Moottoriantenni!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Pertttu kirjoitti:Onko joku vaihtanu tohon tilalle jotain hiukan sirompaa antennia ilman mitään moottori systeemejä?
Kävi itselläkin tuo ajatus mielessä kun aloin jumittavaa antennia korjailemaan. Ongelmana on asennuskonsoli jolla pitäisi kiinnittää kiinteä antenni sisältä käsin koriin. Olisi joko pitänyt joko etsiä käytetty osa, hankkia uusi marmoritiskiltä tai kyhätä itse joku viritys.

Itse aloitin WIS:n ohjeita seuraten purkamalla verhoilun ja irroittamalla koko paketin ulos autosta. Ruoto oli ehjä mutta kaksi alinta palaa olivat niin totaalisen jumissa, että niitä ruuvipenkin ja crc:n kanssa herkistellessäni onnistuin lopulta katkaisemaan itse ruodon.

Kävin ostamassa Motonetistä uuden antennin ja otin virran ruodon sisäänkelaukseen irrallaan olleesta veneen akusta. Sitten vain paketti takaisin autoon, vedenpoistoletku ja piuhat kiinni ja verhoilu paikoilleen.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Xmm
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 14:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja Xmm »

torque kirjoitti:Nyt tuli vaihdettua. Huh mitä ähellystä. Avattuani verhouksen totesin että helpompi irroittaa koko höskä ja tehdä vaihto pöydällä.
Mitä kaikkea pitää irroitella, jotta sen verhoilun saa sen verran auki, että pääsee käsiksi itse antennihässäkkään? Ei tämä nyt ihan 10 min hommaksi meikäläisellä osoittautunut, kuten tässäkin ketjussa joku on muinoin todennut. Vartti meni jo ihmetellessä. Edellinen omistaja on tainnut kohdata saman ongelman, koska hattuhyllyn reunalla olevista torx-ruuveista yksi puuttui jo ja pari muuta oli perin käytetyn oloisia. (Ettei vaan olisi tavallisella ruuvarilla roplattu.) Toiselta puolelta yksi ruuvi oli vedetty väärille jengoille ja jätetty tästä syystä noin sentin "ulos".
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja torque »

Hattuhylly ensin pois. 2-3kpl torx ruuveja kaiuttimen muovikehyksessä irti.
1kpl muovitulppa kierteellä takavalon vieressä, irti.

Jätin sisävalon kiinni verhoukseen, johdoissa sen verran varaa.

Sitten takavalon vierestä(kumilista+yläreuna) varovasti aukaisemaan verhousta, nostaen kevyesti kaiutinkehyksen reunaa selkänojaan saakka samalla kuin vetää verhouksen hieman ulos.

Nyt pitäisi olla tilaa antennin pääsyyn.
Verhouksen sai takaisin siististi, ei tarvinnut rikkoa mitään.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Xmm
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 14:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja Xmm »

torque kirjoitti:Hattuhylly ensin pois. 2-3kpl torx ruuveja kaiuttimen muovikehyksessä irti.
1kpl muovitulppa kierteellä takavalon vieressä, irti.
Kiitos ja kumarrus. Juuri näin yksinkertaiselta se näyttikin, mutta jänistin, kun heti torxit alkoivat kettuilemaan päin naamaa. Niistä on tosiaan yksi väännetty ilmeisesti normiruuvarilla aavistuksen epämukavaan kuntoon ja hihat kärvähti alkuunsa. Pitääpä suorittaa tämä operaatio, kun seuraavan kerran päädyn faijan tallin ja työkalujen ääreen. Niin ja itse asiassa se sisävalokin on pimeänä, samallahan tuokin varmaan vaihtuisi.
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja smantila »

Vaihtelin omaan kolkkiin kans motonetin antennin sisuskalut, vaihto meni suht kivuttomasti kun oli apumies kytkemässä sähköjä.

Mutta nyt aina kun kytkee virrat moottori ajaa antennia pihalle päin niin kauan että alkaa napsumaan ja kun sammuttaa moottori ajaa antennia sisälle niin kauan että napsuu. Onko tuo normaalia vai pystyykö sitä säätämään?
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja core2 »

smantila kirjoitti:Vaihtelin omaan kolkkiin kans motonetin antennin sisuskalut, vaihto meni suht kivuttomasti kun oli apumies kytkemässä sähköjä.

Mutta nyt aina kun kytkee virrat moottori ajaa antennia pihalle päin niin kauan että alkaa napsumaan ja kun sammuttaa moottori ajaa antennia sisälle niin kauan että napsuu. Onko tuo normaalia vai pystyykö sitä säätämään?
Aivan normaalia tuo napsutus kumpaankin suuntaan 3-4 kertaa napsahtaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja torque »

Minun 9-3ssa ei enään napsu, vaihdon jälkeen. Jos napsuu, ruoto ei ole aivan kohdallaan pituussunnassa, ei siitä kovin suurta haittaa liene, vain ääni.
Viimeksi muokannut torque, Ti Elo 17, 2010 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja SS »

Löytyykö Motonetista nykyään oikean mittainen antenni? Joskus ostin yhden ruodon varastoon ja tuo on hieman lyhyempi kuin originaali. Lyhyemmän antennin kanssa varmasti napsuttaa päissä muutaman kerran. Originaalilla ei napsuta (silloin kun antenni ei ole jäässä tai jumissa).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Ipa65
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 16:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja Ipa65 »

Ostin tänä kesänä Motonetista ruodon ja asensin itse -99 mallin kolkkiin. Ei napsuttele ylimääräisiä.

Muutama vuosi sitten ostin alkuperäisosan merkkiliikkeestä ja asennutin ammattilaisella -01 vuoden 9-3:een. Se taas napsahtelee.

Ota näistä sitten selvää että onko vika osassa vai asennuksessa. Molemmat kuitenkin toimivat ja radio kuuluu.
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ipa65 kirjoitti:Ostin tänä kesänä Motonetista ruodon ja asensin itse -99 mallin kolkkiin. Ei napsuttele ylimääräisiä.

Muutama vuosi sitten ostin alkuperäisosan merkkiliikkeestä ja asennutin ammattilaisella -01 vuoden 9-3:een. Se taas napsahtelee.

Ota näistä sitten selvää että onko vika osassa vai asennuksessa. Molemmat kuitenkin toimivat ja radio kuuluu.
Eipä sitä juuri kovin väärin pysty asentamaan ja jos antenni nousee kun avaat radion ja laskee alas kun suljet saman tai suljet virran autosta ja nostat pois avaimen niin ei sit mitään vikaa missään ja pieni ala ja ylä asennon napsahtelu on normaalia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Jos se rouskahtaa pari kertaa ja toimii (ts. kelaa antennin kokonaan sisään ja ulos), no worries. Näitä parin tonnin käyttiksiä kannata hioa joka asian suhteen.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Vaihtelin tuon antennin(Motonet) Cabbeen, kun ei pelannut. Itse asiassa syy pelaamattomuuten olikin se, että joku oli ottanut sen pois käytöstä katkaisemalla siihen menevät johdot :evil:
Vanhakin antenni olisi siis saattanut pelata.
Muutenhan tuo kyllä toimii mutta ikävä tuo ääni yläasennon saavuttaessa ja sama juttu tietty ala-asennossa. Pitäisi kai jossain kuulla millaista ääntä muilla pitää :)
Luulen, että ääni voisi poistua jos moottorissa olisi tuossa ohjeessa näkyvä rulla (kohdassa jossa on luku 11 ja nuoli).
http://www.genuinesaab.com/psi/files/900antenna.pdf
Minulla on siinä vain ohjaintappi. Näin ollen antennin muovirunko saa oltua hiukan löysemässä ja lyö sen vuoksi enemmän tyhjää.
Onko teillä ollut tuo rulla moottorissa, ja minulla sitten joku tumpelo joskus hukannut?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja juhokare »

En kehtaa lukea koko topickia. Onko saatavilla jostain uusia ja halvalla alkuperäisiä moottoriantenneja? Autoni näkyy allekirjoituksessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

on. esim motonet
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Moottoriantenni!

Viesti Kirjoittaja juhokare »

nalleolut kirjoitti:on. esim motonet
Kiitän vastauksesta. Minkä hintainen on ollut? Onko se alkuperäinen?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin