Hihnankiristimen löysääminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
HPekkaH
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 14:07
Paikkakunta: Turku

Hihnankiristimen löysääminen

Viesti Kirjoittaja HPekkaH »

Bensamoottorin moniurahihnan kiristin löysätään korjausoppaan ja täällä annettujen neuvojen mukaan asettamalla 1/2 tuuman jatkovarsi kiristimen koloon ja vääntämällä, kunnes lukitusreiät ovat kohdallaan. Miten tämä käytännössä tapahtuu - oman havaintoni mukaan poikittaistuki ja sen jälkeen johtosarja ovat aivan kohta tiellä, kun yritän tätä suoralla varrella, joka on riittävän pitkä vääntämiseen?

Autosta katkesi yllättäen hihna, ja epäilen syylliseksi ilmastoinnin hihnapyörän kytkintä, joka on reistaillut laakerinvaihdon jälkeen, ei ollut enää aivan suorassa.
Nyt olisi uusi hihna muuten paikallaan paitsi viimeistä ohjainpyörää ja väliaikaisesti ilmastoinnin ohittaen, kunnes saan kytkimen kuntoon.

Terveisin
Pekka H
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Hihnankiristimen löysääminen

Viesti Kirjoittaja SS »

Itse käytin sellaista veivimallista avainta tuohon tarkoitukseen, veivin "mutka" osui juuri poikkituen kohdalle. Toinen vaihtoehto on käyttää lyhyempää vartta tai sitten irrottaa poikittaistuki, sehän ei kovin monella pultilla ole kiinni.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Hihnankiristimen löysääminen

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Lyhyt varsi räikkään kiinni, 90 asteen mutkan ansiosta mahtuu hyvin ja vääntöä riittää...
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Hihnankiristimen löysääminen

Viesti Kirjoittaja anv »

HPekkaH kirjoitti:Bensamoottorin moniurahihnan kiristin löysätään korjausoppaan ja täällä annettujen neuvojen mukaan asettamalla 1/2 tuuman jatkovarsi kiristimen koloon ja vääntämällä, kunnes lukitusreiät ovat kohdallaan. Miten tämä käytännössä tapahtuu - oman havaintoni mukaan poikittaistuki ja sen jälkeen johtosarja ovat aivan kohta tiellä, kun yritän tätä suoralla varrella, joka on riittävän pitkä vääntämiseen?

Autosta katkesi yllättäen hihna, ja epäilen syylliseksi ilmastoinnin hihnapyörän kytkintä, joka on reistaillut laakerinvaihdon jälkeen, ei ollut enää aivan suorassa.
Nyt olisi uusi hihna muuten paikallaan paitsi viimeistä ohjainpyörää ja väliaikaisesti ilmastoinnin ohittaen, kunnes saan kytkimen kuntoon.

Terveisin
Pekka H
Hoks, ei sitä vääntää (eli kiertää) saa vaan vetää keulaan päin...

T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin