Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto
Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto
No niin... Enpäs ole yhtään yllättynyt.
En omaa vuosien kokemusta Trionic laitteista, mutta kuten jo edellisistä viesteistä kävi ilmi, Trionic viat ovat vallan harvinaisia.
Kiinnostaisi tietää miten huoltoliike on testannut tuon maadoituksen.
Trionic 5 maadoittaa kompuran releen, vain kun se saa ohjauskäskyn mittariston kautta ACC ohjaimelta.
Jos maadoitus tehdään Trionicin päästä "manuaalisesti", tietenkin rele naksahtaa päälle.
Melkeinpä väittäisin, että sinulla on mittaristo vika, kuten oli itsellänikin...
Ilman erikois mittalaitteita on hieman hankalaa testata koko ohjaussignaali ketjua, mutta jos Trionic ei saa ilmastoinnin ohjausta, rele ei myöskään toimi.
Merkkiliike pystyy testaamaan, meneekö ohjaus mittaristolle asti.
Jos kuitenkaan ohjaus ei jatku Trionicille, on vika mittaristossa tai johdotuksessa.
En omaa vuosien kokemusta Trionic laitteista, mutta kuten jo edellisistä viesteistä kävi ilmi, Trionic viat ovat vallan harvinaisia.
Kiinnostaisi tietää miten huoltoliike on testannut tuon maadoituksen.
Trionic 5 maadoittaa kompuran releen, vain kun se saa ohjauskäskyn mittariston kautta ACC ohjaimelta.
Jos maadoitus tehdään Trionicin päästä "manuaalisesti", tietenkin rele naksahtaa päälle.
Melkeinpä väittäisin, että sinulla on mittaristo vika, kuten oli itsellänikin...
Ilman erikois mittalaitteita on hieman hankalaa testata koko ohjaussignaali ketjua, mutta jos Trionic ei saa ilmastoinnin ohjausta, rele ei myöskään toimi.
Merkkiliike pystyy testaamaan, meneekö ohjaus mittaristolle asti.
Jos kuitenkaan ohjaus ei jatku Trionicille, on vika mittaristossa tai johdotuksessa.
Viimeksi muokannut TomStar, Su Heinä 04, 2010 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2.0T SE -98
Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto
Onko tarkistettu, että ecu saa tiedon oikein? Ecuhan sitä ilmastoinnin relettä ohjaa, mutta vain jos mittaristo sitä pyytää.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto
Tässäpäs koko ilmastointihuollon sepustus, minkä autoliikkeelta olen saanut.
Ilmastointilaitteen huolto
Ilmastointihuolto OK
Järjestelmästä tuli kylmäainetta koneen mukana 850g ja sinne auton lapun mukaan kuuluu 800g. Täytetty 800g OK
Ilmastoinnnin kompura ei kuitenkaan lähde päälle. Sulakkeet ehyet mutta ohjausvirtaa magneettikytkimelle ei tule
Vian määritys ilmastointi
Tarkastettu ilmastoinnin paineet =OK. Kompressorille ei tule virtaa, johdot kunnossa releelle asti. Rele ei kytkeydy, virta tulee mutta ei maadoitusta. Maadoittamalla releen nasta ilmastointi käynnistyy. Releen maadoitus tulee moottorin ohjaimen, mittariston, DICE:n ja ACC:n kautta. Tutkittu Techillä parametrejä ja luettu vikakoodit.
(Vianhaku jatkuu) Nyt saatiin kytkentä kaaviot tulostettua. ACC:lta pyyntö ilmastoinnin kytkemiseksi menee DICE:lle ja MIU:lle. MIU:lta pyyntö etenee ECU:lle, mutta ecu ei kutke ilmastoinnin relettä päälle. Tehty TECH:llä toimilaite testi releelle mutta rele ei kytkeytynyt. Testattu maadoittaa releen ohjaus moottorin ohjainlaitteen liittimestä suoraan jolloin rele kytkeytyi. Vika on siis moottorin ohjainlaitteessa joka ei maadoita ilmastoinnin kompressorin relettä. Vian haku vaati paljon mittauksia ja rakenteiden purkua. Uusi ohjainlaite (Motronic) varaosanumero 4661914.
Saabi on 9-3 SE, vuosimallia 1999, 2l vapari.
Ilmastointilaitteen huolto
Ilmastointihuolto OK
Järjestelmästä tuli kylmäainetta koneen mukana 850g ja sinne auton lapun mukaan kuuluu 800g. Täytetty 800g OK
Ilmastoinnnin kompura ei kuitenkaan lähde päälle. Sulakkeet ehyet mutta ohjausvirtaa magneettikytkimelle ei tule
Vian määritys ilmastointi
Tarkastettu ilmastoinnin paineet =OK. Kompressorille ei tule virtaa, johdot kunnossa releelle asti. Rele ei kytkeydy, virta tulee mutta ei maadoitusta. Maadoittamalla releen nasta ilmastointi käynnistyy. Releen maadoitus tulee moottorin ohjaimen, mittariston, DICE:n ja ACC:n kautta. Tutkittu Techillä parametrejä ja luettu vikakoodit.
(Vianhaku jatkuu) Nyt saatiin kytkentä kaaviot tulostettua. ACC:lta pyyntö ilmastoinnin kytkemiseksi menee DICE:lle ja MIU:lle. MIU:lta pyyntö etenee ECU:lle, mutta ecu ei kutke ilmastoinnin relettä päälle. Tehty TECH:llä toimilaite testi releelle mutta rele ei kytkeytynyt. Testattu maadoittaa releen ohjaus moottorin ohjainlaitteen liittimestä suoraan jolloin rele kytkeytyi. Vika on siis moottorin ohjainlaitteessa joka ei maadoita ilmastoinnin kompressorin relettä. Vian haku vaati paljon mittauksia ja rakenteiden purkua. Uusi ohjainlaite (Motronic) varaosanumero 4661914.
Saabi on 9-3 SE, vuosimallia 1999, 2l vapari.
Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto
Onko ecun johdoista mitattu tuo AC pyyntö? Eli varmistuttu että ecu saa oikeasti pyynnön AC:n kytkemisestä?
ecu voi myös OLLA KYTKEMÄTTÄ ilmastointia päälle pyynnöstä huolimatta, mikäli kierrosluku on liian suuri (trionicilla 4000rpm+) tai moottorin lämpötila liian korkea (105c?).
Toisinsanoen ecu voi olla ehjä ja olla vetämättä ilmatoinnin relettä, jos sen näkemät ympäristöparametrit (esim. moottorin lämpötila-anturi näyttää liikaa tms..).
Tämä vain yhtenä esimerkkinä miksi ehjät ecut saattavat "näyttää" rikkinäiseltä.
ecu voi myös OLLA KYTKEMÄTTÄ ilmastointia päälle pyynnöstä huolimatta, mikäli kierrosluku on liian suuri (trionicilla 4000rpm+) tai moottorin lämpötila liian korkea (105c?).
Toisinsanoen ecu voi olla ehjä ja olla vetämättä ilmatoinnin relettä, jos sen näkemät ympäristöparametrit (esim. moottorin lämpötila-anturi näyttää liikaa tms..).
Tämä vain yhtenä esimerkkinä miksi ehjät ecut saattavat "näyttää" rikkinäiseltä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto
Minähän en tiedä mitä ovat mittaileet ja miten, muutaku tuon tekstihirvityksen joka kuitissa lukee. Mutta ymmärränkö nyt oikein, että mittariston toimivuus on kuitenkin tuon tekstihirvityksen mukaan tarkistettu? Että pitäisi olla kunnossa.
Nyt homma etenee niin, että saamme uuden ecun (vaihto) vahinkoautokeskuksesta ens viikon alussa. Sitten menen ecun kans autohuoltoon, että saadaan koodit. Mutta jos tämäkään ecu ei toimi, niin en kyllä enää usko että vika olisi ecussa. Vaikka autohuollon tyypit väittäisivät mitä.
Nyt homma etenee niin, että saamme uuden ecun (vaihto) vahinkoautokeskuksesta ens viikon alussa. Sitten menen ecun kans autohuoltoon, että saadaan koodit. Mutta jos tämäkään ecu ei toimi, niin en kyllä enää usko että vika olisi ecussa. Vaikka autohuollon tyypit väittäisivät mitä.
Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto
Eilen ajellessani ilmastointilaitteesta tuli pienen pienen hetken ajan kylmää ilmaa. Sitten se harmikseni loppu ja ilmastointilaite pukkasi pihalle vain lämmintä, automaattisesti kun toimii niin kierrätti auton sisäilmaa. Minkälaiseen vikaan tälläinen hetkellinen toimivuus voisi viitata?
Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto
Kuten viestiketjusta näkyy, vian aiheuttajia voi olla monenlaisia.
Itselläni vika käytös oli seuraavanlainen:
Yleensä kylmää tuli auton ollessa jäähtynyt/kylmä/ulkona viileää.
X aikaa taaksepäin, kylmää tuli "melko" usein, myöhemmin, hyvin harvoin. Vika siis eteni huonompaan suuntaan. Loppuajasta, ennen mittariston vaihtoa siis, kylmää ei tullut enään koskaan.
Ongelman ollessa kuten tuossa kerroin, huollossa voi olla erittäin vaikeaa löytää viallista komponenttia. Kunnes ollaan tilanteessa, jolloin vika on aina päällä.
Itse myöskin yritin hakea vikaa kompurasta, kylmä aineista, ACC ohjaimesta, johdoista, termistoreista, releestä jne.
Mittariston vaihto (+uudelleen koodaus) korjasi vian täydellisesti.
Kylmää on tullut siitälähtien aina, kun sitä on tarvinnut.
Noh, aina siihen asti kunnes kompuran kytkimen laakeri hirtti kiinni...
(Tuo tapahtui viikko sitten, kilsoja autossa 267000 km !)
ISO KIITOS FOORUMILAISILLE INFOSTA JA KORJAUS OHJEISTA !!!
Itselläni vika käytös oli seuraavanlainen:
Yleensä kylmää tuli auton ollessa jäähtynyt/kylmä/ulkona viileää.
X aikaa taaksepäin, kylmää tuli "melko" usein, myöhemmin, hyvin harvoin. Vika siis eteni huonompaan suuntaan. Loppuajasta, ennen mittariston vaihtoa siis, kylmää ei tullut enään koskaan.
Ongelman ollessa kuten tuossa kerroin, huollossa voi olla erittäin vaikeaa löytää viallista komponenttia. Kunnes ollaan tilanteessa, jolloin vika on aina päällä.
Itse myöskin yritin hakea vikaa kompurasta, kylmä aineista, ACC ohjaimesta, johdoista, termistoreista, releestä jne.
Mittariston vaihto (+uudelleen koodaus) korjasi vian täydellisesti.
Kylmää on tullut siitälähtien aina, kun sitä on tarvinnut.
Noh, aina siihen asti kunnes kompuran kytkimen laakeri hirtti kiinni...
(Tuo tapahtui viikko sitten, kilsoja autossa 267000 km !)
ISO KIITOS FOORUMILAISILLE INFOSTA JA KORJAUS OHJEISTA !!!
9-3 2.0T SE -98
Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto
Neuvoja kaivataan!
Auto 9-3 SE 1999 vapari. Ilmastoinnin kompura ei käynnisty.
Kylmäaineet täytetty, magnettikytkin putsattu ja ottaa kiinni, kun antaa suoraan virtaa, jolloin nesteenkierto näkyy silmästä mutta ei tee kylmää silloinkaan. Missä vika?
Auto 9-3 SE 1999 vapari. Ilmastoinnin kompura ei käynnisty.
Kylmäaineet täytetty, magnettikytkin putsattu ja ottaa kiinni, kun antaa suoraan virtaa, jolloin nesteenkierto näkyy silmästä mutta ei tee kylmää silloinkaan. Missä vika?
Re: Ilmastoinnin ohjainlaitteen vaihto
Techin perään varmaan kannattaa seuraavaksi saada auto. Harrastajilta löytyy laitteita jos ei halua maksaa hunajaa marmoritiskillä. Kannattaa laittaa paikkakunta tietoihin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96