Bensamoottorin moniurahihnan kiristin löysätään korjausoppaan ja täällä annettujen neuvojen mukaan asettamalla 1/2 tuuman jatkovarsi kiristimen koloon ja vääntämällä, kunnes lukitusreiät ovat kohdallaan. Miten tämä käytännössä tapahtuu - oman havaintoni mukaan poikittaistuki ja sen jälkeen johtosarja ovat aivan kohta tiellä, kun yritän tätä suoralla varrella, joka on riittävän pitkä vääntämiseen?
Autosta katkesi yllättäen hihna, ja epäilen syylliseksi ilmastoinnin hihnapyörän kytkintä, joka on reistaillut laakerinvaihdon jälkeen, ei ollut enää aivan suorassa.
Nyt olisi uusi hihna muuten paikallaan paitsi viimeistä ohjainpyörää ja väliaikaisesti ilmastoinnin ohittaen, kunnes saan kytkimen kuntoon.
Terveisin
Pekka H
Hihnankiristimen löysääminen
Re: Hihnankiristimen löysääminen
Itse käytin sellaista veivimallista avainta tuohon tarkoitukseen, veivin "mutka" osui juuri poikkituen kohdalle. Toinen vaihtoehto on käyttää lyhyempää vartta tai sitten irrottaa poikittaistuki, sehän ei kovin monella pultilla ole kiinni.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Hihnankiristimen löysääminen
Lyhyt varsi räikkään kiinni, 90 asteen mutkan ansiosta mahtuu hyvin ja vääntöä riittää...
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Hihnankiristimen löysääminen
Hoks, ei sitä vääntää (eli kiertää) saa vaan vetää keulaan päin...HPekkaH kirjoitti:Bensamoottorin moniurahihnan kiristin löysätään korjausoppaan ja täällä annettujen neuvojen mukaan asettamalla 1/2 tuuman jatkovarsi kiristimen koloon ja vääntämällä, kunnes lukitusreiät ovat kohdallaan. Miten tämä käytännössä tapahtuu - oman havaintoni mukaan poikittaistuki ja sen jälkeen johtosarja ovat aivan kohta tiellä, kun yritän tätä suoralla varrella, joka on riittävän pitkä vääntämiseen?
Autosta katkesi yllättäen hihna, ja epäilen syylliseksi ilmastoinnin hihnapyörän kytkintä, joka on reistaillut laakerinvaihdon jälkeen, ei ollut enää aivan suorassa.
Nyt olisi uusi hihna muuten paikallaan paitsi viimeistä ohjainpyörää ja väliaikaisesti ilmastoinnin ohittaen, kunnes saan kytkimen kuntoon.
Terveisin
Pekka H
T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S