vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
Tutkiskelin 225000 km ajetun Saabini vika, huolto vaiko korjaus listaa ja ymmärtääksen tämä on normaalin oloinen (eli sama määrä taitaa olla muissakin merkeissä).
Saab 93 jubilee, 2,0t vm.2002
Seuraavat korjaukset/huollot on jo tehty:
- DI yksikkö (kutsuttu vaihtoon).
- jakopää uusittu merkkiliikkeessä alkuperäisillä osilla (putsattu myös öljypohja ja siivilä) ja samalla vaihdettu kannentiiviste ml. 187000 km. Korjauksen syy oli, että kun jakopään koppa vuoti öljyä niin oli samalla järkevää kunnostaa koko jakopää.
- kampiakselin tiiviste uusittu ml. 150000 km.
- vesipumppu vaihdettu ml.187000 km (merkkiliikkeessä alkuperäisosa)
- hihnanrullat tietenkin (seuraava uusinta n.260000 km:ssa)
- 1 kpl vetoakselin tiiviste kuskin puolelle.
- bensapumppu walbro uusittu ml. 223000 km (jätti lofoteilla Å:ssa välille, korjaus maksoi n.530 E ja laittoivat walbron, jossa oli kumit ym. mukana... hankkivat pumpun Mekanometin kautta)
- by-pass venttiili uusittu 2 kertaa (boss), seuraava uusinta ml. 320000 km.
- akku v. 2009 (70 Ah)
- pientä letkua konehuoneessa n. vajaa 2 m.
- läppäkoteloa säädetty (oli liika herkkä)
- jarrupalat (taakse myös levyt, koska oli ruostuneet takapinnoista, oli sylinterit jumissa... katsastuksessa ei huomanneet koska oli molemmilta puolin jumissa)
- ilmastointi antureita 2 kpl
- ilmastointi huollettu 1 kerran v. 2009.
- öljyt ja suodatin vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti 20000 km välein ja öljynä käytetty kallista 0-30 Long-Life Gastrolia.
- tulpat vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti 60000 km välein (platina PFR6H-10)
- moottorin ilmasuodattimia huolto-ohjeen mukaan
- ilmastoinnin suodattimia n. 1x/vuosi.
- jarrunesteitä 2v välein.
- bensasuodatin 1 kertaa (seuraava vaihto ml. 250000 km).
- antenni v. 2010
- aurauskulmat tarkistus muutamia kertoja, säädetty 1 kerran v.2009.
- huohotin päivitys
- alatukivarsi n. 215000 km (alapallo oli löysä).
Korjaamatta lievästi epäkuntoiset:
- lampun pyyhkijät
- takaluukun kaasujouset
Autoa olen huolella pitänyt ja huoltanut, koska aikomukseni on ajaa 400000 km ko. autolla (kun ostin oli 47000 km).
VOIN MYYDÄKKIN JOS JOKU INNOKAS OSTAJA LÖYTYY!
Saab 93 jubilee, 2,0t vm.2002
Seuraavat korjaukset/huollot on jo tehty:
- DI yksikkö (kutsuttu vaihtoon).
- jakopää uusittu merkkiliikkeessä alkuperäisillä osilla (putsattu myös öljypohja ja siivilä) ja samalla vaihdettu kannentiiviste ml. 187000 km. Korjauksen syy oli, että kun jakopään koppa vuoti öljyä niin oli samalla järkevää kunnostaa koko jakopää.
- kampiakselin tiiviste uusittu ml. 150000 km.
- vesipumppu vaihdettu ml.187000 km (merkkiliikkeessä alkuperäisosa)
- hihnanrullat tietenkin (seuraava uusinta n.260000 km:ssa)
- 1 kpl vetoakselin tiiviste kuskin puolelle.
- bensapumppu walbro uusittu ml. 223000 km (jätti lofoteilla Å:ssa välille, korjaus maksoi n.530 E ja laittoivat walbron, jossa oli kumit ym. mukana... hankkivat pumpun Mekanometin kautta)
- by-pass venttiili uusittu 2 kertaa (boss), seuraava uusinta ml. 320000 km.
- akku v. 2009 (70 Ah)
- pientä letkua konehuoneessa n. vajaa 2 m.
- läppäkoteloa säädetty (oli liika herkkä)
- jarrupalat (taakse myös levyt, koska oli ruostuneet takapinnoista, oli sylinterit jumissa... katsastuksessa ei huomanneet koska oli molemmilta puolin jumissa)
- ilmastointi antureita 2 kpl
- ilmastointi huollettu 1 kerran v. 2009.
- öljyt ja suodatin vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti 20000 km välein ja öljynä käytetty kallista 0-30 Long-Life Gastrolia.
- tulpat vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti 60000 km välein (platina PFR6H-10)
- moottorin ilmasuodattimia huolto-ohjeen mukaan
- ilmastoinnin suodattimia n. 1x/vuosi.
- jarrunesteitä 2v välein.
- bensasuodatin 1 kertaa (seuraava vaihto ml. 250000 km).
- antenni v. 2010
- aurauskulmat tarkistus muutamia kertoja, säädetty 1 kerran v.2009.
- huohotin päivitys
- alatukivarsi n. 215000 km (alapallo oli löysä).
Korjaamatta lievästi epäkuntoiset:
- lampun pyyhkijät
- takaluukun kaasujouset
Autoa olen huolella pitänyt ja huoltanut, koska aikomukseni on ajaa 400000 km ko. autolla (kun ostin oli 47000 km).
VOIN MYYDÄKKIN JOS JOKU INNOKAS OSTAJA LÖYTYY!
Viimeksi muokannut saabeli, Pe Elo 13, 2010 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
Pisti silmään ettei listassa ollut huohotinpäivitystä ja 20tkm vaihtoväli. Tuleeko vuodessa yli 20tkm?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
Tiedät siis ennakkoon, että tuo hajoaa taas 320tkm kohdalla?- by-pass venttiili uusittu 2 kertaa (boss), seuraava uusinta ml. 320000 km.
Turhan kallista öljyä, joku tavallisempi 0W40 tai 5W40 riittää hyvin.- öljyt ja suodatin vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti 20000 km välein ja öljynä käytetty kallista 0-30 Long-Life Gastrolia.
Onko platinatulppien vaihtoväli tosiaan noin lyhyt? Mielestäni vakio NGK BCPR7ES-11 -tulppien vaihtoväli on tuon 60 tuhatta.- tulpat vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti 60000 km välein (platina PFR6H-10)
Lista sinänsä näyttää valitettavan normaalilta
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Ei muuten ole mullakaan tuota teetettynä ja ajan 20tkm vaihtovälillä. Tosin kilsoja kyllä kertyy reilusti yli tuon 20tkm/vuosi. Nyt on 15tkm takana huollon jälkeen ja öljypinta puolivälissä, joten en ole jaksanut tuosta stressata...Pisti silmään ettei listassa ollut huohotinpäivitystä ja 20tkm vaihtoväli. Tuleeko vuodessa yli 20tkm?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
Joka on aivan liian pitkä ellei ole täysin vakio matalapaine. Vähänkin tehokkaammassa alkaa pätkimään jo ennen 60tkm.SS kirjoitti: Onko platinatulppien vaihtoväli tosiaan noin lyhyt? Mielestäni vakio NGK BCPR7ES-11 -tulppien vaihtoväli on tuon 60 tuhatta.
Yli 20tkm vuodessa matka-ajossa voikin olla että huohotus toimii vaikka ei olisi päivitetty ja käyttäisi tuota tehtaan vaihtoväliä.Ei muuten ole mullakaan tuota teetettynä ja ajan 20tkm vaihtovälillä. Tosin kilsoja kyllä kertyy reilusti yli tuon 20tkm/vuosi. Nyt on 15tkm takana huollon jälkeen ja öljypinta puolivälissä, joten en ole jaksanut tuosta stressata...
Omaan autoon tekisin kuitenkin päivityksen ja vaihtaisin 10tkm välein.. Ei luulisi hinnasta olevan ainakaan kiinni.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
Ei olekaan vaan silkasta laiskuudestaOmaan autoon tekisin kuitenkin päivityksen ja vaihtaisin 10tkm välein.. Ei luulisi hinnasta olevan ainakaan kiinni.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
Lisäsin listaan unohtuneet:
- huohotus päivityksen
- alatukivarren.
Kommentteja tulleisiin ihmettelyihin:
-Kilometrjä ajelen yli 30000 km/vuosi.
-Tulpat on uuden veroiset 60000 km jälkeen, mutta olen siitä huolimatta vaihtanut, kun ne on kerta merkattu huolto-ohjelmassa vaihdettavaksi.
-Ölyt olen myös vaihtanut ohjeiden mukaan 20000 km välein (eka omistaja sai 3:ssa vuodessa mittariin 47000 km ja oli vaihattanut öljyt kerran vuodessa).
Käytän öljyä jota paikallinen merkkiliikekkin laittaa kyseisiin autoihin (nykyisin on tullut gastrolilta halvempi 0-30W edge long-life, joka maksaa 4L törpössä kylläkin vielä n. 48E).
-By-pass venttiili näyttää olevan kuluvaa tavaraa n. 100000 km ja vaihtoon (ei tarvi ihmetellä merkkivalojen kanssa. Jos ja kun merkkivalo pillahtaa palamaan niin taas ihmetellään ja viedään korjaamolle luetuttamaan ja maksetaan 60 E (by-pass venttiili maksaa 30 E).
Ei nämä osien hinnat ole ratkaisevia auton käyttökuluissa.
Auton arvon tippuminen, vakuutukset ja bensakulut (näistä kun pääsisi pihistämään).
- huohotus päivityksen
- alatukivarren.
Kommentteja tulleisiin ihmettelyihin:
-Kilometrjä ajelen yli 30000 km/vuosi.
-Tulpat on uuden veroiset 60000 km jälkeen, mutta olen siitä huolimatta vaihtanut, kun ne on kerta merkattu huolto-ohjelmassa vaihdettavaksi.
-Ölyt olen myös vaihtanut ohjeiden mukaan 20000 km välein (eka omistaja sai 3:ssa vuodessa mittariin 47000 km ja oli vaihattanut öljyt kerran vuodessa).
Käytän öljyä jota paikallinen merkkiliikekkin laittaa kyseisiin autoihin (nykyisin on tullut gastrolilta halvempi 0-30W edge long-life, joka maksaa 4L törpössä kylläkin vielä n. 48E).
-By-pass venttiili näyttää olevan kuluvaa tavaraa n. 100000 km ja vaihtoon (ei tarvi ihmetellä merkkivalojen kanssa. Jos ja kun merkkivalo pillahtaa palamaan niin taas ihmetellään ja viedään korjaamolle luetuttamaan ja maksetaan 60 E (by-pass venttiili maksaa 30 E).
Ei nämä osien hinnat ole ratkaisevia auton käyttökuluissa.
Auton arvon tippuminen, vakuutukset ja bensakulut (näistä kun pääsisi pihistämään).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
Ostatko merkkiliikkeen vai motonetin venttiilin? Jälkimmäinen on ainakin ihan sutta. Bypassin kunnon voi myös vielä halvemmalla kokeilla ilman vaihtoa, alipaineletkun pätkä väliaikaisesti alipaineliitäntään ja imemällä kokeilu pitääkö kalvo alipaineen.saabeli kirjoitti: -By-pass venttiili näyttää olevan kuluvaa tavaraa n. 100000 km ja vaihtoon (ei tarvi ihmetellä merkkivalojen kanssa. Jos ja kun merkkivalo pillahtaa palamaan niin taas ihmetellään ja viedään korjaamolle luetuttamaan ja maksetaan 60 E (by-pass venttiili maksaa 30 E).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
By-pass venttiilin olen aina ottanut merkkiliikkeestä ja ovat aina antaneet boss merkkisen. Hinta 30E ei mielestäni ole paha ko. vekottimesta.Ostatko merkkiliikkeen vai motonetin venttiilin?
Samaa myyvät ilmeisesti tarvikeliikkeetkin (mutta hintakin taitaa liikkua samoissa lukemissa).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
Bosch -110 on ainoa joka kannattaa laittaa, tarvikeliikkeet on myyneet monesti vanhaa varastoa -103 venttiiliä joka on heikompi ja nykyään jopa jotain kiinakopioita joihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan.saabeli kirjoitti:By-pass venttiilin olen aina ottanut merkkiliikkeestä ja ovat aina antaneet boss merkkisen. Hinta 30E ei mielestäni ole paha ko. vekottimesta.Ostatko merkkiliikkeen vai motonetin venttiilin?
Samaa myyvät ilmeisesti tarvikeliikkeetkin (mutta hintakin taitaa liikkua samoissa lukemissa).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
Ihan hyvä myynti ilmoitus, mutta vähän väärällä osastolla
No kyllähän tästä ketjusta ihan hyvää tietoa saa irti.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
Hyvin samanlaiselta näyttää omankin kolkin huolto/korjaus listaus, tosin jakopään puoleen ei ole vielä koskettu ja bensapumppukin odottaa asennus motivaatiota tai sitä täys stoppia. Kaasuläppäkotelokin on jo vaihdettu. Matkaan mennyt kohta 240tkm
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: vikoja, huoltoja vaiko korjauksia
Alatukivarren vaihtoa lukuun ottamatta yllättävän vähän jousitus/alustaongelmia. Täällä alkaa olla samoilla kilometreillä puslat aivan loppu, ja toinen jousijalka vaihdettu. Kohta menee varmaan se toinenkin vaihtoon... Toisaalta konepuolelle en ole joutunut tekemään mitään isompaa. Kampiakselin asentoanturin ja termarin vaan vaihtanut.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314