Saab 900 turbo ja ahtopaine

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Saab 900 turbo ja ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Kyseessä on isoveljeni auto, joka on siis ihan viimeisiä 900 turboja. Vuosimalli on 95 tjsp.

Autossa on pieniä virityksiä kuten 3" putki, MAP tun-lastu, iso alumiinicooleri ja bypass-venttiili. Auto toimi viime kesän kuten pitääkin ja latalysaattorin tilalla oli ns. korvausputki. Nyt laitoimme katalysaattorin kiinni leimaa varten pitkän seisonnan jälkeen, mutta ahtopaineet seilaavat omituisesti. Asia ei välttämättä liity katalysaattoriin mitenkään, mutta mainitsin sen jos vaikka vaikuttaakin.

Ahtopaineet ovat autossa n. 1.2 bar max ja viime kesänä paineet pysyivät siinä nätisti kiihdytyksen ajan. Nyt kun kaasun lyö pohjaan nousee paineet normaaliin lukemaan, mutta alkavat seilaamaan melko nopeasti edestakasin jotakin 1.0-1.3 väliä. Auto kiihtyy epätasaisesti jne.

Mistä vikaa kannattaisi mielestänne alkaa etsimään?

ps. Voi olla että paineet olivat ennen korkeammatkin, en muista aivan varmaksi. Voi olla että max. paineet nykyään ovat siis entistä alempana.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ahdas DP katteineen on tukkeena ja se aiheuttaa pakopaineiden nousua ja ahtopaineen säätämisen huojuntaa.
Lisäksi mankkuvena voi jumittaa osittain ja vielä enemmän vaikeuttaa stabiilia säätöä. Ja vielä lisäksi hukkis voi tahmata jos auto on ollut käyttämättä pitkään.

Mankkuvenan johto irti jos aaltoilu häiritsee niin pitkäksi aikaa kuin DP on ahdasta mallia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Tuo katalysaattori on tosiaan vähän typerän kokoinen kun koko putki on turbolta takapuskuriin 3", mutta katalysaattorin reikä taitaa olla vain 2.25 tai 2.5". Tähän voisi toki vaihtaa 3" lähdöillä vaustetun katin, niin ei tulisi tuollaista turhaa pykälää putkeen.

Miten saaka paineet nousevat jos magneettiventtiilin ottaa pois pelistä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

riippuu peruspaineista eli millainen hukkiksen jousi ja kello on autossa. Jos suunnilleen vakiona pidetty niin 0.4-0.45 bar
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Auto leimattu tänään ongelmitta. Ahdot magneettiventtiili pois kytkettynä n. 0.5bar.

Seuraavaksi pieni huolto ja katti pois.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Saabista otettiin eilen ehtoolla katti pois ja vaihdettiin korvausputki tilalle. Nyt paineet toimivat kuten ennen katin asennustakin. Kaasu pohjaan lyötäessä piikkaa ensin 1.4bar ja laskee siitä niopeasti 1.2 ja pysyy siinä tasaisesti.

Mahtaako tuo ahtopiikki johtua magneettiventtiilin liian hitaasta reagoinnista vai mistä? Vetoja tuli melko paljon lisää taas autoon.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

tai sitten softan luonteesta mutta huonosti toimiva mankkuvena ei ainakaan paranna asiaa.
3" putkella voi käytää pikkasen isompiakin ahtoja kuin 1,2 bar
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Auton edellinen omistaja väitti, että auton alkuperäisillä suuttimilla ja turbolla nuo nykyiset viritykset ovat aika maksimissa. Pitäisi kuulemma ahdin ja suuttimet vaihtaa, niin taas olisi lisää potentiaalia.

Onko tuossa autossa muuten mitään tarkistustikkua vaihteistoöljylle?

Millaista öljyä suosittelette moottoriin kun autolla ajetaan vain kesäisin?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kuuleri nyt ainakin vaihtoon. Satasen kiinalaisella alukuulerilla ja muutam kymppi letkuihin. Reagoi kaasuun nopemmin ja muutenkin tuntuu kuin auton painosta tippuis puolet pois. :) tai jotain.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Ensimmäisessä viestissä lukee, että "iso alumiinicooleri". Autossa on keulan kokoinen cooleri jo nyt.
Vastaa Viestiin