Kattokotelon moottorin nivel

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Kattokotelon moottorin nivel

Viesti Kirjoittaja J8 »

Kuva

Kuten kuvasta saattaa huomata, on se murtunut ja niin olen minäkin.. No en nyt ihan mutta ei tän Saabin kanssa tylsää tule, varsinkin kun huomenna alkaa loma :D Hellettä pukkaa ja pikainen ranetus kehiin tai onko jollain tuota osaa ylimääräisenä? Tai saako tuota pelkkää niveltä varaosana? Toinen pää on läpi niitattu moottorilta tulevaan tankoon. Ja toinen pää näyttäis olevan puolentuuman joten pitää huomenna tutkia löytyskö vaikka esim bahcolta vastaavanlainen osa josta voisi ranettaa.

Nyt lähinnä pitää miettiä miten tuon saa irti ja korjattua.. Ellei sitten pysty paikallaan tuota jotenkin ranettamaan. Kattokotelon kannessa pikaisella kurkkausella niin vaikeasti kiinni että on vittumainen homma ottaa irti.. jos jollain on vinkkejä niin otetaan vastaan.

Olin lähes 100% varma että hydrauliikka öljyt olivat vähissä kun kattokotelo avautui liian vähän. Öljyjä ei tuntunut löytän mistään.. PCS:ltä jo jokin aikaa sitten tilasin, tänään sitten soitin ja ei ollut ruotsissa öljyjä saatavilla. Oulun merkkiliikkeistä ei ollut apua. Soitin Deltaan ja sielläkään ei ollut missään heidän liikkeissä. Kallion Metro-autossa oli sitten palvelu kohdallaan ja tutkittiin tilannetta.. Ruottissa oli tosiaan varastossa loppu ja tilauksessa sinnekin oli 200kpl eli jokin muukin tarvitsee. Saksassa sitten oli 400kpl varastossa ja tilasin 2 pulloa Metro-autoon. Jälkiviisaana tarkistin nuo öljyt ja max merkissä oli, onpahan ainakin öljyä. Öljyä metsästäessä selvisi että ainakin Opel tigra ja Chevy ssr käyttää samoja öljyjä. Tässä osanumerot jos joku joskus tarvitsee: Saab 93165227, Opel 1942051, Chevy 89022748.

t. Jukka
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Kattokotelon moottorin nivel

Viesti Kirjoittaja J8 »

Kuva

Fixed.

Aivan täydellinen tuosta ei tullut. Ranetuksesta johtuen tuossa nivelessä on jonkuverran välystä koska tuo uusi hylsy ei pääse tarpeeksi syvälle urospäähänsä. Tästä johtuen avattaessa/laskettaessa katon etureuna välillä "hipaisee" kattokotelon kantta tämän ollessa pystyasennossa. Käytännössä ei haittaa, mutta täydellisyyteen täytyy pyrkiä. ELI KYSYMYS KUULUU: Voiko tuota kattokotelon moottoria jotenkin säätää aukeamaan enemmän ? Tonne takakonttiinhan tulee 2 vaijeria, auttaisko jos niitä pystyisi kirimään? Jos ei pysty, niin on mulla planb, eli laitan noiden kahden hylsyn väliin erilaisen välikappaleen, jolloin tuo uusi hylsy painuu perille asti. Silloin tuosta tulisi aika tiukka, mutta pelottaa että tuleeko liian tiukka, pieni liikkumavarahan tuossa on paikallaan poikittaissuunnassa.

Tämmöstä yksinpuhelua tänään. Sen verran on joutunut viimeaikoina auton kanssa painimaan että tyttöystäväkin alkoi vittuilemaan Saab sloganien muodossa.. mm:

"Saab - hyvästi vapaa-aika"
"Saab - jännitystä elämään"

:D
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Kattokotelon moottorin nivel

Viesti Kirjoittaja J8 »

Yksi juttu vielä:

Kun katon ajaa "talviasentoon" on muutaman sekunnin päästä lukitsemisesta kuulunut "psiihh" eli kuulostaa siltä että päästää paineet ulos. nyt sitä ei kuulu.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kattokotelon moottorin nivel

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo hydraulinen järjestelmä on minulle muuten outo, mutta luulen että nuo vaijerit on kattokotelon lukkojen vaijerit, kuten sähköversiossakin.
Niiden kiristyksellä et saavuta kannen toimintaa yhtään mitään.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Kattokotelon moottorin nivel

Viesti Kirjoittaja J8 »

Kiitos MacTurbo.

Eli kokeilen vielä tuota mun planb:tä. jos sekään ei nosta kantta ylemmäs niin tilaan sdcc:ltä tuollasen nivelen 750kruunulla.
Vastaa Viestiin