Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mille.82
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Kesä 20, 2010 07:56
Paikkakunta: Oulu

Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mille.82 »

Hei!

Onkos kellään kokemusta ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihdosta? Tarviiko siihen asennuksen yhteydessä syöttää jotain "koodia" tai muuta vastaavaa, jotta toimis. Itse löysin ko. palikan autosta ja vaihdoin.. mut vika ei korjaantunu. Auto on käynyt huollossa jossa on selvitetty ilmastointilaitteiston vian syy, eli tämä ohjainlaite.
mille.82
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Kesä 20, 2010 07:56
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mille.82 »

Pienimuotoinen ongelma mikä ohjainlaitteen vaihdon yhteydessä ilmeni oli, ettei auto käynnisty. Vaihdoin vanhan takasi ja auto käynnistyi. Tästä epäilen ohjainlaitteen tarvitsevan koodin pätkää tjs. Tai sitten "uusi" ohjainlaitekkin on särki. Ohjainlaite sijaitsee apukuskin oikean jalan vieressä maton alla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Täh? Vaihdoit moottorin ohjausyksikön? Mitähän nyt sekoilet? :D OG9-3:ssa moottorin ohjainlaite Trionic sijaitsee siellä oikealla maton alla apukuskin jalkatilassa. Ei varmasti lähde käyntiin jos sinne vaihtaa vaan jonkun toisen satunnaisen ohjainlaitteen koska ajonestokoodi ainakin on väärä.

Ilmastoinnin ohjainlaitteena toimii se sama paneeli josta painellaan nappuloita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Epäilen myös vahvasti että ilmastoinnin toimimattomuuden syy olisi moottorin ohjausyksikössä, ERITTÄIN epätodennäköistä. Miten tähän diagnoosiin päädyit?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mille.82
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Kesä 20, 2010 07:56
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mille.82 »

Joo, tuli käytettyä väärää termiä, anteeksi. Kyseessä on siis nimenomaan tuo moottorinohjausyksikkö. Diagnoosi ei ole oma, vaan vika on todettu Saabin merkkihuollossa. Heilläkin meni jokunen tunti ennen kuin onnistuivat paikallistamaan vian juuri tuohon palikkaan.
Mimmi kirjoitti:Se tarvitsee "naittamisen", jotta ajonesto toimisi oikein.
Tämä selittääkin ongelman. Kosla pääsee siis takaisin huoltamolle. Kiitoksia kaikille vastauksista.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ok, toivottavasti merkkihuolto diagnosoi oikein.. Jos Trionicin vaihdolla alkoi toimimaan ja vika oli siinä niin olen kiinnostunut ostamaan rikkinäisen tutkittavaksi, jos halvalla luovut siitä.

Pahoittelut epäileväisyydestäni mutta kuulosti äkkiseltään niin kummalliselta. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Trionic oikein toimiessaan (kun halutaan kylmää) maadoittaa kompressorin releen, jos vain maadoitus käsky tulee ACC ohjaimelta mittariston läpi perille.

Voisikohan tästä olla kyse ?
Onkohan mittariston toimivuus testattu ?
9-3 2.0T SE -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TomStar kirjoitti:Trionic oikein toimiessaan (kun halutaan kylmää) maadoittaa kompressorin releen, jos vain maadoitus käsky tulee ACC ohjaimelta mittariston läpi perille.

Voisikohan tästä olla kyse ?
Onkohan mittariston toimivuus testattu ?
ACC pyyntö tulee väylän kautta Trionicille ja mittaristo toimii myös muille väyläviesteille bus masterina. Ei moni muukaan toiminto toimisi ja vikakoodeja piisaisi jos mittariston väylänohjaus olisi hajalla.

Mikä vuosimalli muuten kyseessä ja moottorityyppi?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mille.82
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Kesä 20, 2010 07:56
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mille.82 »

Saab 9-3 SE, -99 vuosimallia, kahden litran bensakone ilman turboa.

`Testattu maadoittaa releen ohjaus moottorin ohjainlaitteen liittimestä suoraan joilloin rele kytkeytyi` -pätkä huollon työselitteestä.

Moottorin ohjainlaite on Motronic 46 61 914, ei siis Trionic.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ok, vaparin Motronicista tuollainen vika voinee löytyäkkin. Halvemmalla tehty Boschin värkki kuin Saabin oma Trionic.

Toivottavasti uusi osa ei ollut kallis, ilmeisesti purkuautosta ostettu kun ajonesto pitää naittaa? Mutta tosiaan merkkiliikkeessä TECH-käsittelyllä lähtee käyntiin. Kunhan on samanlaisesta autosta moottorin osalta. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Uskaltaisin väittää, että ACC pyyntö ei tule väylän kautta, tai sitten kompuran käynnistys käsky käsitellään eritavalla, kuin muut.
Asiasta on omakohtaista kokemusta. Itsellä kompura ei käynnistynyt ikinä, mitään vikakoodia aiheesta ei ollut. Ylipäätään mitään vikakoodeja ei ollut.
Mittariston vaihto korjasi ongelman.
Jos Trionic:in tietty nasta maadoitetaan "manuaalisesti", jonka jälkeen kompura käynnistyy se ei kerro Trionic:in kunnosta mitään.
9-3 2.0T SE -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Trionic 5 ei saa tietoa väylästä koska ei ole kytketty siihen vaan mittaristo toimii välittäjänä, Trionic 7 on väylässä ja saa tiedon sitä kautta. Manuaali-ilmastoinnilla mitään ei mene väylässä, ACC:lla menee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Hyvä tarkennus !
Itse puhuin tietysti Trionic 5:sesta, siitä kokemukset.
Trionic 5:sen kyseen ollessa, mittaristo voi muutoin toimia aivan normaalisti, mutta output signaali (kompressori päälle) moottorinohjaukselle voi silti puuttua.
Ja kuten jo mainittu, Trionic tekee maadoituksen releelle.
9-3 2.0T SE -98
mille.82
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Kesä 20, 2010 07:56
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mille.82 »

Eipäs se naitattaminen auttanut. Ilmastointi ei edelleenkään toimi.
Vaihtoehtona on toki, että "uusi" takuupurkamosta hankittu ohjainlaitekkin on viallinen samalla tapaa kuin vanha. Tässä nyt lähinnä pähkäilee, että kannattaako tuota "vian" syytä enää vaivautua selvittämään? Tuntuu, että menee vain tunteja ja tunteja kun huoltomiehet "selvittää" vian syytä. Merkkiliikkeen huoltotaksat ei oo ihan edullisia.
Vai onko niin, että ohjainlaitteessa pitää olla omat "koodinsa" myös ilmastoinnille? Nämä "koodit" ois toki pitäny tässä viimesimmän korjausreissun aikana laittaa koneelle, siitähän sitä maksettiin.
mille.82
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Kesä 20, 2010 07:56
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mille.82 »

Vielä yks kysymys. Voiko noita ohjainlaitteita korjata? Mitäs kaikkea jännää ne sisältää? Jos nyt on niin, että omistamme kaksi toimimatonta ohjainlaitetta niin mieli tekis yrittää korjata toinen jos se vain on mahdollista.

Huoltoliikeen kuitissa kuitenkin lukee:
´Testattu maadoittaa releen ohjaus moottorin ohjainlaitteen liittimestä suoraan jolloin rele kytkeytyi. Vika siis mottorin ohjainlaitteessa, joka ei maadoita ilmastoinnnin kompressorin relettä.´
Vastaa Viestiin