900:n etupään jouset
900:n etupään jouset
Onko kyseisten jousien vaihto vaikeakin toimenpide? Onko mahdollista vaihtaa itse vai kannattaako suosiolla kääntyä korjaamon puoleen.
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
Ei mahdoton homma jos on käytettävissä jousipuristimet: Suurinpiirtein näin: Napamutteri löysälle, etupää ylös, siis molemmat pyörät, pyörä irti, jarrusatula irti, ABS-anturi irti, raidetangon pää irti, alapallo irti, joustintuki irti yläpäästä ja mötikkä lattialle. Irrotusta helpottaa jos löysää kallistuksenvaimentimen. Jousi puristimilla kasaan, yläpään mutteri auki, puretaan yläpään laakerointi (tarkkana miten päin laakeri ja sen alla oleva prikka ovat). Siinä se sitten on. Sitten uusi jousi puristimilla kasaan, ja roska kasaan käänteisessä järjestyksessä.
Raidetangon pään irrotus helpointa puristushaarukalla, alapallo irtoaa kylkeen lyömällä. ABS-anturin irrotuksessa tarkkana ettei riko sen jalkaa.
Montaa mutteria tai pulttia tuossa ei ole taitaa 13, 16, 18 mm kiintolenkeillä ja 32 mm vahvalla (3/4"" vääntiö) hylsyllä selvitä.
Tammikuussa vaihdoin katkenneen jousen ässään. Olisikohan mennyt tupakkitaukoineen pari tuntia.
Raidetangon pään irrotus helpointa puristushaarukalla, alapallo irtoaa kylkeen lyömällä. ABS-anturin irrotuksessa tarkkana ettei riko sen jalkaa.
Montaa mutteria tai pulttia tuossa ei ole taitaa 13, 16, 18 mm kiintolenkeillä ja 32 mm vahvalla (3/4"" vääntiö) hylsyllä selvitä.
Tammikuussa vaihdoin katkenneen jousen ässään. Olisikohan mennyt tupakkitaukoineen pari tuntia.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: 900:n etupään jouset
Kannattaa ABS-anturin kanssa viettää ruuvin irroituksen sijasta muutama minuutti ja irroittaa anturin johto toisesta päästä ja pujotella se ulos. Itsellä oli nuo ruuvit ihan ruosteessa ja poikki olisivat varmasti menneet jos niitä olisi alkanut aukomaan.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
Re: 900:n etupään jouset
Jep edellistä kompaten, se anturi meni itselläkin rikki kun yritti siitä jalasta irrottaa. Suosiolla vaan liittimestä irti ja jättää itse anturipään rauhaan.
Saab 9-5 Aero XWD -11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 900:n etupään jouset
ja tais olla uus ABS-anturi n.160€/1kpl marmoritiskillä.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: 900:n etupään jouset
Muistaakseni Varaosamaailma (Tampere) myi 109€ hintaan. Purkuautosta sain omaan autoon kun oli tarve niin ei kustantanut liikoja.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: 900:n etupään jouset
Ja sellainen lisäys vielä että kannattaa irrottaa raidetanko sieltä raidetangon koneen päästä. Paljon nopeampaa kuin raidetangon irroitus.
Pelkkää jousta irroittaessa ei välttämättä tarvitse irroittaa ABS-anturia vaan pelkät johdon pitimet koska johtoa on sen verran että pystyy nostamaan jousijalan siihen lokarin ulkopuolelle.
Pelkkää jousta irroittaessa ei välttämättä tarvitse irroittaa ABS-anturia vaan pelkät johdon pitimet koska johtoa on sen verran että pystyy nostamaan jousijalan siihen lokarin ulkopuolelle.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
Re: 900:n etupään jouset
Jos on pulttipyssy käytössä, niin ehdottomasti nopeammin tuo raidetanko irtoaa tolpasta irroittamalla yksi mutteri ja sopivalla ulosvetäjällä itse kartio, kun alkaa konehuoneesta lukkopellillä varustettuja pultteja tappelemaan irti ohjausvaihteesta, jonne ei paineilma vehkeet mahdu.hsivenius kirjoitti:Ja sellainen lisäys vielä että kannattaa irrottaa raidetanko sieltä raidetangon koneen päästä. Paljon nopeampaa kuin raidetangon irroitus.
Pelkkää jousta irroittaessa ei välttämättä tarvitse irroittaa ABS-anturia vaan pelkät johdon pitimet koska johtoa on sen verran että pystyy nostamaan jousijalan siihen lokarin ulkopuolelle.
Samoin 94-95 vuosimallisissa abs anturin saa irti lokarin sisäseinästä olevasta liitoksesta. (joka lähellä sitä kohtaa mihin jarruletku loppuu korin puolella). Uudemmissa joutuu irroittamaan/pujottamaan liittimen korin puolelta joko sulakerasian tai ilmanputsarin alta.
Jos on anturien pultit hyvässä rasvassa, niin anturin irroitukseen tolpasta ei montaa kymmentä sekunttia mene.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 900:n etupään jouset
Totta tosiaan jos on vehkeet. Lukkopelti lähtee talttapäisellä ruuvarilla noin 4 sekunnissa ja pultti 15mm lenkkiavaimella ja sormilla minuutti tai kaksi lisää. Toki on vähän ahtaampi paikka mutta kyllä se siitä.Hook kirjoitti: Jos on pulttipyssy käytössä, niin ehdottomasti nopeammin tuo raidetanko irtoaa tolpasta irroittamalla yksi mutteri ja sopivalla ulosvetäjällä itse kartio, kun alkaa konehuoneesta lukkopellillä varustettuja pultteja tappelemaan irti ohjausvaihteesta, jonne ei paineilma vehkeet mahdu.
Itselläni raidetangon pää oli vain tosi lujassa. Ehkä olisi lähtenyt tosiaan kunnon vehkeillä ja osaamisella.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96