Terve. Mikäköhän mahtaa 99-vuoden 9-3 mallin Saabia vaivata, kun auto ei aina käynnisty vaikka kuinka yrittää? Olen nyt käyttänyt sitä kahdella korjaamolla, mutta heillä ei ollut mitään käsitystä mahdollisesta aiheuttajasta. Toisessa korjaamossa luettiin kylläkin vikakoodit:
P1124 Seoksenmuod. addit. korjaus (lohko1) maksimialueen ulkopuolella
P1582 Joutokäyntipyörintänopeuden säätö viallinen signaali
Auto kyllä käy pyörittämään moottoria mukavasti ja akussa lepotilassa 12,7V ja käynnistyksen yhteydessä n. 11,0V. Mutta kun ei sitä viimeistä höräystä tule. Onkohan mahdollista, että vika olisi bensapumpussa tai käynnistyksenestossa?
Kuumana auto kyllä lähtee kun heti sammuttamisen jälkeen käynnistää uudestaan.
-99 9-3 Ei aina käynnisty
Re: -99 9-3 Ei aina käynnisty
vapari vai ahdettu ? Onhan tulpat oikeat ja kunnossa ?
- DI-kasetti jos turbolla
- kylmä kampikselin asentoanturi vikailee (voisi olla syy P1582 signaalin puutteseen). Lämpimänä taas toimisi oikein. Aika arvaus tosin.
Bensapaineet hukassa, anna virta olla kytkettynä muutaman sekunnin ennenkuin starttaat jotta bensapumppu ehtii pörrätä hetken.
Kun se käynnistyy kylmänä viimeinkin ja jos heti sammuttaa ja yrittää uudestaan startata niin mitä tapahtuu ?
- DI-kasetti jos turbolla
- kylmä kampikselin asentoanturi vikailee (voisi olla syy P1582 signaalin puutteseen). Lämpimänä taas toimisi oikein. Aika arvaus tosin.
Bensapaineet hukassa, anna virta olla kytkettynä muutaman sekunnin ennenkuin starttaat jotta bensapumppu ehtii pörrätä hetken.
Kun se käynnistyy kylmänä viimeinkin ja jos heti sammuttaa ja yrittää uudestaan startata niin mitä tapahtuu ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: -99 9-3 Ei aina käynnisty
Kiitti vastauksesta. Kyseessä vapari. Tulpat voisin ensi töikseni vaikka vaihtaa kun en niiden kunnosta tiedä. Motonetistä taitaa koodilla NGK BCP5EVX olla autoon oikeat.
Pystyisiköhän tuon kampiakselin asentoanturin vaihtamaan helposti?
Ihan kylmänä (yli 2-4 tuntia ajamisesta) käynnistyy niin monta kertaa putkeen kuin jaksaa vain kokeilla.
Pystyisiköhän tuon kampiakselin asentoanturin vaihtamaan helposti?
Ihan kylmänä (yli 2-4 tuntia ajamisesta) käynnistyy niin monta kertaa putkeen kuin jaksaa vain kokeilla.
Re: -99 9-3 Ei aina käynnisty
Pystyy, pakosarjan alla vaihdelaatikon puolella on se anturi. Jos kylmänä lähtee ja lämpimänä ei käynnisty niin anturi vaihtoon. 

samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: -99 9-3 Ei aina käynnisty
Nyt on kampiakselin asentoanturi vaihdettu 5 päivää sitten. Vaihdon jälkeen auto lähtenyt joka kerta ilman mitään ongelmia käyntiin. Boschin alkuperäisosa maksoi pikkasen reilut 100€ ja oli helppo vaihtaa omineen. Kiitokset vinkistä!
Re: -99 9-3 Ei aina käynnisty
Mulla on vähän samaa ominaisuutta omassa 1998 turbomallissa,moottori kuumana startatessa,saa sahata sellasen 2-3 sekunttia että käynnistyy.Kylmänä starttaa heti. Edellinen omistajakin hoksasi kertoa tästä "ominaisuudesta" josta sinänsä ei mitään haittaa ole. En sitten tiedä auttaisiko asiaan tuo sama anturin vaihto.Onhan se tietysti jo 12vuotta vanha.
Päivitystä: Tulipas anturi sitten vaihdettua, eli se on kiinni torx T30 kärkisellä pikku pultilla. Vaihto onnistui sitten alakautta,yläkautta jokseenkin hankalaa..ainakaan mulla ei käsi mahdu sinne pieneen tilaan.
Päivitystä: Tulipas anturi sitten vaihdettua, eli se on kiinni torx T30 kärkisellä pikku pultilla. Vaihto onnistui sitten alakautta,yläkautta jokseenkin hankalaa..ainakaan mulla ei käsi mahdu sinne pieneen tilaan.