9-3 TiD 2.2 sähköpuolen vika

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
caliber3
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Touko 21, 2010 21:31
Paikkakunta: Siilinjärvi

9-3 TiD 2.2 sähköpuolen vika

Viesti Kirjoittaja caliber3 »

Huhtikuussa syttyi punainen kolmio mittaritauluun ja samaan aikaan paloi himmeästi akun merkkivalo sekä kuului pimpelipom. Syyksi silloin paljastui laturin hiilet, jotka olivat kuluneet loppuun. Ne vaihdettiin (jännitteensäädin hiilillä, motonetistä ostettu)ja kaikki näytti ok. Viime viikolla taas kuului pimpelipom ja akun merkkivalo paloi himmeästi. Se kuitenkin teki sitä vain muutaman kerran. Sunnuntaina taas kuului pimpelipom ja kolmio syttyi mittaritauluun sekä abs:in merkkivalo. Kohta syttyi airbakin merkkivalo. Ajoin auton parkkiin ja sammutin. Kun sen jälkeen yritin käynnistää, ei auto inahtanutkaan. Sain sen käyntiin apukaapelin ja ulkoisen akun avulla. Läksin ajamaan, vähän ajan päästä ei vilkut toiminut ja auton ääni muuttui erittäin karkeaksi ja voimakkaaksi. Sitten auton sammui ja loppu matka piti työntää. Pihassa pistin akun lataukseen, mutta se ei enää ottanut virtaa vastaan (syvä purkaus). Maanantaina ostin Motonetistä uuden akun. Latasin sen ja päästiin pari päivää ajamaan. Nyt taas syttyi abs:n ja airbakin merkkivalot sekä kolmio ja kuului pimpelipom. Auto ei suostunut käynnistymään, vaan moottoritilasta kuului releen naksuttelu. Pistin akun lataukseen, kun se oli taas melkein tyhjä.

Nyt herääkin kysymys, mistä on kysymys?

Onko joku rele paskana vai laturi vaihtokunnossa vai ne hiilet taas menneet. Kuka voisi katsoa täällä Kuopion seudulla halvalla, missä vika, jotta osaisi vaihtaa sen oikean vikaosan.


Terveisin Jussi
SAAB 9-5 2.2 TiD Wagon vm.2004
caliber3
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Touko 21, 2010 21:31
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9-3 TiD 2.2 sähköpuolen vika

Viesti Kirjoittaja caliber3 »

Mimmi kirjoitti:Laturivika. Syynä hiilien nopeaan loppumiseen on loppuunkuluneet liukurenkaat.
Kiitos Mimmi.

Näin tosiaan oli. Uusista hiillistä oli toinen katkennut ja laturin liukurenkaat olivat loppuunkuluneet. Ostin uuden laturin LUCAS 120A 14V hinta 320 euroa. Alkuperäinen BOSCH olisi maksanut 530 euroa, joten valitsin tuon halvimman.

Kai tuo Lucas on myös ihan laatulaturi?
SAAB 9-5 2.2 TiD Wagon vm.2004
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiD 2.2 sähköpuolen vika

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

No kiva kiva. Eilen syttyi latauksen merkkivalo ja punainen kolmio pimpelipom äänen kera. Latauksen valo sammuu kun koneessa on kierroksia enemmän. Ilmeisesti laturin hiilet menneet? Voiko olla muuta vikaa?

Jos selviää pelkillä hiilien vaihdolla niin onkohan se minkälainen homma? Saako hiilet vaihdettua ilman suurempia purkuhommia. Täytyykö laturi irroittaa?

Kotiinkin pitäisi päästä. Matkaa n.120km. Pääseeköhän jos ajaa pienellä vaihteella pelkillä parkeilla? Turhat sähkövehkeet (kuten lämmitys :) ) pois päältä..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiD 2.2 sähköpuolen vika

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

nyt ollaan Tampereella Aitolahden TB:llä lataamassa (auton)akkua. Matkaa tehtiin n.90km ja kojelautaan syttyi kaiken aikaa lisää merkkivaloja. "Check engine"viimeiseksi jolloin aattelin että kannattaa pysähtyä suosiolla. TB:ltä ostin akkulaturin kun lainavehkeitä ei ollut. Meneehän se joulupäivä näinkin.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9-3 TiD 2.2 sähköpuolen vika

Viesti Kirjoittaja rr »

Mike Hunt kirjoitti:nyt ollaan Tampereella Aitolahden TB:llä lataamassa (auton)akkua. Matkaa tehtiin n.90km ja kojelautaan syttyi kaiken aikaa lisää merkkivaloja. "Check engine"viimeiseksi jolloin aattelin että kannattaa pysähtyä suosiolla. TB:ltä ostin akkulaturin kun lainavehkeitä ei ollut. Meneehän se joulupäivä näinkin.
Tarvikesäädin maksaa noin 25 euroa. Täällä myös keskiviikkona -27 pakkasessa TiD -99 jätti tienpäälle virran loppumisen myötä. Säätimen saa vaihdettua paikallaan, tosin laturi on hieman ahtaassa paikassa. Lyhyt ristikantaruuvari, 8mm ja 13mm työkalut. Kaapelit (2) irti laturista, muovikansi kolmella ruuvilla ja sittenpä siinä onkin säädin näkyvissä, kiinni kahdella ruuvilla. Alunperin laturi kesti n.400tkm, jonka jälkeen siihen uusittiin laakerit, liukurenkaat ja säädin. Nyt 652tkm oli hiilet lopussa, mutta liukurenkaat ihan ok. Boschilainen laturi kannattaa korjauttaa, koska siihen saa osat kohtuuhinnalla.

Akku ladattiin sitten lämpimässä täyteen ja taas toimii hyvin.

Niin ja ihan ekana akusta kaapeli irti, ennenkuin operoi laturin kanssa :!:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiD 2.2 sähköpuolen vika

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

mulla on saab vielä sisäänajo vaiheessa kun kilsoja on vasta 500tkm. Kiva että hoituu noin "helposti". Kiitoksia tiedosta.

edittiä: Home swede home. Itse itselleni vastaten: Vaikka oli peukalot ristissä ja sormet pystyssä, ketunhäntä kainalossa ja jäniksenkäpälä hanskalokerossa niin ei päässyt 120km laturiviallisella autolla. Viimeiset 15km tultiin Falckin hinausauton kyydissä.

edittiä osa II: Boschin hiilisetti vaihdettu. Nyt lataa taas 14,6v. Aika taistelua oli sen muovisen takakannen kanssa. Päreiksihän se meni kun ulkona pakkasessa yritin sitä irroitella. Kuumaliimalla kokosin sen kasaan.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Vastaa Viestiin