kolmos pytty pois pelistä 9-3 Aero
kolmos pytty pois pelistä 9-3 Aero
Eilen:
kiihdytys 20km/h --> 60km/h kakkosella, vettä tiellä ja muutaman kerran pito lähti ja nykäisi/nypytti/pomppi kivasti(pitoa->ei pitoa->pitoa->ei pitoa jne). Parkkiin töihin ja moottori tärisee mukavasti. Lähdin töistä moottorinvikavalo syttyy. Sid Infossa yksi vikakoodi ja kolmos pytty pois pelistä. Moottori säksättää ja kierrokset ei pahemmin seilaa. ajelin hiljakseen kotia.
- Di-kasetti vaihdettu, vika ei korjaantunut-> sama vikakoodi
- Tulpat vaihdettu vasta NGK bcpr7es
-nollasin vikakoodit ja kokeilin vielä vaihtaa tulppia ristiin ja taas sama vikakoodi. eli ei tulpissa vikaa.
Tulpan reiästä kurkattuna mäntä kostea ja eikä halkeamaa tms näkynyt.. no eipä siitä kyllä paljoa näe.
Mitä seuraavaksi voisi kokeilla?Vikahan voi olla ties missä.. mäntä, männän rengas, venttiilit? Lähinnä mietityttää tuo epäonnistuneen kiihdytyksen osallisuus.. Ja jos tuosta moottoriremppa tulee niin kuka Oulussa olisi sellainen joka asiansa osaisi? Vinkkejä otetaan vastaan.
kiihdytys 20km/h --> 60km/h kakkosella, vettä tiellä ja muutaman kerran pito lähti ja nykäisi/nypytti/pomppi kivasti(pitoa->ei pitoa->pitoa->ei pitoa jne). Parkkiin töihin ja moottori tärisee mukavasti. Lähdin töistä moottorinvikavalo syttyy. Sid Infossa yksi vikakoodi ja kolmos pytty pois pelistä. Moottori säksättää ja kierrokset ei pahemmin seilaa. ajelin hiljakseen kotia.
- Di-kasetti vaihdettu, vika ei korjaantunut-> sama vikakoodi
- Tulpat vaihdettu vasta NGK bcpr7es
-nollasin vikakoodit ja kokeilin vielä vaihtaa tulppia ristiin ja taas sama vikakoodi. eli ei tulpissa vikaa.
Tulpan reiästä kurkattuna mäntä kostea ja eikä halkeamaa tms näkynyt.. no eipä siitä kyllä paljoa näe.
Mitä seuraavaksi voisi kokeilla?Vikahan voi olla ties missä.. mäntä, männän rengas, venttiilit? Lähinnä mietityttää tuo epäonnistuneen kiihdytyksen osallisuus.. Ja jos tuosta moottoriremppa tulee niin kuka Oulussa olisi sellainen joka asiansa osaisi? Vinkkejä otetaan vastaan.
Re: kolmos pytty pois pelistä 9-3 Aero
Mittauta puristuspaineet, kaverilla kävi samanlailla vedätyksessä, kierrokset korekalla 4 pytyn männänrengas hirtti ja sylinteriin urat, siinäkin käytiin tulpistalähtien kaikkiläpi.. 9-3 airo sekin vm 01
Kyllähän tämä kävelemisenvoittaa
Re: kolmos pytty pois pelistä 9-3 Aero
Jep, puristuspaineet täytyy mitata. Hetken olen koittanut heikolla moottoritietämyksellä järkeillä ja tullut siihen tulokseen että ei vika voi olla muualla kuin männänrenkaassa tai venttiileissä!? Kerta bensa tulee ja sytytys toimii.
Re: kolmos pytty pois pelistä 9-3 Aero
Auttaisi aika paljon jos ei lähdettäisi tolle essonbaarilinjalle ollenkaan vaan osallistuttaisiin keskusteluun jos on oikeasti jotain sanottavaa. Sori.Rene-Rane kirjoitti:no ainakaan ei luulisi tuosta kiihdytyksestä johtuvan
auttas aika paljon kun vähän vuosimallia ja ajomäärää ilmottelisit
Niin itse asiaan. Jos ei kasetti tai tulpat vaikuttaneet mitään niin oikein järkeiltynä ei tosiaan muita vaihtoehtoja enää oikein ole kuin venttiilit ja männät/renkaat. Kansipahvin liekkirenkaan pettäminenkin olisi yksi vaihtoehto, mutta sitä harvemmin T7 metallitiivisteen kanssa sattuu. Ellei sitten ollut kansipultit todella löysällä. Säksätyskin hieman voisi viitata siihen että palopaineet karkaa väärästä paikasta pihalle.
Männänrenkaan katkeaminen tai rengasvälin murtuminen puolestaan todennäköisesti antaisi pytyn käydä jotenkuten etenkin korkeammilla kierroksilla, pukkaisi vaan aika kovasti huohotusta ja öljynkäryä. T7 tosin huomaa äkkiä misfiret ja katin suojelutoimenpiteenä sulkee ruiskutuksen ko. pytystä heti pois joten ei välttämättä pääse sellaista tapahtumaankaan ennenkuin softa huomaa vian.
Puristuspaineet ja ohivuodot mittaamalla selviää missä suunnassa vika on. Pakoventtiilin palaminen ei olisi ennenkuulumatonta jos venttiilivarren kumit on vuotaneet, mutta Aerossa on Nimonic-pakovenat jotka on aika lujaa tekoa toisaalta ja kaikki pakovenan palamiset jotka on itellä tulleet vastaan on olleet matalapaineissa. Vaihdemisseillä on myös venoja saatu kieroksi mutta siitä ei tainnut tässä olla kyse? Vaan noilla mittauksilla saa jo heti enemmän faktaa eikä tarvitse arvailla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: kolmos pytty pois pelistä 9-3 Aero
Tänään tutkittiin hieman konetta, kiitokset vielä jcarlsonille avusta.
kolmos pytty ~6bar, terve nelonen ~12bar. Öljyä ~30ml kolmospyttyyn ja paineet ~9bar. Öljykorkista ei huohota ja kone käy nätisti. Eli todennäköisesti ei männässä tai sen renkaassa vikaa vaan pakoventtiili/t menee vaihtoon.
Kiristelin löysällä olleet venttiilikopan pultit ja laitoin muut osat paikalleen ja starttasin. Ihan mukavat savut sai aikaan kolmospyttyyn lisätty öljy. Muutaman minuutin kävi neljällä ja sitten nostelin kierroksia ja kolmos pytty tipahti pois. Samalla alkoi ruikkimaan kansipahvin välistä pakosarjalle tai turbolle, sen verran huomattavasti sieltäpäin savutti.
Eli kansiremppa ainakin tiedossa. Kokeilen huomenna vielä piruuttani kiristää kannen pultit siinä toivossa että sais kaikki neljä käymään. Jos selviäsi pelkällä kansipahvin vaihdolla.. no tietääpähän sen kuitenkin sitten kun kannen avaa että onko venttiilit ok vai ei. Samalla T5 männät jos jostain sopivasti löytyy.. Ostoilmoitus lisätty ja saa tarjota.
kolmos pytty ~6bar, terve nelonen ~12bar. Öljyä ~30ml kolmospyttyyn ja paineet ~9bar. Öljykorkista ei huohota ja kone käy nätisti. Eli todennäköisesti ei männässä tai sen renkaassa vikaa vaan pakoventtiili/t menee vaihtoon.
Kiristelin löysällä olleet venttiilikopan pultit ja laitoin muut osat paikalleen ja starttasin. Ihan mukavat savut sai aikaan kolmospyttyyn lisätty öljy. Muutaman minuutin kävi neljällä ja sitten nostelin kierroksia ja kolmos pytty tipahti pois. Samalla alkoi ruikkimaan kansipahvin välistä pakosarjalle tai turbolle, sen verran huomattavasti sieltäpäin savutti.
Eli kansiremppa ainakin tiedossa. Kokeilen huomenna vielä piruuttani kiristää kannen pultit siinä toivossa että sais kaikki neljä käymään. Jos selviäsi pelkällä kansipahvin vaihdolla.. no tietääpähän sen kuitenkin sitten kun kannen avaa että onko venttiilit ok vai ei. Samalla T5 männät jos jostain sopivasti löytyy.. Ostoilmoitus lisätty ja saa tarjota.
Re: kolmos pytty pois pelistä 9-3 Aero
Tuon perusteella saattaisi tuurilla ehkä ollakkin vain kannentiivisteessä (tai sen löystymisessä) vikaa. Harmi kun ei ollut aikaa tutkia tarkemmin että olisiko kannenpultit olleet löysässä, ei tosin ollut sopivaa avaintakaan mukana kannenpulteille (E16 Torx).J8 kirjoitti: Samalla alkoi ruikkimaan kansipahvin välistä pakosarjalle tai turbolle, sen verran huomattavasti sieltäpäin savutti.
Yritinkin siinä kokeilla vähän jos olisi tuntunut palopaineen karkaus ulkopuolelle mutta ei ainakaan pakosarjan puolelta huomannut. Saattaa tosin olla että koska oli silloin vikakoodi päällä niin T7 oli ruiskutuksen jo sulkenut joten ei sitä olisi voinut huomatakkaan..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: kolmos pytty pois pelistä 9-3 Aero
Eipä auttanut kannen pulttien kiriminen, Saabin ohjeiden mukaan tuon tein. Tosin se ruikkiminen tiivisteen välistä loppu mutta se ei paljoa lohduta.
Re: kolmos pytty pois pelistä 9-3 Aero
Tänään aukaistiin kone ja syykin selvisi. Kolmospytyssä yksi pakoventtiilin seetirengas oli pyrkinyt muutaman millin ulos kannesta ja kakkospytyssä ~1millin yksi seetirengas, eli alkavaa oiretta sielläkin.. Maanantai kansi tais olla. Muuten kone oli hyvässä kunnossa alakertaa myöten, öljysihdissäkään ei ollut pahasti kertymää.
Hyväkuntoiset T5 männät ja veivit hankittu ja alkuviikosta tulee kunnostettu kansi, uudet männän renkaat, alakerran laakerit ja kaikki tarvittavat tiivisteet yms. Laahaimet ja hammaspyörät oli hyvässä kunnossa, joten pelkkä ketjun vaihto vielä samaan syssyyn. Eiköhön tosta nyt tule tarpeeksi kestävä kone minun tarpeisiin. Ensiviikolla taas cabbe ajossa
Hyväkuntoiset T5 männät ja veivit hankittu ja alkuviikosta tulee kunnostettu kansi, uudet männän renkaat, alakerran laakerit ja kaikki tarvittavat tiivisteet yms. Laahaimet ja hammaspyörät oli hyvässä kunnossa, joten pelkkä ketjun vaihto vielä samaan syssyyn. Eiköhön tosta nyt tule tarpeeksi kestävä kone minun tarpeisiin. Ensiviikolla taas cabbe ajossa

Re: kolmos pytty pois pelistä 9-3 Aero
Mielenkiintoista, tosiaan valmistusvialta vaikuttaa. Kyseisenlainen ilmiö on muuten tullut eteen aiemmin yhdessä -93 tonnarin 2.0t (B202S) koneessa. Oli tippunut yhdessä pytyssä koko seetirengas männän päälle eli vielä pahemmaksi oli päässyt.
Hyvä että muu paketti oli kunnossa ja nyt tulee sitten sellainen kone että uskaltaa ottaa vähän enemmän voimaakin ulos.
Hyvä että muu paketti oli kunnossa ja nyt tulee sitten sellainen kone että uskaltaa ottaa vähän enemmän voimaakin ulos.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: kolmos pytty pois pelistä 9-3 Aero
Jepjcarlson kirjoitti:Hyvä että muu paketti oli kunnossa ja nyt tulee sitten sellainen kone että uskaltaa ottaa vähän enemmän voimaakin ulos.
