Manuaalista automaatti
Manuaalista automaatti
Tere!
Ajatteli tehdä pientä elin siirtoa mutta en tiedä onko edes mahdollista joten kysellään teiltä neuvoja:
Auto johon olisi tarkoitus laittaa automaatti laatikko on NG 900 -96, 2.0 manuaali ajettu 200000km.
Auto josta sen irrottaisin on NG 900 2.3 -94. Ajettu 300000km.
Molemmat autot ok kunnossa paitsi että automaattilatikoisessa kori alkaa sieltä täältä kukkimaan.
Kysymys:
Mitä kaikkea pitää kyseiseen autoon siirtää jotta kyseinen auto saisi liikkumaani ?
-Poljin vaihtaa
-laatikko
-vaihdekeppi
-????
Kävi mielessä että jos siirtäisi kone laatikkoineen mutta joutuuko sen tieto boxin siirtää myös ?
Ajatteli tehdä pientä elin siirtoa mutta en tiedä onko edes mahdollista joten kysellään teiltä neuvoja:
Auto johon olisi tarkoitus laittaa automaatti laatikko on NG 900 -96, 2.0 manuaali ajettu 200000km.
Auto josta sen irrottaisin on NG 900 2.3 -94. Ajettu 300000km.
Molemmat autot ok kunnossa paitsi että automaattilatikoisessa kori alkaa sieltä täältä kukkimaan.
Kysymys:
Mitä kaikkea pitää kyseiseen autoon siirtää jotta kyseinen auto saisi liikkumaani ?
-Poljin vaihtaa
-laatikko
-vaihdekeppi
-????
Kävi mielessä että jos siirtäisi kone laatikkoineen mutta joutuuko sen tieto boxin siirtää myös ?
Re: Manuaalista automaatti
vaihteen vaihto perustuu, sekä nopeuteen kierroksiin ja vääntömomenttiin, joten laatunkon pitää saada tiedot näistä, kick down vaijeri ?? <== ainakin minun mielestäni jos väärin niin korjatkaa te viisaammat
Kyllähän se onnistuu mutta kyllä siitä aika rempan saat aikaiseksi

Kyllähän se onnistuu mutta kyllä siitä aika rempan saat aikaiseksi

Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Manuaalista automaatti
Kyllä melkoiselta työltä tuntuu lähes rippikoulu ikäiseen Saabiin.
Re: Manuaalista automaatti
tuota samaa mietein koska kaikki moottorin ja vaihteiston ohjaus boxsit täytyy uusia ja kaiken näköistä muuta pikku kivaa, ei välttämättä yksi kesä riitä tuollatavalla mattimeikäläiseltä 

Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Manuaalista automaatti
Ei mun laatikossa ainakaan mitään erillisiä ohjausboxeja ole,ainut ulkopuolinen tieto tulee letkulla ahtopaineesta.
Itte vaihtanut automaatin manuaaliksi ja yhden toisinpäin,89 ja 92 tbo-t.
jarrupoljin tarvii ottaa tomaatista tosiaan,ja vetolevy ja laatikon öljynlauhdutin(syylärissäkö siinä mallissa vai erillinen?)
.
Jos et ennen ole purkanut automaattia irti,niin ehdottomasti siten,että startti pois
reijästä availlaan turbiinin pultit
sitten vasta laatikko irti.
Muuten tulee öljyä pihalle,ja turbiinin kaulan stefa saattaa vaurioitua,tai vetolevy taipua.
Takaisin käänteiseti,mutta ehdottoman tärkeää on varmistaa ENNEN laatikon paikalleen nostoa ,että turbiini on varmasti niin syvällä kuin se menee,tämän voi varmistaa painamalla turbiinia sisäänpäin samalla pyöritellen.Muussa tapauksessa vaarana on öljypumpun vetosakaroiden vaurioituminen.
Jos paikalleen laitossa jokin tuntuu ahdistavan,ehdottomasti ei saa väkisin vedättää pulteilla,tuho on varma...Silloin turbiini on tod,näk. luiskahtanut ulospäin,ja pumpun sakarat eivät ole hahloissaan.
Edu vaihtuu myös,mutta voisit vaihtaa ehkäpä mittaristot päittäin.Ratin alla(jalkatilassa) on liitin,mikä on manuaalissa jompattu,tai kytketty hälyn kautta,siihen kytketään tomaatin valitsimelta tuleva plugi(estää käynnistyksen ,paitsi p ja n asennoissa.Kytkinpolkimen vakkarin kykin ohitetaan.
En nyt äkkiseltään muista mitä muuta,mutta parempi varata ainakin paripäivää tuohon lodjun vaihtoon,kun sisäpurkamista ja näperrettävää on noissa konsooleissa ym. jonkin verran.Ite duunasin tossa pihalla ihanalla sorapatjalla tuon lodjun vaihdon,ei herkkua tehdä pihalla
Toisen kerran vastaava homma kungsängenin armeija tukikohdassa ruotsissa,kun luulin laatikon korkanneen.Viaksi osoittautui haljennut väliakseliputki
,mutta tulipahan harjoteltua 
Edit: ainiin toi kaasuvivusto,että saat sen kiksin vaijerin kiinni..
Itte vaihtanut automaatin manuaaliksi ja yhden toisinpäin,89 ja 92 tbo-t.
jarrupoljin tarvii ottaa tomaatista tosiaan,ja vetolevy ja laatikon öljynlauhdutin(syylärissäkö siinä mallissa vai erillinen?)
.
Jos et ennen ole purkanut automaattia irti,niin ehdottomasti siten,että startti pois


Muuten tulee öljyä pihalle,ja turbiinin kaulan stefa saattaa vaurioitua,tai vetolevy taipua.
Takaisin käänteiseti,mutta ehdottoman tärkeää on varmistaa ENNEN laatikon paikalleen nostoa ,että turbiini on varmasti niin syvällä kuin se menee,tämän voi varmistaa painamalla turbiinia sisäänpäin samalla pyöritellen.Muussa tapauksessa vaarana on öljypumpun vetosakaroiden vaurioituminen.
Jos paikalleen laitossa jokin tuntuu ahdistavan,ehdottomasti ei saa väkisin vedättää pulteilla,tuho on varma...Silloin turbiini on tod,näk. luiskahtanut ulospäin,ja pumpun sakarat eivät ole hahloissaan.
Edu vaihtuu myös,mutta voisit vaihtaa ehkäpä mittaristot päittäin.Ratin alla(jalkatilassa) on liitin,mikä on manuaalissa jompattu,tai kytketty hälyn kautta,siihen kytketään tomaatin valitsimelta tuleva plugi(estää käynnistyksen ,paitsi p ja n asennoissa.Kytkinpolkimen vakkarin kykin ohitetaan.
En nyt äkkiseltään muista mitä muuta,mutta parempi varata ainakin paripäivää tuohon lodjun vaihtoon,kun sisäpurkamista ja näperrettävää on noissa konsooleissa ym. jonkin verran.Ite duunasin tossa pihalla ihanalla sorapatjalla tuon lodjun vaihdon,ei herkkua tehdä pihalla

Toisen kerran vastaava homma kungsängenin armeija tukikohdassa ruotsissa,kun luulin laatikon korkanneen.Viaksi osoittautui haljennut väliakseliputki


Edit: ainiin toi kaasuvivusto,että saat sen kiksin vaijerin kiinni..
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Re: Manuaalista automaatti
Tässä puhutaankin uudemman 900 manuaalin vaihdosta automaattiin. Vanhat OG900 ovatkin jonkun verran yksinkertaisempia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Manuaalista automaatti
Mikäs toi uudempi lodju on tyypiltään,onko siinä jo sähköinen ohjaus
.Ei kai noin vanhoissa vielä...
Noi vaihdot tein 96 vuonna,saatan muistaa jo jotain tietty väärinkin,mutta suurin piirtein noin.
Ja itse vaihtaisin turbiinikaulan puslan ja stefan samalla 300k ajettuun lodjuun,ettei ihan heti tarvi tihkumisen takia aukoa...


Noi vaihdot tein 96 vuonna,saatan muistaa jo jotain tietty väärinkin,mutta suurin piirtein noin.
Ja itse vaihtaisin turbiinikaulan puslan ja stefan samalla 300k ajettuun lodjuun,ettei ihan heti tarvi tihkumisen takia aukoa...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Re: Manuaalista automaatti
Laatikko ng900:ssa on Aisin AW50-40LE, 4 vaihteinen sähköisesti ohjattu laatikko jolla on ihan oikeesti TCM eli vaihteistonohjausyksikkö, Sport/Winter ajo-ohjelmat ja lukko 3 ja 4 pykälille. Yleinen monelaa muullakin automerkillä, ihan toimiva ja periaatteessa kestävä laatikko kunhan öljyjä vaihtaa.
2,3i automaattissa on pidemmät välitykset eli vielä hengettömämmällä 2.0i koneella tulee todellinen antiraketti lopputuloksena.
2,3i automaattissa on pidemmät välitykset eli vielä hengettömämmällä 2.0i koneella tulee todellinen antiraketti lopputuloksena.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Manuaalista automaatti
kyllä tossa rempassa menee myös kojelauta purkuun, kun pitää myös kojelaudan johtosarja vaihtaa, joka siis melko suuritöinen homma itse lootan vaihtoon nähden. mahdollisesti myös keulan johtosarja sekä tietty mittaristo yms. miettisin tuota kahteen kertaan.
hook
hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Manuaalista automaatti
Onkos Sensonic:ssa mitään osia jo valmiina kontra tavan manuaali? Tuo kun ei kuitenkaan ole mikään ratkaisuista parhain niin tulevaisuutta ajatellen valmiiksi kyselen. Kun se kuitenkin jossian välissä porsii niin tietää millaiseen operaation kannattaa ryhtyä.
Ahdonvoimaa
Re: Manuaalista automaatti
Sensonic to manual conversio on jo pykälää simppelimpi. Lähinnä kytkinpolkimen asennus, tulipeltiin reijän teko sekä jotain pieniä sähköjen purkuja.
Saabilla on tuohon valmis kitti sekä ohjeet sen mukana.
Saabilla on tuohon valmis kitti sekä ohjeet sen mukana.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Manuaalista automaatti
Muotoilin ehkä asiani hieman huonosti
Onkos Sensonic to automat kuinka hankalasti toteuttavissa? Löytyykös siihen valmista kittiä?

Ahdonvoimaa
Re: Manuaalista automaatti
Väittäisin että Sensonic to automatic vs manual to automaticissa on ainoana helpottavana etuna, ettei tulipellissä tarvitse tukkia puretun kytkinvaijerin/sylinterin reikää. Muuten on vähintään sama urakka edessä.Wagonisti kirjoitti:Muotoilin ehkä asiani hieman huonostiOnkos Sensonic to automat kuinka hankalasti toteuttavissa? Löytyykös siihen valmista kittiä?
Käytännössä Sensonic on manuaalilaatikko, jossa muutamat lisäanturit, sekä "aivoboxilla" sähköhydraulisesti ohjattu kytkin. - jolla taas ei ole mitään tekemistä "oikean" automaattilaatikon kanssa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Manuaalista automaatti
Harmi kun noin paljon joutuu tekemään että saisi laatikon vaihdettua. Henkisesti jo valmistelin itseni hommaan, mutta kyllä tuossa on sen verran tekemistä, ettei taida se valmistelu kylläkään riittää.
No, täytyy miettiä mitä sitten tekisi sille automaatti saabille.
Kenties veisin kori jonnekin laitettavaksi kun ei siinä olisi takakaaren vaihto ja sitten kunnon maalaus päälle. Mietitään ja mietitään...
Mutta kiitos avusta kaikille.
No, täytyy miettiä mitä sitten tekisi sille automaatti saabille.
Kenties veisin kori jonnekin laitettavaksi kun ei siinä olisi takakaaren vaihto ja sitten kunnon maalaus päälle. Mietitään ja mietitään...
Mutta kiitos avusta kaikille.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Manuaalista automaatti
Helpoimmalla pääset kun kipaset joku päivä vaikka Virosta kokonaan uuden rassin alle. Esim. tuosta tonnilla 2.3 litranen tomaatti:
http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto.php ... _missing=1
Veroja ei montaa satkua tuommoiselle enään jää, eli kokonaisuudessaankin halvempi mitä lokarin vaihto ja auton maalaus (teetettynä). Voit sitten noista nykyisistä siirrellä tarvittavat thyninkit ja/tai purkaa muuten vaan varaosiksi ja sitten paaliin.
EDITTIÄ sen verran, että ei syrjitä kotimaistakaan vaihtoehtoa, tuostakin alle kahdella tontulla, ja liikkeestä ostettaessa on tietysti kaiken kattava 6kk:n TAKUU
http://www.nettiauto.com/saab/900/3165500
http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto.php ... _missing=1
Veroja ei montaa satkua tuommoiselle enään jää, eli kokonaisuudessaankin halvempi mitä lokarin vaihto ja auton maalaus (teetettynä). Voit sitten noista nykyisistä siirrellä tarvittavat thyninkit ja/tai purkaa muuten vaan varaosiksi ja sitten paaliin.
EDITTIÄ sen verran, että ei syrjitä kotimaistakaan vaihtoehtoa, tuostakin alle kahdella tontulla, ja liikkeestä ostettaessa on tietysti kaiken kattava 6kk:n TAKUU

http://www.nettiauto.com/saab/900/3165500
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84