saab 9-3 2.0tbo 1998

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

saab 9-3 2.0tbo 1998

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Tuli hankittua tuollainen automaattivaihteinen korkeapaine menopeliksi ja täytyy sanoa että on todella mukavaa ajaa pitkästä aikaa oikealla autolla. Heti täytyy kysyä että miten on tuon motin autom.laatikon kestävyys?

Laatikko toimii nyt moiteetta ja meno on jouhevaa,mittarissa 280tkm ja täydellinen huoltokirja. Isompia remontteja on tehty vasta pakoputkisto,ilmastointi+kompura,bensapumppu(kallis,tyyppivika??),sid uusiminen sekä määräaikaishuollot.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9166
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: saab 9-3 2.0tbo 1998

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

415tkm takana 9-5:n melko vastaavalla 4-vaihteisella automaatilla ja ei ongelmia, joten hyvin huollettuna kestänee koko auton iän.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: saab 9-3 2.0tbo 1998

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Autossasi oleva Aisin AW50-40LE vaihteisto on ihan kestävä ja yleisesti muissakin automerkeissä käytetty mutta unohtamalla öljynvaihdot saa kyllä ongelmia aikaan. Varsinkaan kun öljyt per vaihtokerta ei kahtakymppiä enempää maksa.
Itse vaihtelen parin vuoden / 30 tkm välein, mielummin liian usein kuin harvoin. Huoto-ohjelmassa taisi olla aika paljon harvemmassa noi automaatin öljynvaihdot.

Bensapumppu pelkkä pumppuosa ostettuna on noin 80 e mutta merkkiliikkeestä ämpäreineen varmaan 300-500e välillä (muistikuva, ei tarkka tieto). Järkyttävä ero joka tapauksessa.

Moniurahihna taittopyörineen vaihdetaan 100 tkm välein, se voi olla vastassa kohta. Sytytyskasetti kestää niin kauan kuin kestää, samoin kampiakselin asentoanturi. Niistä on turha liikaa murhetta kantaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: saab 9-3 2.0tbo 1998

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ja sulla on vielä T5 "vanhalla" koneella oleva yksilö joka on kestävämpi mäntien osalta ja ei ole huohotusongelmia.

eli "lastuystävällisempi" :wink:

voimaa saat noin 100€semmosen 50 heppaa lisää.

hyvin on kestänyt omat automaattisaabit ja toiminut. 340tkm että heilahti ja vieläkin jatkaa matkaa.

sen vaan muistaa, että jos pesee moottoria, niin ei painepesurilla suihki kovin sinne akun alle ja läheisyyteen, siell on jotain vaihteiston sähköosia jotka ei tykkää kosteudesta.
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: saab 9-3 2.0tbo 1998

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Oikein hyviä vinkkejä. Moniurahihnakin on muuten juuri uusittu,unohdin sen laskuista. Tarkoitus olisikin vaihtaa jatkossa öljyt+suodatin 10tkm välein,säästänee ahdinta. Ensi viikolla sitten vaihteiston öljynvaihtoon,mitä sinne nyt menee siitä 7.5litrasta, 3.5-4litraa. Motonetistä sai muuten longlife ö-suodattimen 5.90e ,ja tekstin mukaan alkuperäinen.
Viimeksi muokannut saabdaas, To Kesä 17, 2010 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: saab 9-3 2.0tbo 1998

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Ja jos ja kun annat vähän lisähappea jonkun ohjelmointi apurin kanssa, niin muuttuu entisestään mukavammaksi :) Ja vaikka "lastulla" ei tule mitään älyttömiä lisätehoja, eikä sekunnnit äärettömästi kiihdytyksistä putoa, niin ero on iso verrattaen vakioon :wink:
Saab 900 2.0t Cab -97
Vastaa Viestiin