Saabista (9-3, -98) hävisi lyhyet valot "päällä"-asennossa ja vaikka kävin läpi kaikki juotokset siitä oranssista Lamp Control releestä en saanut pelittämään
Toimita on siis tossa seuraavanlaista kun vääntelee valokatkaisijaa:
0 - lyhyet toimii, pitkät toimii mutta ei jää päälle
1 - parkit päällä, pitkät toimii mutta ei jää päälle
2 - lyhyet EI toimi, pitkät toimii mutta ei jää päälle. Lisäksi kylmänä näyttää tähän asentoon laittaminen himmentävän ohjaamosta mittari ym. valot (ihan kuin jotain oikosessa) mutta lämpimänä ei.
Mistä muualta tuota vikaa kannattaisi alkaa hakemaan? Selailin vanhoja viestejä ja joillain oli lyhyitten releen vaihto auttanut? Vai onko tuolta oranssista boksista paukahtanut joku komponentti? Päälleppäin näyttää olevan ihan ok.
Valovika, Lamp Controllin kolvaus ei auttanut
Re: Valovika, Lamp Controllin kolvaus ei auttanut
Tarkoitatko:
Valonvaihtorele = se oranssi?
Valorele = siinä vieressä olevat harmaat releet pitkille ja lyhyille?
Koitin repiä yksitellen noita releitä irti ja huomasin että vaikka relettä ei ollut kiinni niin silti nuo mittarinvalot himmenivät kun kytki valot 2-asentoon. Eli viittaisiko tuo siihen että vika on muualla? Valokytkimessä se ei ainakaan ole.
Miten virtalukon pohja? Ainakin kytkentäkaavioiden perusteella 0- ja 2-asennot saavat virtansa eri paikoista virtalukolta.
Valonvaihtorele = se oranssi?
Valorele = siinä vieressä olevat harmaat releet pitkille ja lyhyille?
Koitin repiä yksitellen noita releitä irti ja huomasin että vaikka relettä ei ollut kiinni niin silti nuo mittarinvalot himmenivät kun kytki valot 2-asentoon. Eli viittaisiko tuo siihen että vika on muualla? Valokytkimessä se ei ainakaan ole.
Miten virtalukon pohja? Ainakin kytkentäkaavioiden perusteella 0- ja 2-asennot saavat virtansa eri paikoista virtalukolta.
Re: Valovika, Lamp Controllin kolvaus ei auttanut
Purin, tarkastin ja testasin virtalähteellä/mittasin yleismittarilla noi releet (siellä boksin kannessa lukee noille releille low beam ja high beam) ja näyttäs pelittävän.
Pitää huomenna mittailla tuo virran kulku akulta lampuille niin luulisi että alkais selviämään. Pirun kylmä vaan on pihalla tehä hommia
Pitää huomenna mittailla tuo virran kulku akulta lampuille niin luulisi että alkais selviämään. Pirun kylmä vaan on pihalla tehä hommia
Re: Valovika, Lamp Controllin kolvaus ei auttanut
Vähän päivitystä, ongelma ei vieläkään rakennut.
Mittasin jännitteet virtalukolta valokatkaisijaan ja ne toimi kuin pitikin, eli sillä 2-asennolla tulee kisua katkaisijalle asti.
Sensijaan releille ei sitten tulekkaan mitään. Katsoin WISsistä ja mittasin sen mukaan ne kummankin releen liittimiet ja nollaa näytti mittari. Tai itseasiassa jännite pikkasen poukkoili 0 - 0.3v siinä lähivaloreleen kannassa 87a (muistaakseni).
WIS ehdotti että tarkista kontaktit väliltä virtalukko - lähivalorelerele. Otin virtalukon sylinterin pois mutten vielä jaksanut irroitella sitä koko alumiinihässäkkää.
Onko mitään saumaa että tuo vika mahtaisi olla jossain virtalukon ulkopuolella olevassa liittimessä jota pääsisi purkamatta heiluttelemaan?
BTW, saako tuohon virtalukon sylinteriin sitä muovista pohjaa varaosana vai pitääkö hankkia koko sylinteri?
Mittasin jännitteet virtalukolta valokatkaisijaan ja ne toimi kuin pitikin, eli sillä 2-asennolla tulee kisua katkaisijalle asti.
Sensijaan releille ei sitten tulekkaan mitään. Katsoin WISsistä ja mittasin sen mukaan ne kummankin releen liittimiet ja nollaa näytti mittari. Tai itseasiassa jännite pikkasen poukkoili 0 - 0.3v siinä lähivaloreleen kannassa 87a (muistaakseni).
WIS ehdotti että tarkista kontaktit väliltä virtalukko - lähivalorelerele. Otin virtalukon sylinterin pois mutten vielä jaksanut irroitella sitä koko alumiinihässäkkää.
Onko mitään saumaa että tuo vika mahtaisi olla jossain virtalukon ulkopuolella olevassa liittimessä jota pääsisi purkamatta heiluttelemaan?
BTW, saako tuohon virtalukon sylinteriin sitä muovista pohjaa varaosana vai pitääkö hankkia koko sylinteri?
Re: Valovika, Lamp Controllin kolvaus ei auttanut
eipä taida saada, josset osta purkaamolta vanhaa sylinteriä. Uus virtalukon sylinteri marmoritiskillä 170 euroa. sylinterin alla olevia muovisia "haittoja"? ei myöskään saa tarvikkeena/irto-osana. Niiden alla on se isompi putkihässäkkä/runko, se maksaa jotain 450eur, ja sen alla on virtalukon pohja, johon tulee sähköt. Sen hinta on n.180eur.FlyingPan kirjoitti:
BTW, saako tuohon virtalukon sylinteriin sitä muovista pohjaa varaosana vai pitääkö hankkia koko sylinteri?
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Valovika, Lamp Controllin kolvaus ei auttanut
Näköjään löytyi ratkaisu tähän ropleemaan...
Purin tänään vaihdekepin alamöntin ja otin viralukon+pohjan pois ja mittasin yleismittarilla miten virtalukko reagoi eri asennoissa ja sieltähä se mörkö löytyi, ei ollut kunnon kosketusta X-nastalta. Piruuttani purin vielä virtalukon pohjan ja putsasin ja muotoilin kontaktiliuskaa uudelleen niin alkoi taas löytyä virralle reittiä.
Aina vika siis ei ole lamp controllerissa tai releissä.
Purin tänään vaihdekepin alamöntin ja otin viralukon+pohjan pois ja mittasin yleismittarilla miten virtalukko reagoi eri asennoissa ja sieltähä se mörkö löytyi, ei ollut kunnon kosketusta X-nastalta. Piruuttani purin vielä virtalukon pohjan ja putsasin ja muotoilin kontaktiliuskaa uudelleen niin alkoi taas löytyä virralle reittiä.
Aina vika siis ei ole lamp controllerissa tai releissä.
Re: Valovika, Lamp Controllin kolvaus ei auttanut
Joo pari viikkoa sitten isältä hävisi ajovalot. Valot toimivat vain valokatkaisimen ollessa nolla asennossa. Tosin pikät ei tietenkään pysynyt päällä. Vaihdeltiin aikamme osia minun kolkin kanssa eikä vika tuntunut löytyvä. Lopulta vika paljastui juuri tuohon -X virran puutteeseen. Pikainen ensiapu korjaus vaihtamalla valokatkaisimella -x ja 54 (muistaakseni) johtojen paikkaa niin valot toimii. Paitsi ei tietenkään katkaisimen olleessa nolla asennossa. Pitää purkaa joskus tuo virtalukon pohja. Lukossa on muutenkin jotain häikkää, jos auton sammuttaa niin avaimet pitää käyttää irti lukosta, että saa uudelleen käyntiin. (muuten avain ei käänny)FlyingPan kirjoitti:Aina vika siis ei ole lamp controllerissa tai releissä.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi