tehdä itse nämä hommat. Kiitos avusta!
Re: Takajarrupalojen vaihto
Lisäät nestettä ja ilmaat itse kun vauhtiin kerta olet päässytPitänee viedä huoltamoon ilmattavaksi ja/tai jarrunesteen lisäykseen. Vai mitä sanovat asiantuntijat? Kuinka tulee menetellä?
Alla LPT nimimerkin kirjoittama ohje jostain toisesta topicista jarrujen ilmaukseen:
Tuo ristiinilmaamis juttu ei vaan alfamerin mukaan pidä paikkaansa vaan sen mukaan takajarrut ois yhtenä piirinä ja etujarrut kumpikin omanaan uudemmissa saabeissa?Ilmausruuvi löytyy jokaisesta jarrusatulasta. Jarrujen ilmaustapoja löytyy monia, mutta jos yksin teet niin käy hakemassa biltemasta jarrujen ilmaustyökalu (sellainen pullo jossa on venttiili joka päästää ilmaa vain toiseen suuntaan. Jarrut ovat niin sanotusti ristissä elijos ilmaat esim vasemman takarenkaan niin on syytä ilmata myös oikea eturengas.
Jos on kaveri apuna ilmaamassa niin eikoistyökaluja et tarvi.
-Jarrusatulasta ilmausruuvi auki.
-Paina jarru pohjaan ja pidä siellä niin kauan kunnes kaveri laittaa ilmausruuvin kiinni.
-Sitten jarru ylös ja jälleen ruuvi auki ja jarrupohjaan.
-Sitten taas jarru pohjaan ja ruuvi kiinni ja poljin ylös.
-Jatka samaa rataa niin kauan kunnes ilmausruuvista tulee pelkästää jarrunestettä (ei ilmaa).
- Muista myös tarkastaa että jarrunestesäiliössä riittää nestettä.
Varaudu siihen että ilmausruuvit ovat jumissa. Elä väännä voimalla vaan käytä paljon crc:tä ja mahdollisesti lämpöä.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Takajarrupalojen vaihto
Jos säiliö ei ole tyhjäksi päässyt, saattaa riittää sen yhden kulman ilmaus. Eikä ehkä sitäkään tarvita, jos ilmaa ei ole päässyt systeemiin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Takajarrupalojen vaihto
Kyllä ne pirit saabis on ristiin menny jo -70 luvuvulta lähttiin...
Re: Takajarrupalojen vaihto
...ja ristikkäispiireistä luovuttiinkin ekan kerran jo 80-luvulla, kun ysitonnisen lisävarustelistalta löytynyt ABS+3 -järjestelmä on kolmepiirinen - molemmille eturenkaille omansa ja taakse se kolmas. Joskin veikkaisin, että 2000-luvun ysikolmoseen olisi saatu jo neljäskin piiri mukaan (tonnariinkin kait tuli jossain vaiheessa).Saabsti69 kirjoitti:Kyllä ne pirit saabis on ristiin menny jo -70 luvuvulta lähttiin...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Takajarrupalojen vaihto
Itse vaihdoin ennen katsastusta molemmat levyt ja palat taakse. Jälkeen päin sanottuna kaikkein helpoin keino on irrottaa ensimmäiseksi satulat ja vetää rälläkällä asennustapit poikki. Koetin varmaan puoli tuntia ensin turhaan hakata niitä tappeja irti.
Jarruputket kun tukkii heti jollakin esim rätillä ja ruuvilla, niin pääsee todella helpolla ilmauksenkin kanssa. Itsellä meni jarruputken mutteri pyöreäksi, joten jouduin uusimaan myös yhden putken. Maksoi n. 6e/kpl.
Satula kun on irti, niin saa samalla herkistettyä männät ja vaihdettua uudet tiivisteet. Takajarruissahan sylinterit ovat todella usein jumissa. Tiivisteet kannattaa siis ostaa jo samalla, kun ostaa uudet palat. Maksaakohan 8e/ puoli Motonetissä.
Jarruputket kun tukkii heti jollakin esim rätillä ja ruuvilla, niin pääsee todella helpolla ilmauksenkin kanssa. Itsellä meni jarruputken mutteri pyöreäksi, joten jouduin uusimaan myös yhden putken. Maksoi n. 6e/kpl.
Satula kun on irti, niin saa samalla herkistettyä männät ja vaihdettua uudet tiivisteet. Takajarruissahan sylinterit ovat todella usein jumissa. Tiivisteet kannattaa siis ostaa jo samalla, kun ostaa uudet palat. Maksaakohan 8e/ puoli Motonetissä.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: Takajarrupalojen vaihto
Vanhojen palojen irroitusta ja uusien asentamista helpottaa myös se, kun hioo laikalla jarrulevyjen kehältä sen ruosteisen kranssin pois levyn molemmin puolin. (vähintään palojen leveyden verran, jos haluaa helpolla päästä)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Takajarrupalojen vaihto
Niin minäkin. Sitten hain oikean mallisen tuurnan (muuten paksu, mutta kapeampi kärkiosa) ja sillä lähti kertanapauksella.Uri kirjoitti:Koetin varmaan puoli tuntia ensin turhaan hakata niitä tappeja irti.
NG 900S 3d 2.3i -98
-
- "Kaasari"
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
- Paikkakunta: Oulu
Re: Takajarrupalojen vaihto
Tuli tuossa muutama päivä sitten värkättyä uudet palat taakse. Homma sujui helposti kun oli oikean kokoiset(olisko 3mm tuurna ja 1,5kg pajavasara) työkalut. Kuskinpuolen takajarrulevy oli sisäpinnasta ruosteessa, joten epäilin sisemmän jarrumännän olevan jumissa. Meisselillä sitä herkistelin ja laiton kilkkeet paikalleen ja koeajolle. Jarruttaessa kuuluu "laahaava ja jumputtava ääni", aivan kuin jarrupala ei saisi pitoa levystä. Onko satula irrotettava ja huollettava vai olisiko jarrulevy niin ruosteesta paskainen ettei kitka riitä? Auttaako jos levyn puhdistaa pyörivällä teräsharjalla kirkkaaksi? Tuntumaa noihin paloihin on jo tehty reippailla jarrutuksilla polkimella lähes seisoen...
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86