Saab 900 turbo ja ahtopaine
Saab 900 turbo ja ahtopaine
Kyseessä on isoveljeni auto, joka on siis ihan viimeisiä 900 turboja. Vuosimalli on 95 tjsp.
Autossa on pieniä virityksiä kuten 3" putki, MAP tun-lastu, iso alumiinicooleri ja bypass-venttiili. Auto toimi viime kesän kuten pitääkin ja latalysaattorin tilalla oli ns. korvausputki. Nyt laitoimme katalysaattorin kiinni leimaa varten pitkän seisonnan jälkeen, mutta ahtopaineet seilaavat omituisesti. Asia ei välttämättä liity katalysaattoriin mitenkään, mutta mainitsin sen jos vaikka vaikuttaakin.
Ahtopaineet ovat autossa n. 1.2 bar max ja viime kesänä paineet pysyivät siinä nätisti kiihdytyksen ajan. Nyt kun kaasun lyö pohjaan nousee paineet normaaliin lukemaan, mutta alkavat seilaamaan melko nopeasti edestakasin jotakin 1.0-1.3 väliä. Auto kiihtyy epätasaisesti jne.
Mistä vikaa kannattaisi mielestänne alkaa etsimään?
ps. Voi olla että paineet olivat ennen korkeammatkin, en muista aivan varmaksi. Voi olla että max. paineet nykyään ovat siis entistä alempana.
Autossa on pieniä virityksiä kuten 3" putki, MAP tun-lastu, iso alumiinicooleri ja bypass-venttiili. Auto toimi viime kesän kuten pitääkin ja latalysaattorin tilalla oli ns. korvausputki. Nyt laitoimme katalysaattorin kiinni leimaa varten pitkän seisonnan jälkeen, mutta ahtopaineet seilaavat omituisesti. Asia ei välttämättä liity katalysaattoriin mitenkään, mutta mainitsin sen jos vaikka vaikuttaakin.
Ahtopaineet ovat autossa n. 1.2 bar max ja viime kesänä paineet pysyivät siinä nätisti kiihdytyksen ajan. Nyt kun kaasun lyö pohjaan nousee paineet normaaliin lukemaan, mutta alkavat seilaamaan melko nopeasti edestakasin jotakin 1.0-1.3 väliä. Auto kiihtyy epätasaisesti jne.
Mistä vikaa kannattaisi mielestänne alkaa etsimään?
ps. Voi olla että paineet olivat ennen korkeammatkin, en muista aivan varmaksi. Voi olla että max. paineet nykyään ovat siis entistä alempana.
Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine
Ahdas DP katteineen on tukkeena ja se aiheuttaa pakopaineiden nousua ja ahtopaineen säätämisen huojuntaa.
Lisäksi mankkuvena voi jumittaa osittain ja vielä enemmän vaikeuttaa stabiilia säätöä. Ja vielä lisäksi hukkis voi tahmata jos auto on ollut käyttämättä pitkään.
Mankkuvenan johto irti jos aaltoilu häiritsee niin pitkäksi aikaa kuin DP on ahdasta mallia.
Lisäksi mankkuvena voi jumittaa osittain ja vielä enemmän vaikeuttaa stabiilia säätöä. Ja vielä lisäksi hukkis voi tahmata jos auto on ollut käyttämättä pitkään.
Mankkuvenan johto irti jos aaltoilu häiritsee niin pitkäksi aikaa kuin DP on ahdasta mallia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine
Tuo katalysaattori on tosiaan vähän typerän kokoinen kun koko putki on turbolta takapuskuriin 3", mutta katalysaattorin reikä taitaa olla vain 2.25 tai 2.5". Tähän voisi toki vaihtaa 3" lähdöillä vaustetun katin, niin ei tulisi tuollaista turhaa pykälää putkeen.
Miten saaka paineet nousevat jos magneettiventtiilin ottaa pois pelistä?
Miten saaka paineet nousevat jos magneettiventtiilin ottaa pois pelistä?
Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine
riippuu peruspaineista eli millainen hukkiksen jousi ja kello on autossa. Jos suunnilleen vakiona pidetty niin 0.4-0.45 bar
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine
Auto leimattu tänään ongelmitta. Ahdot magneettiventtiili pois kytkettynä n. 0.5bar.
Seuraavaksi pieni huolto ja katti pois.
Seuraavaksi pieni huolto ja katti pois.
Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine
Saabista otettiin eilen ehtoolla katti pois ja vaihdettiin korvausputki tilalle. Nyt paineet toimivat kuten ennen katin asennustakin. Kaasu pohjaan lyötäessä piikkaa ensin 1.4bar ja laskee siitä niopeasti 1.2 ja pysyy siinä tasaisesti.
Mahtaako tuo ahtopiikki johtua magneettiventtiilin liian hitaasta reagoinnista vai mistä? Vetoja tuli melko paljon lisää taas autoon.
Mahtaako tuo ahtopiikki johtua magneettiventtiilin liian hitaasta reagoinnista vai mistä? Vetoja tuli melko paljon lisää taas autoon.
Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine
tai sitten softan luonteesta mutta huonosti toimiva mankkuvena ei ainakaan paranna asiaa.
3" putkella voi käytää pikkasen isompiakin ahtoja kuin 1,2 bar
3" putkella voi käytää pikkasen isompiakin ahtoja kuin 1,2 bar
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine
Auton edellinen omistaja väitti, että auton alkuperäisillä suuttimilla ja turbolla nuo nykyiset viritykset ovat aika maksimissa. Pitäisi kuulemma ahdin ja suuttimet vaihtaa, niin taas olisi lisää potentiaalia.
Onko tuossa autossa muuten mitään tarkistustikkua vaihteistoöljylle?
Millaista öljyä suosittelette moottoriin kun autolla ajetaan vain kesäisin?
Onko tuossa autossa muuten mitään tarkistustikkua vaihteistoöljylle?
Millaista öljyä suosittelette moottoriin kun autolla ajetaan vain kesäisin?
Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine
Kuuleri nyt ainakin vaihtoon. Satasen kiinalaisella alukuulerilla ja muutam kymppi letkuihin. Reagoi kaasuun nopemmin ja muutenkin tuntuu kuin auton painosta tippuis puolet pois.
tai jotain.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Saab 900 turbo ja ahtopaine
Ensimmäisessä viestissä lukee, että "iso alumiinicooleri". Autossa on keulan kokoinen cooleri jo nyt.